Miten kana hoitaa tipuaan?

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Sarkki

Miten kana hoitaa tipuaan?

Viesti Kirjoittaja Sarkki »

Juu, en oikeastaan löytänyt kunnollista vastausta tähän, joten aloittelijana tässä tipun hoidossa kysyisin että miten kanan kuuluisi hoitaa pienokaistaan? Kanamme sai eilen yhden tipun ja muita tipuja ei ole tulossa. Pistin kana ja tipun omaan osastoon missä on näkyvyys muualle kanalaan. Kopissa on pehmusteena pahnaa ja olen lisännyt sinne myös hiekkaa ja soraa. Sitten lautasille keitettyä kananmunaa/rahkaseosta, hienonnettuja elovena hiutaleita ja hienonnettua munitusrehua. Vettä minulla on kahdessa matalassa kipossa jossa on hieman kiviä.

Noh, huolen aiheena on se, että kana ei oikeastaan liiku paikassa ollenkaan. Näyttää edelleen siltä että sillä jatkuisi haudonta. Ruokaa on tarjolla, mutta se syö ruokaa vain jos olen kuljettanut ruuat nokan eteen ettei kanan tarvitse liikkua. Olen myös kuullut kanan sirkuttavan ja näyttävän tipulle missä on ruokaa, mutten ole huomannut että tipu olisi erityisesti syönyt mitään. En ole nähnyt kanan juovan kahteen päivään mitään, myöskään vesi ei tunnu vähenevän matalista astioista. Olen vähän roiskinut vettä josko emo tajuaisi ja näyttäisi tipullekkin mistä vettä löytyy. Kana pitää samanlaisia ääniä kuin silloin hautoessaan ja on lässähtäneenä paikallaan. Onko normaalia? Jos kana liikkuu se liikkuu pörhöllään ja pitää kotkottavia ääniä. Varsinaisesti ei etsi ruokaa, mutta tarjoaa tipulle jos ruuat on nokan edessä. Katsoin myös, että kanan pyllysulat on aika likaiset, ulostaa kerralla kauheita määriä pahalta haisevaa kakkaa joka on usein väriltään vihreää. Kerokaa joku vaikuttaako tässä kaikki ihan ok:ta? Itse kun olen aikas vihreä näissä tipuasioissa vaikka kanoja on ennestäänkin ollut... Toivottavasti tuon tipun jälkeen kana lopettaa mahdottoman hautomisvimmansa...
tinttuli

Re: Miten kana hoitaa tipuaan?

Viesti Kirjoittaja tinttuli »

Kanasi toimii aivan normaalisti. Parin kolmen päivän sisällä se lähtee liikenteeseen ja tipu seuraa perässä. Hautoneen kanan kakka on kyllä hirveän hajuista, mutta sekin normalisoituu pian. Onnea tirpasta!
Sarkki

Huh, kiitos vastauksestasi! :) Ei tässä siis vielä syytä huoleen. Nämä kun on niin uusia asioita niin helposti sitä sitten huolestuu pienistä. :smt001
Iloisten Munatalo

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Tässä kerron omien kanaemojeni toimista :smt045
http://www.munanetti.net/viewtopic.php? ... mo#p187192
Aleksandra
kalkkuna

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Sarkki, ei syytä huoleen! Hyvin se menee! Itsekin ekojen tipujen kanssa kyselin ihan samoja kysymyksiä tuolla omassa 'haudontaketjussani'. Että mikä on kun en ole nähnyt emon syövän ja juovan, enkä tipujen. Olin ihan hirveän huolissani ja juoksin yhtenään kanalassa kyttäämässä. :smt005 Nyt olen oppinut, että tipuilla riittää pari päivää oma ruskuaispussi ravinnoksi ja emo kyllä pitää huolen itsestään. Kun kaikkea on tarjolla niin kyllä se siitä lähtee sujumaan! Ja tuo Iloisten Munatalon kertomus kanaemon hoivasta on tosi hyvä!
Sarkki

Aleksandra, tutulta kuulostaa! :smt005 Mutta tosiaan kyllä se poikanen näytti emonsa kanssa sitten syövän ja juovan ja tipu vaikuttaa virkeältä. Ne ovat emon kanssa nyt omassa paikassaan kanalan kopissa missä on näköyhteys muualle kanalaan. Mietein että koska verkon uskaltaa ottaa luukulta pois ja päästää kana tipuineen muiden sekaan? Itse mietein että pitäisin ne ainakin viikon, että tipukin vahvistuu.Tuo koppi on sen verran korkealla maasta että en vielä uskaltaisi ottaa sitä pois jos tipu tippuu ja takaisin se ei koppiin kyllä pääse... Yöt ovat muutenkin aika kylmiä ja toisaalta minulla ei ole arkisin aikaa koko päivää seurata kanaa ja tipua kanalassa.

Ihan tuo kirjoitus mitä Iloisten munatalo oli kirjoittanut. :smt001
Iloisten Munatalo

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Meillä viilettää reilun vrkn ikäiset jo muiden kanssa :smt002
Sarkki

Kaipa se on vähän yksilöllistä... Meillä meinas ekana päivänä tyrnikset nokkia tipun hengiltä eikä se meinannu vielä jaksaa juosta karkuun. :smt009
Vastaa Viestiin