Viiriäisen nokka

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

teme12

Viesti Kirjoittaja teme12 »

Nuo tavalliset kivethän kans ajaa saman asia kuin tuo kalkkikivi(siis nokan kulutuksessa), mutta siitä linnut eivät saa kalkkia munimiseen. Pitää kans kokeilla tota kalkkikiveä, jospa siitä olis apua tohon nokan liika kasvuun.
minkuliini

Re: Viiriäisen nokka

Viesti Kirjoittaja minkuliini »

Itse olen joutunut muutamalta virkulta nokkia leikkaamaan. Heillä on kalkkikiviä ja kiviä mihin nokkaa itse "lyhentää", mutta joskus joutuu hiukan avittamaan! Itse suoritin nokan leikkuun näin: itse menen polvilleen lattialle, viiriäinen tukevalla otteella syliin, viirun jalat omaa mahaani vasten ettei pääse potkimaan, viiru vasemmassa kädessä ja sormilla nokan tyvestä/ poskista kiinni ja sitten terävillä parturinsaksien terillä nips nokasta pieni pala pois! Sakset toimii hyvin ja nokasta voi muotoilla oikean muotoisenkin! Ehdottomasti paras väline ammattilaisen parturisakset! Tottakai pitää olla varovainen, ja ottaa vain ihan pieni pala kerrallaan. :smt027
Muffe

Re: Viiriäisen nokka

Viesti Kirjoittaja Muffe »

Itselläni on viirukana jonka nokka kasvaa liikaa. Kiveä ja kalkkikiveä kokeiltu. Ei auta pitämään nokkaa lyhyenä. Itse leikkaan aina nokan terävillä saksilla. Nokka on kuitenkin tosi ohut ja siinä kulkee verisuoni. Pienikin virhe leikatessa saattaa aiheuttaa hirveän verenvuodon. Tämä kana on muuten virkeä ja oikein tomera nokasta huolimatta. Eikä ole suuri toimenpide tuo nokan lyhentäminen. Undulaateilla nokan liikakasvuhan on aika yleistä. Niitten nokalle minun mielestä on paras jyrsijöitten pienet kynsisakset lyhennykseen. Kuitenkin suoranokkaset ja käyränokat on vähän erillaiset. Undujen nokka myös on kovempi.
Vastaa Viestiin