Riikinkukkotipun ruokinta?!

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

dani

Re: Riikinkukkotipun ruokinta?!

Viesti Kirjoittaja dani »

annemari kirjoitti:En nyt oikein ymmärrä miksi nämä ruokintaohjeet piti laitta yv:llä, eikö niitä voi kertoa kaikille kun kerta ollaan keskustelupalstalla??? :smt012
samaa ihmettelee, jos jo otsikko kysyy ja teksti kysyy, siinä on yv:t kaukana. ei tarvitse kaivaa maissi-herne-paprikoita esille en tarkoita pahalla, mutta olemme keskustelupalstalla!!

huomannut muilla erikoisilla linturotu-keskusteluilla samaa, "mites tätä nyt ruokitaan, ahaa laitoit yv:tä, kiitos. nyt ei muut tiedäkkään" no on monilla kynnys laittaa omia ohjeita, kuvia tai miten kasvattelee kun heti lynkataan kriittisesti.

itse lueskelen paljon hoito ja ruokinta neuvoja eriroduista vaikka en omistaisi kyseistä lintua. yritän imeä tietoa toisten kokemuksista, ettei tarvitse kysellä täällä päivänselviä, kumpi nyt munikaan kukko vai kana???
monnilainen

Viesti Kirjoittaja monnilainen »

Kiva, että äitikana hoitaa adoptiolapsen, pääsee paljon helpommalla :)
Nuki

Viesti Kirjoittaja Nuki »

Kuis pikkuriikki jakselee? Sorry, mä nyt lainaan sun ketjua kun on sama asia, eli mitä tommoselle piiperölle kannattaa syöttää? Aattelin alottaa kananmunalla ja pikkupunaheltalla, mutta onko jotain muuta erityisen tärkeää? Ankanpoikasillehan on ainakin hyvä lisätä oluthiivaa, mites riikeillä? Mulla on muna myös hautumassa kanan alla, ostin kolme, joista yhden ite rikoin ennen kuin sain edes emon alle ja toinen on tyhjä.
Jos tää kaveri vaan selviää, mulla on ens kesänä eessä kumppanin hankinta sille ja uusien tilojen rakentelu :smt001
Ulla

Viesti Kirjoittaja Ulla »

Olen pitkään jo kasvattanut riikinpoikaset kananpoikasten kanssa samassa tilassa ja samalla ruualla, eli paras poikanen täysrehulla. Paras poikanen rehu noin puolen vuoden ikään asti ja siitä eteenpäin kasvatusrehulla noin vuoden ikään. Kaikki riikkitiput ovat kasvaneet todella hyvin ja sopusuhtaisiksi nuorikoiksi ja siitä eteenpäin aikuisiksi. Olen myös kasvattanut riikkipoikasia erilaisilla siemenillä, voimaruuilla, täysrehuilla, tuoreruuilla yms., ihan onnistuneesti. Mutta tämä ensin kirjoittamani ruokintamalli on helpoin ja halvin vaihtoehto hyvään kasvatukseen. Toki kaikkea hyvää ja maukasta voi ruokavalioon lisätä, niin kuin minäkin olen tehnyt. Jos haluaa totuttaa riikit erillaisiin ruokiin ja makuihin, kannattaa ne lisätä ruokavalioon mahdollisimman aikaisessa iässä. Riikit ovat siitä erikoisia, että uutta ruokaa katsellaan ensin viikon verran, ennenkuin tohditaan sitä sitten maistaa :smt004
Nuki

Viesti Kirjoittaja Nuki »

Kiitos, Ulla, hyvistä vinkeistä! Mennään tolla helpoimmalla, siihenhän voi sitten ympätä niitä herkkuja. Niin mä teen kanoillakin, kaura ja munitusrehu perusmättönä, ja siihen sitten ekstraa. Hyvä tietää, että riikit ovat hitaita tottujia, en luovuta sitten liian helpolla.
Vastaa Viestiin