Vihainen viirukukko

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
smh

Vihainen viirukukko

Viesti Kirjoittaja smh »

Onko mitenkin yleistä, että nuori viirukukko (kolmisen kuukautta vanha) ajaa takaa yhtä kanaa ja toista kukkoa, niin, että ne kaksi koittavat piiloutua ja kyhjöttävät peloissaan? Tänään vasta huomasin, että tuo ajaminen oli aika hurjaa, tosin olihan se ennenkin inhonnut tuota kyseistä kanaa ja toista kukkoa, mutta ei noin järjestelmällisesti niitä ole ennen ajanut ja ison ulkotarhan toiseltakin puolelta lähtenyt jahtiin. Muut viisi lempikanaa saavat olla ajamiselta rauhassa ja se polkee niitä kaikkia.

Onko odotettavissa, ettei tilanne laukea, eli onko vaihtoehtoina vain, että lopetan tuon kiivaan kukon, tai siirrän toisen kukon ja kanan toiseen tarhaan? Jaa niin, nuo inhokit ovat muuten erivärisiä, kukko melkein valkoinen ja kana on tuksido ja nää muut on villejä tai sitten tummanruskeita, josko sillä sitten on mitään väliä :)
minkuliini

Re: Vihainen viirukukko

Viesti Kirjoittaja minkuliini »

Voi olla että joudut jahdatun kukon siirtämään pois kanansa kanssa, tai sitten poistat sen jahtaaja kukon! Yleensä kannattaa itse riehuja siirtää pois, niin muutkin rauhoittuu. Itselläni en ole huomannut värirasismia. Montako kukkoa ja kanaa sulla on siinä laumassa? Riittäähän molemmille kukoille tarpeeksi akkoja? Ainaskin 5 akkaa per kukko, tai mielellään reilusti enemmänkin!!!
smh

Viesti Kirjoittaja smh »

O ou, mulla taitaa olla nyt sitten liian vähän kanoja, kun kaikenkaikkiaan on enää vain kuusi kanaa (kun se yksi pullautti sisuskalunsa ulos) ja kaksi kukkoa...ehkä sitten siirrän nuo sorsitut omaan paikkaan ja oottelen, että nuo pariviikkoiset tuosta kasvais ja pääsis näkemään, mitä laatua ovat :)

Kiitos vastauksesta, koko ajan oppii jotain uutta!
minkuliini

Jos kukkoja on yksi niin muutamilla kanoilla menee, mutta jos yhdessä laumassa on useampi kukko niin kanoja pitää olla reilusti enemmän! Näin jokaiselle kukolle riittää suosikkikanasia, eikä tule niin helposti riitaa. Joskus yritin kuudelle kanalle kahta kukkoa Tappeluksi meni :/
smh

Viesti Kirjoittaja smh »

Sitten siirrän ihan suosiolla tämän yrmityn pariskunnan pois ja koitan myöhemmin, kun uusi satsi on selvillä sukupuolista.

Onko muuten ideaa, missä iässä kokeilla yhteenlaittoa? Nuo vanhimmat nyt 3 kk ja nuorimmat 2 viikkoa.
minkuliini

Itse olen ongelmitta laittanut 4vko: n ikäisiä vanhempien joukkoon. Vanhat saattaa aluksi nokkasta nuorikoita näyttääkseen kaapin paikan, mutta hyvin mulla ovat sopeutuneet. Kun vielä pimentää häkin ( rauhoittaa linnut ) ja tarpeeksi on piiloja niin hyvin Pitäs ainakin kanojen kohdalla mennä.
smh

Viesti Kirjoittaja smh »

Kiitos neuvoista taas!

Nyt on kaikki rauhallista, kun hurjakukko on kanojensa kanssa ja hyljeksityt kaksin omassa häkissään vaaviviirujen vieressä :)
Vastaa Viestiin