ottaisko joku kanoja...

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

rilla

Re: ottaisko joku kanoja...

Viesti Kirjoittaja rilla »

Minä olen luullut että esim lampaitakin viedään kesäksi saareen laiduntamaan.
Entä jos nämä kanat olis mökillä vapaana?

Moni lapsikin olisi jäänyt syntymättä jos asiaa olis pitkälti pohdittu. :smt003
Minä ainakin. Totta on että eläimistä on otettava vastuu.
Minun mielestäni kuitenkin ei ole tarpeellista aloittaa heti ajojahtia. Kuitenkin aloittaja kysyi apua ongelmaan. :smt018
Maattari
lindell

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Rillan kanssa samaa mieltä ja tässä ketjussa se ajojahti alkaa jo ennen tuota viestiä missä kerrotaan miten niitä kanoja hoidetaan. Heti ensimmäisestä viestistä käy ilmi että kanoille on hoitopaikka talveksi mutta nyt etsitään josko parempaa vaihtehtoa löytyisi. Asioista voi myös keskustella ihan asiallisesti ja mielipiteitäkin voi olla suuntaan jos toiseen mutta kannattaisi miettiä vähän miten sanoo eikä heti lähteä lyttäämään. Lisäksi tuo oman hyvyyden korostaminen tämänkaltaisissa ketjuissa on oksettavaa :puke: Oikeassa elämässä tapahtuu joskus niin kamalia asioita että se päällimmäisin huoli ei ole kanojen ruokinta vaikka olisi kuinka suunnitellut etukäteen. Onneksi näin ei ole tässä ketjussa. Todella ikävää on sekin fakta että tässä on nyt ilkeilty lapselle.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
mokomaki

Viesti Kirjoittaja mokomaki »

Niin, itte äiti immeisenä pitäsin tuomosta todella minun lapsen kiusaamisena. onkohan tämmönenki just sitä netti kiusaamista? Tällä palstalla pyörii lapsia, niinkö jokanen silmät auki kulkenu on huomannu. Onneksi oli huoltaja valveutunu ja osasi turvata lapsen selustan. Netissäkihän pitäs vähän miettiäkki mitä kirjottaa, kun ei tiiä minkäikänen yms se toinen on. Kuka alkaa päin naamaa 12v nuin syyttelemään? Ja 12vuotiaalta ei voi oottaa täydellistä selon tekoa miten asiat hoitaa, mutta aikusilta oottas vähän enemmän miten kirjottelee varsinki ku ei tiiä alkuperäsen kirjottajan ikää!
Oiskohan tälläki lynkkaus palstalla turvallisempi ku kaikkien alaikästen kirjottajien syntymävuosi näkyis, tai ees joku merkki et alaikänen kirjottelee?
(Ja nyt taas alkaa se että "on se hyvä ku täällä on niin täydellisiä ihmisiä...")
ellikki

Viesti Kirjoittaja ellikki »

Vielä neuvoja kanan merkitsemiseen. Merkkaa kahdella nippusiteellä tai renkaalla kana, meinaan että jos yksi merkki tippuu niin toinen jää jäljelle.
Mustikka

Viesti Kirjoittaja Mustikka »

Hyvää pohdintaa edellä. Siitä on tosiaan kysymys, miten asioista keskustellaan. Itsekin jäin eilen pohtimaan tuota ikäkysymystä. Hyvä ehdotus tuo, että tiedettäisiin, onko kysymyksessä alaikäinen, onko sellainen merkitseminen sitten mahdollista. Mutta tuli mieleen myös sellainen, että usein tuollaisen kiivaan tuomitsemisenkin takana on hyvin nuori henkilö. Elämänkokemus kun tuo yleensä lisää perspektiiviä asioihin ja taitoa kommunikointiin. Ainahan voidaan "olla oikeassa" ja inttää loputtomiin, mutta se ei ole tie asioiden parantamiseen. Se on vain tie itsensä korottamiseen.
Iloisten Munatalo

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Iloisten Munatalo kirjoitti:No voi hyvää päivää sentään taas ! Esitämpä kysymyksiä aiheen aloittajalle;
Minkä ikäinen olet? Jos olet alaikäinen niin silloin vanhemmillasi on vastuu...
Mikä oli sinulle/teille pääsyynä kanojen hankintaan ja nimenomaan kesäkanojen?
Millaiset ohjeet sait kanojen hankintapaikasta niiden PÄIVITTÄISEEN hoitoon?
Millainen on niiden ruokavalio?
Millainen on niiden kesäasumus/olosuhteet?
Ja lopuksi, millaisista kanoista on kyse?
Mistä ihmeestä olet saanut sellaisen kuvan että kanat voidaan jättää yksikseen useammaksi päiväksi pärjäämään?
Toivon että tässä asiassa nyt on tietämättömyys se pääsyy joka johtanut tähän tilanteeseen ja olet valmis korjaamaan asian, mutta toisaalta jos olet löytänyt tiesi tänne Munanettiin , joka suorastaan pursuaa tietoa kanojen ylläpidosta ja hoidosta niin ....
Hoida asia pikaisesti kuntoon kaikkien kannalta parhainpäin, kiitos.
:oops:
Hei Katritva, ihan ensimmäiseksi haluan pyytää sinulta anteeksi. Olen saanut palautetta edellisestä viestistäni, jota en missään vaiheessa tarkoittanut ilkeämieliseksi sinua tai perhettäsi kohtaan. Nettikirjoittaminen vaan on niin ikävää sen puolesta että ilmeet ja äänensävyt jäävät pois. Selvennykseksi ensimmäiseen lauseeseen haluan sanoa että se oli kohdistettu edellisiin kirjoituksiin ja heihin jotka suomivat sinut heti alkuunsa. Lynkkausmeinikiä en kannata. Kaiken muun kirjoitin vain täsmentääkseni taustoja ja onko sinulle ja perheellesi annettu tarpeeksi opastusta kanoja hankkiessanne. Vastuullisen kananmyyjän kuuluu ohjeistaa hoito ym. kanoihin liittyvä. Toivottavasti asiat kääntyvät parhainpäin kanojenne suhteen jatkossa ja jatkatte kanaharrastusta edelleenkin. Hyvää syksyn jatkoa ja anteeksi tahtomattani aiheuttama mielipaha. :smt056
Volmari

Viesti Kirjoittaja Volmari »

Tämä ketju se on yksi tökerö osoitus siitä, mitä nettimaailma voikaan olla.
Ensin piestään, ja sitten selitellään. Ihminen on kurja ja kaikkitietävä otus liian usein.
Toivottavasti ketjun aloittaja huoltajineen, sekä moni moni muu kanaharrastusta aloitteleva ja kesäkanailija kaikesta huolimatta uskoo, että kanojen kanssa ja niiden ympärillä on paljonkin mukavaa. Puuhaa, sekä väkeä.
Ilkeämieliset opastajat kannattaa jättää omana arvoonsa, niitä riittää, joka puolella ja joka saralla. He ovat kuninkaita.
Kurjaa tietysti on se, että kun haluaa apua, ja uskaltaa avata suutansa kysyäkseen, ja tietysti juuri sillä väärällä tavalla, niin päälleen saa paskoo.
Siitä huolimatta ihan jokaiselle onnea ja intoa kanaharrastukseen!
Aloittajalle tsemppiä talvipaikan löytymiseen, ja tyhmältä kuulostava, mutta tarpeellinen vinkki vielä perään: nippusiteillä rengastaessa ei kannata hujauttaa sitä liian kireälle, ja myös tarkastaa rengas säännöllisesti. ;)
annemari

Viesti Kirjoittaja annemari »

Volmari se aina pätee näissä riitelyketjuissa, mutta muutenpa ei suutaan aukaise neuvoakseen tai opastaakseen.
Volmari

Viesti Kirjoittaja Volmari »

^ Yllättävää tämäkin. Sopii ketjun yleislinjaan. Että jos ei miellytä, niin ole hiljaa.
Volmari "pätee" paljon muuallakin, Annemari ei vaan näe kuin miinukset tämän nimimerkin osalta.
Edelleen kannustan myös aloittelijoita. :smt023 paljon on tullut annettua neuvoja tarvitseville omalta taholtani.
Ennen opastin rohkeasti kyselemään ja lukemaan, sekä tutkimaan tänne. Tämmöisen takia en enää vaihingossakaan.

(muoks: tämäkin ketju sattui kohdalle vain, kun pitkästä aikaa pysähdyin palstaa lukemaan. Uudella innolla, samalla pettymyksellä.)
Mikka

Viesti Kirjoittaja Mikka »

Ketjun kolmas viesti. Miten tämä pitäisi sisäistää?? Vasta seuraavalla sivulla aloittaja kertoo lisäinfoa: Remontti-Reiskat hoitavat kanoja...
Tuo kommentti jäi vaivaamaan. Miksi se on huono jos remontoijat hoitavat kanoja? Entä jos heillä itselläänkin on kanala ja kokemusta? Entä jos heillä on tarkat ohjeet ja pystyvät seuraamaan kanojen vointia sen 8 tuntia päivässä? Miksi ei "Remontti-Reiska" voisi hoitaa kanoja aivan yhtä hyvin kuin kanojen omistajakin?

Hyi hyi teitä lynkkaajia ja törkyturpia, itse olen onneksi täydellinen :smt025
tinttuli

Viesti Kirjoittaja tinttuli »

Mikka kirjoitti:
Ketjun kolmas viesti. Miten tämä pitäisi sisäistää?? Vasta seuraavalla sivulla aloittaja kertoo lisäinfoa: Remontti-Reiskat hoitavat kanoja...
Tuo kommentti jäi vaivaamaan. Miksi se on huono jos remontoijat hoitavat kanoja? Entä jos heillä itselläänkin on kanala ja kokemusta? Entä jos heillä on tarkat ohjeet ja pystyvät seuraamaan kanojen vointia sen 8 tuntia päivässä? Miksi ei "Remontti-Reiska" voisi hoitaa kanoja aivan yhtä hyvin kuin kanojen omistajakin?

Hyi hyi teitä lynkkaajia ja törkyturpia, itse olen onneksi täydellinen :smt025
Jotta ei jäisi vaivaamaan , voisitko lukea koko ketjun edes tuohon viestiini asti?
Ensimmäisen sivun kirjoittajat olivat aloittajan antaman tiedon varassa, että kanat elelevät yksin kesämökillä ja niitä käydään hoitamassa ja ruokkimassa pari kertaa viikossa. Vasta seuraavalla sivulla aloittaja kertoo remonttimiehistä. Remonttimiehet eivät ole huonoja kananhoitajia, mistä sait sellaisen päähäsi? Tieto siitä, että kanoilla onkin aikaisemmasta kerronnasta poiketen sittenkin säännöllinen valvonta ja hoito oli iloinen uutinen.

Edelleen olen sitä mieltä, että elukoita pitää valvoa ja hoitaa päivittäin. Tuottajana en käsitä kukkopojan hälläväliä selityksiä, jotka eivät täytä edes lain minimiä, eläinten hoito on meidän työtämme. Se ei ole harrastus, se on elinkeino, jossa käytämme hyväksi eläimiä ja ansaitsemme niillä rahaa. Siksi tuottajan velvollisuus on hoitaa eläimensä jopa paremmin, kuin minimivaatimusten mukaan. Jos ei pysty, jaksa, ehdi, kykene jne. jne. pitää pyytää apua tai läheisten puuttua asiaan.

Eli kukkopoika voi spekuloida ihan mitä haluaa : Jos haluat mun CV:n tai jatkaa jauhamista, laita yksäriä.
Viimeksi muokannut tinttuli, 23 Elo 2013, 02:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
rilla

Onko tässä nyt meneillään joku "kukkotappelu" vai mikä?

Ei ihan ymmärrä tuota,et toisen mielipiteet voidaan ilman perusteluja teilata. :smt002
Minusta siinä ei itse muutu yhtään paremmaksi,vaikka kaivaakin esille toisen virheitä ja vähättelee toisen ihmisen mielipiteitä. :smt024
Maattari
lindell

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Pitäisikö tehdä lista niistä munislaisista joilla on ollut kesäkanoja ja jotka sitten ovat etsineet niille hoitopaikkaa talvella?ihan näin foorumin hengen mukaan ja tietenkin hyvää tarkoittaen :smt025 :smt019
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Adeliina

Viesti Kirjoittaja Adeliina »

tinttuli kirjoitti: Ensimmäisen sivun kirjoittajat olivat aloittajan antaman tiedon varassa, että kanat elelevät yksin kesämökillä ja niitä käydään hoitamassa ja ruokkimassa pari kertaa viikossa. Vasta seuraavalla sivulla aloittaja kertoo remonttimiehistä.
Näinpä, enemmän olisin huolissani, jos kukaan ei olisi tuohon ekaan viestiin reagoinut mitenkään, että se nyt ois kaikkien mielestä ookoo, että siellähän kanat hengailevat itekseen.. ja kun kanat on meille munislaisille tärkeitä, niin ihan varmasti tulee kirjoitettua välillä tarpeettomankin ikävään sävyyn, jos ei ehdi sensuroimaan näppistään, mutta kanojen puolellahan tässä vaan ollaan :smt004
rilla

Joo

Aloittaja ei maininnut minun mielestäni pari kertaa viikossa vaan muutaman kerran. Ok,saivarteluahan tämä. :smt040
Tietenkin pitää asettaa kyseenalaiseksi,onko se oikea tapa hoitaa eläimiä. Mun käsitys oli,et kesällä siellä mökillä on kuitenkin ollu muutkin kun kanat!

Tilapäisratkaisuksi ainakin ajattelin ton nykytilanteen.
Pointti vain on,että uskaltaako kukaan kyselläkään enää mitään "epämääräistä",jos reaktiot on tuollaisia.
Kuitenkin ihan ok on taas ne jutut,missä sairaita tai kehityshäiriöisiä tai vammautuneita kanoja ja tipuja pidetään hengissä,vaik armeliainta olis lopettaa.

Nää kanat nyt kuitenkin käsittääkseni ovat ihan kunnossa olevia.
Kai tästä vääntää sais maailman tappiin. :smt021
Vastaa Viestiin