tipujen syöminen?
Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko
tipujen syöminen?
kun kanalinnun (eli myös nuo muut kuin tavan kanat) poikanen kuoriutuu niin miten pitkän ajan kuluttua se rupeaa/pitäisi ruveta syömään?
Rupeavatko kaikki poikaset syömään itse myös ilman emon avustusta (siis opastusta..)?
Rupeavatko kaikki poikaset syömään itse myös ilman emon avustusta (siis opastusta..)?
Re
Mulla on toi 9 vrk;n vanha Tippa-tipu ja se on mun silmätikku jota olen seurannut suurella mielenkiinnolla. Laitoin sen ekapäivänä akvaarioon lämpölampun alle ja akvaarion pohjalle laitoin hiekkaa. Tarjosin hienonnettua kaurahiutaletta ja keitetyn munan keltuaista ja valkuaista ja vettä. Mikään ei maistunut mutta hiekka ja vesi kelpasi heti ekapäivänä ja molempia se napsi aika paljon. Vasta toisena päivänä alkoi kaurahiutaleet vähän maistua.
Onkohan muilla huomioita tuosta hiekan syönnistä? Olisikohan niin että on hyvä olla hiekkaa tarjolla heti, että ruuansulatuskanavassa on jo jotain valmiina kun se nälkä sitten yllättää ja pitää ruveta syömään. Ainakin minä aion tehdä niin myös vastaisuudessa.
Kaurahiutaleet ovat vieläkin sen suurinta herkkua, vaikka tarjolla on jo puolitiivistettäkin.
Onkohan muilla huomioita tuosta hiekan syönnistä? Olisikohan niin että on hyvä olla hiekkaa tarjolla heti, että ruuansulatuskanavassa on jo jotain valmiina kun se nälkä sitten yllättää ja pitää ruveta syömään. Ainakin minä aion tehdä niin myös vastaisuudessa.
Kaurahiutaleet ovat vieläkin sen suurinta herkkua, vaikka tarjolla on jo puolitiivistettäkin.
Mä luulin otsikon perusteella että täällä syödään tipuja
Se ruskuaispussihan riittää tipun ravinnoksi pari, kolmekin? päivää eikä tipu tarvitse heti ruokaa ja Mimmi mulle toisessa topicissa juuri kertoikin ettei ne kaikki heti huoli ruokaa/osaa syödä. Meillä noille konehaudotuille tarjosin ruokaa kun vanhimmat oli vuorokauden ikäisiä ja toiset suunnilleen vasta kuoriutuneita ja ainakin enemmistö söi heti.
Hiekkaa en oo antanut koska mikään noitten saama ruoka ei ole semmosta että sitä pitäisi kuvussa hiekanmuruilla jauhaa.
Tipurehua en oo saanut käsiini joten nuo syö aikuisten Punaheltta-puolitiivistettä, neljän viljan puurohiutaleita ja suurena herkkuna muussattua keitettyä munaa ja raastettua porkkanaa. Oisko ideoita mitä vielä voisi antaa? Pehmeää ohutta ruohoa saksin pikku pätkiksi, ei oikein kelvannut, samoin pieniä vesiheinänversoja vain maisteltiin.
Oon antanut porkkanaraastetta aika paljon kun olen ajatellut että se sopivasti tasapainoittaa tuota tipuille liian vahvaa(?) munitusrehua.

Se ruskuaispussihan riittää tipun ravinnoksi pari, kolmekin? päivää eikä tipu tarvitse heti ruokaa ja Mimmi mulle toisessa topicissa juuri kertoikin ettei ne kaikki heti huoli ruokaa/osaa syödä. Meillä noille konehaudotuille tarjosin ruokaa kun vanhimmat oli vuorokauden ikäisiä ja toiset suunnilleen vasta kuoriutuneita ja ainakin enemmistö söi heti.
Hiekkaa en oo antanut koska mikään noitten saama ruoka ei ole semmosta että sitä pitäisi kuvussa hiekanmuruilla jauhaa.
Tipurehua en oo saanut käsiini joten nuo syö aikuisten Punaheltta-puolitiivistettä, neljän viljan puurohiutaleita ja suurena herkkuna muussattua keitettyä munaa ja raastettua porkkanaa. Oisko ideoita mitä vielä voisi antaa? Pehmeää ohutta ruohoa saksin pikku pätkiksi, ei oikein kelvannut, samoin pieniä vesiheinänversoja vain maisteltiin.
Oon antanut porkkanaraastetta aika paljon kun olen ajatellut että se sopivasti tasapainoittaa tuota tipuille liian vahvaa(?) munitusrehua.
Eikös tiputkin vaadi vahvaa ruokaa (=proteiinipitoista) jotta kasvavat. Mulla on ollut sellainen käsitys että munitus- ja kasvatusrehuissa on melkein yhtä paljon proteiinia mutta ongelman aiheuttaa munitusrehujen huikea kalsiumpitoisuus kun on tarkoitettu munivalle. Ainakin viiriäisille ja ankoille se liika kalsium voi aiheuttaa kasvuhäiriöitä, kanoista en tiedä.Muusa kirjoitti: Oon antanut porkkanaraastetta aika paljon kun olen ajatellut että se sopivasti tasapainoittaa tuota tipuille liian vahvaa(?) munitusrehua.
Viiriäisetkin alkavat syömään ja juomaan vaikka heti kuoriuduttuaan vaikka pärjäisiväthän nekin ekan vuorokauden ihan ilman mitään. Ja kyllä mäkin olen antanut hiekkaa ihan heti tai seuraavana päivänä ja sekin näyttää kelpaavan hyvin. Ja olen lukenut että se on tärkeää alusta asti. Kyllähän nuo aikuisetkin näyttävät napsivan reilusti hiekkaa.
Ok! Kun mietinkin mikä oleellinen ero on kasvatus- ja munitusrehuissa, täältä muniksesta kun olen vaan lukenut ettei se munitusrehu kävisi tipuille. Mä vaan en löydä mistään kananrehujen tuotetietoja
niin vaan arvailen.
Jos jollain on molemman sortin säkkejä niin voisko tavailla niitten kylkiä ja laatia meille muille jonkinlaisen yhteenvedon?
Raastettua kesäkurpitsaa meidän tiput hotkivat äsken oikein innolla. Pitääpä laittaa niille myös hiekkaa tarjolle

Jos jollain on molemman sortin säkkejä niin voisko tavailla niitten kylkiä ja laatia meille muille jonkinlaisen yhteenvedon?
Raastettua kesäkurpitsaa meidän tiput hotkivat äsken oikein innolla. Pitääpä laittaa niille myös hiekkaa tarjolle

Tuossa Munitus-Punaheltta plus mureessa on
kalsiumia 3,50%
fosforia 0,95%
raakavalkuaista 24,0%
raakarasvaa 5,3%
...noi kai oleellisimmat sisällöstä.
Ei tuo kalsiummäärä mun silmään näytä mitenkään älyttömältä? Kun lisänä antaa viljaa jossa sitten on fosforia enempi kuin kalsiumia. Luulis kyllä että kattaa aika hyvin tipun kalsiumtarpeen ettei lisäkalsiumia tarvita?
Vähänkö hemmottelen noita konetipujani
edelliset Elojalalta haetut viikon ikäiset ruokin murskatulla kauralla, liotetulla kuivalla leivällä ja tuolla munitusrehulla ihan huoletta ja komeita kukkoja ja kanoja tuli, mutta näille konetipuille pitää kokkailla kaikenmaailman raasteita... 
kalsiumia 3,50%
fosforia 0,95%
raakavalkuaista 24,0%
raakarasvaa 5,3%
...noi kai oleellisimmat sisällöstä.
Ei tuo kalsiummäärä mun silmään näytä mitenkään älyttömältä? Kun lisänä antaa viljaa jossa sitten on fosforia enempi kuin kalsiumia. Luulis kyllä että kattaa aika hyvin tipun kalsiumtarpeen ettei lisäkalsiumia tarvita?
Vähänkö hemmottelen noita konetipujani

Kiitti Pootsi, mulle ei tullu mieleenkään katsoa Agrimarketin sivuilta vaikka oon hevosrehuja ja lehmärehuja (hevosille) vertaillessa todennutkin että Agrin sivuilla on hyvin nuo rehutiedot esitettynä
Ehkä oleellisempaa kuin pelkkä kalsiumin määrä on kalsium suhteessa fosforiin (joka elukan ruokinnassa). Toi Pikku-Punahelttahan on täysrehua ja tää Munitus-Punaheltta puolitiivistettä jonka kanssa annetaan viljaa, jossa sitten on fosforia rutkasti enemmän kuin kalsiumia, niin ne suhteet tasaantunee aika hyvin niinkuin määrällinen saantikin.

Ehkä oleellisempaa kuin pelkkä kalsiumin määrä on kalsium suhteessa fosforiin (joka elukan ruokinnassa). Toi Pikku-Punahelttahan on täysrehua ja tää Munitus-Punaheltta puolitiivistettä jonka kanssa annetaan viljaa, jossa sitten on fosforia rutkasti enemmän kuin kalsiumia, niin ne suhteet tasaantunee aika hyvin niinkuin määrällinen saantikin.
Kaikesta huolimatta
Kaikesta mainonnasta huolimatta olen edelleen sitä mieltä, että Elovena on ylivoimaisesti parasta mitä kananpoikanen tarvitsee. Kun vertaan omaa kauramoottorilla käyvää pikkutippaani poikasrehuilla kasvatetuihin, ero on silmiinpistävän räikeä oman tipuni eduksi. Se ei nuoku puoliseisaallaan vaan se nukkuu reilusti ja reteesti jos se on väsynyt. Sen siipi- ja jalkalihaksissa on voimaa ja se myös käyttää niitä tehokkaasti. Valveilla ollessaan se on koko ajan liikkeessä, hyvätuulinen ja energinen.
Tippa-tipulla on aikaa kasvaa oikeaan kokoonsa elämästä nauttien pirteänä, terveenä ja vahvana.
Jos haluaisin nopeaa kasvua hommaisin Broilerhybridejä tai Butteja.
Sorry jos tämä kommentti loukkaa joitakuita
Tippa-tipulla on aikaa kasvaa oikeaan kokoonsa elämästä nauttien pirteänä, terveenä ja vahvana.
Jos haluaisin nopeaa kasvua hommaisin Broilerhybridejä tai Butteja.
Sorry jos tämä kommentti loukkaa joitakuita
- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
Re: Re
Torppari kirjoitti:Mulla on toi 9 vrk;n vanha Tippa-tipu ja se on mun silmätikku jota olen seurannut suurella mielenkiinnolla. Laitoin sen ekapäivänä akvaarioon lämpölampun alle ja akvaarion pohjalle laitoin hiekkaa. Tarjosin hienonnettua kaurahiutaletta ja keitetyn munan keltuaista ja valkuaista ja vettä. Mikään ei maistunut mutta hiekka ja vesi kelpasi heti ekapäivänä ja molempia se napsi aika paljon. Vasta toisena päivänä alkoi kaurahiutaleet vähän maistua.
---

Itse olen kyllä niin laiska kokki, että valmisrehu+jyvät pääasiallisena ruokana on minusta mukavinta. Lisukkeeksi sitten oman kehtaamisen ja jää/jauhokaapin sisällön mukaan milloin mitäkin...
Minäkään en usko että pelkkä kaurahiutale olis hyvää. Ehkä jos saisi ne kaurahiutaleet itse kokokaurasta litistettyä, nuo valmiit viljatuotteethan on oikeasti ihan höttöä. Moni terveysintoinen ihminenhän hankkii oman viljamyllyn justiin siksi
Ei sillä että se nyt ihan onnetontakaan rehua olisi ja meilläkin pikkutipit syö neljän viljan hiutaleita, samaa mitä itse popsin joka aamu
. Siis sen munitusrehun, keitetyn kananmunan ja vihannesten lisäksi.
Mutta ei varmasti yhtä ainoaa oikeaa totuutta ole tipujenkaan ruokinnassa!
Mä epäilen että mokasin eilen siinä hiekansyötössä
kun päätin täältä saatujen neuvojen mukaan antaa sitten nyt jo sitä hiekkaakin ja uunissa steriloin pihalta keräämääni hiekkaa missä oli ihan pientä murua ja suurimmat sitten jotain herneenkokoisia. Ja muutama tipu heti hyökkäsikin hiekkakupille ja oikein innolla ahmivat, ja olivat oikein kiinnostuneita niistä isoimmista muruista ja yksikin tipu hotkaisi hiekanmurun minkä en olisi uskonut edes sen nokasta alas menevän! Se ahmiminen oli jotenkin niin järkyn näköistä että jätin ne muutamat koe-eläimiksi ja otin hiekkakupin pois... ja aamulla olikin sitten monen tipun nokka veressä kun yhden raukan pylly oli nokittu verille
ja epäilen tietty että se oli yksi niistä hiekanhotkijoista ja joku iso tai muuten terävä hiekanmuru on tullut läpi suolistosta ja repinyt sitä pyllyä ja siitä toiset sitten innostuneet.
No, nyt on se yksi tipu eristetty ja voi ihan ok vaikka pylly on ärtyneen näköinen vähän. Ja seuraavaksi tarjoilen kutakuinkin hiekkalaatikkohiekkaa karkeudeltaan olevaa kiviainesta...

Ei sillä että se nyt ihan onnetontakaan rehua olisi ja meilläkin pikkutipit syö neljän viljan hiutaleita, samaa mitä itse popsin joka aamu

Mutta ei varmasti yhtä ainoaa oikeaa totuutta ole tipujenkaan ruokinnassa!
Mä epäilen että mokasin eilen siinä hiekansyötössä

No, nyt on se yksi tipu eristetty ja voi ihan ok vaikka pylly on ärtyneen näköinen vähän. Ja seuraavaksi tarjoilen kutakuinkin hiekkalaatikkohiekkaa karkeudeltaan olevaa kiviainesta...
Ok
No juu, tietenkin tipulle on tarjottu kaikenlaista, keitetystä munasta valmisrehuihin ja vitamiinilisiin. Sen suosikki ruokaa on kaurahiutaleiden lisäksi rypsin siemenet joita onnistuin lauantaina ostamaan.
Valmisrehut on ihan ok ja ne ovat helppo tapa huolehtia ruokinnasta. Niillä kasvaa varmasti hyviä tipuja myös.
Tarkoitin lähinnä sanoa että tiput kasvavat ja voivat hyvin ilman kalliita valmisrehujakin. Joka ei usko voi kokeilla itse.
Kuten sanoin Tippa tipu joi vettä ja söi hiekkaa ensimmäisenä päivänä. Kakka oli silloin nestemäistä vihreää "Fairia". Alustana olevaa hiekkaa en puhdistellut sen kummemmin, koska tipuilla on synnynnäinen geeneihin ohjelmoitu tarve saada mikrobeja ja bakteereja suolistoonsa jotta ruoka voisi pilkkoutua. Emon alla ollessaan ne saavat sen emon ulosteesta ja maa-aineksista.
Fasaanien tarhausta tutkinut Oulun yliopiston tutkijaryhmä totesi tarhattujen fasaanin kivispiiran kehittynen huonosti, jonka vuoksi ne eivät saaneet ravintoa ja menehtyivät ensimmäisenä siirto-istutusvuotenaan. Syy oli yksinkertainen, kasvuvaiheen aikana annettu tipurehu oli liian hienoa eikä lihasmaha koskaan ehtinyt kehittyä ja voimistua.
Valmisrehut on ihan ok ja ne ovat helppo tapa huolehtia ruokinnasta. Niillä kasvaa varmasti hyviä tipuja myös.
Tarkoitin lähinnä sanoa että tiput kasvavat ja voivat hyvin ilman kalliita valmisrehujakin. Joka ei usko voi kokeilla itse.
Kuten sanoin Tippa tipu joi vettä ja söi hiekkaa ensimmäisenä päivänä. Kakka oli silloin nestemäistä vihreää "Fairia". Alustana olevaa hiekkaa en puhdistellut sen kummemmin, koska tipuilla on synnynnäinen geeneihin ohjelmoitu tarve saada mikrobeja ja bakteereja suolistoonsa jotta ruoka voisi pilkkoutua. Emon alla ollessaan ne saavat sen emon ulosteesta ja maa-aineksista.
Fasaanien tarhausta tutkinut Oulun yliopiston tutkijaryhmä totesi tarhattujen fasaanin kivispiiran kehittynen huonosti, jonka vuoksi ne eivät saaneet ravintoa ja menehtyivät ensimmäisenä siirto-istutusvuotenaan. Syy oli yksinkertainen, kasvuvaiheen aikana annettu tipurehu oli liian hienoa eikä lihasmaha koskaan ehtinyt kehittyä ja voimistua.
Re: tipujen syöminen?
Mä olen tolle muutaman päivän ikäiselle tipulle syöttänyt tota munitusrehua hienonnettuna. Lisänä myös murennettuja kaurahiutaleita, keitettyä kananmunaa ja tänään kokeilin myös porkkanaraastetta. Parhaiten on nuo munitus ja kaurahiutaleet maistuneet. Rahkaakin kokeilin, mutta tipulle se ei maistunut. Porkkanaan tuskin emon kanssa koskivat ja kanamunaakin tuntuu aina jäävän kovin yli. Hiekkaa ja soraakin on koko ajan tarjolla ja kyllä ne emon kanssa on sitäkin syöneet. Harmittavaa vain kun tuota poikasrehua myydään 40 kg:n säkeissä, eikä sellasta viitti yhtä tipua varten ostaa. Eikä minulla ole suunnitelmissa oikeen kasvattamalla kasvattaa tipuja, silloin vain jos jollain emoilla alkaa hautomisvimma.