Milloin viiriäiset sisälle+talviruokinta

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
minkuliini

Milloin viiriäiset sisälle+talviruokinta

Viesti Kirjoittaja minkuliini »

Viiriäiseni asustavat vielä ulkona katetulla terassilla suuressa häkissä. Talviasumukseksi olen heille hommannut sisälle talooni akvaarion, johon teimme mieheni kanssa pleksistä avattavat kannet (rei'itetty tietenkin). Kysymys kuuluukin, että milloin siirrän viiru köörin sisätiloihin!? Tällä hetkellä sää on sateinen, päivällä n. + 15c ja yöllä n. + 10c - + 5c. Olen ajatellut, että tuo + 5c on raja kun viirut pärjää ulkona... Mitä mieltä olette!!! Olen kuullut, että toiset pitää viiruleita lokakuuhun asti pihalla... Tuntua aika hurjalta! Seuraanko nyt säätä, vai odotanko syyskuuhun. Tuo sään kyttääminen vaan saa muut ihan vainoharhaiseksi! Asensin viiruhäkkiin jopa sellasen lämpötila anturin :D että näen sisällä mikä lämpötila tipseilläni ulkona on! Juu olen varmaan ihan turhan säikky, kun Eka syksy ja talvi edessä viiriäisten kanssa.
Toka kyssäri olisi, että mitä ruoaksi talvi kaudella!? Pitäisi vissiin munintatauko järjestää porukalle, vinkkejä siihen!? Ruoka, valo, päivän pituus... Nyt kesän viirut ovat syöneet munituspunahelttaa pääasiassa, vihreäistä, matoja, siemeniä Ym. Mikä olisi hyvä ruoka munintatauolle, entäs sen jälkeen? Jätänkö koko talveksi munitusrehun pois ja annan esim. peippojen siemenseosta?
Pitänee tähän vielä kehaista miten hieno sisäasumus vanhasta parimetrisestä akvaariosta tuli! Turve/puru pohjalle, vanerista tasoja ja pesäkopit, kylpyastia tuli bilteman työkalulootasta, kannet plekistä ja niihin saranat ja lukot. Hieno on!!!
Suvianne

Re: Milloin viiriäiset sisälle+talviruokinta

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minun viiriäisoppaan mukaan aikuinen viiriäinen kestää hyin pakkasta jopa -30 jos sillä on hyvää ruokaa ja suoja. Joten sen suhteen ei ole kyllä mitään kiirettä.
Niiden tulee vain tottua siihen ja ei saa olla kosteutta. Eli mökki pitää olla tuuletusritilällä.

lapsena meillä oli viirut siten ulkona, että ne oli isossa häkissä joka oli peitetty pressulla, ettei sinne sada lumi.Yhdessä nurkassa oli 40-60w lamppu joka toimi valona ja lämmikkeenä jos halusivat.

Ne muni läpi talven ja olivat terveitä ja hyvinvoivia.

Viirujen sulkasato on kakspiippunen juttu. Moni ei siihen ala. Joten ne sitten munii heikolla ruualla. Se ei ole mukavaa. Itse kokeilisin vain rankkaa valon vähennystä. Esim syksystä antaisin olla ihan luonnon valolla kunnes sulkiminen alkaa.

Eli itse ruokkiin talvella samoin ku ennen, MUTTA muista ADE!!!! D vitamiini on todella tärkeä niille talvisin.
Puute ilmenee ekana huonona sulkapeitteenä ja kiillon katoamisena.. Sitten on jo munat täynnä sammakkojalkoja ja vammaisia, joten kannattaa huolehtia D vitamiini.
marjukka

Viesti Kirjoittaja marjukka »

Hei Suvianne - miten annat viiriäisille tuon D-vitamiinin. Sitä meillä rouskuttelee ihmiset kyllä vaikka kuinka, mutta miten ja millä annostuksella linnuille?
Jos laitan juomaveteen tippoja, niin missä suhteessa?
(Ja osaatko sanoa, olisiko D-vitamiinista hyötyä koirallekin? Meidän koira on n 5kg.)
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minä ostan aina agrista
http://www.suomenrehu.fi/fi/rehut/lamma ... prodId=273
Tuota mutta litran purkissa. Tossa ei lue, mutta purkin kylessä oli ainakin vielä viimevuonna siipikarja annostus.
Se on laitettu muistaakseni että kuinka paljon sadalle linnulle annetaan milleissä.
Minä siis suunnalleen arvioin ja laitan sen juomaveteen. Ei se ole hirveen nuukaa jos vähän liikaa menee.

Olen myös nähnyt ihan kalanmaksaöljyä kanoille ja sitä ainakin myyjä suositteli. Oli vain aika valtava kanisteri niin jäi ostamatta.
Kaikessa vihreessähän on myös D vitamiinia, joten kannattaa ottaa tavaksi talvella idättää viljaa tai kasvattaa orasta. se on todella helppoa ja mukavaa, koska kanat ja viirut rakastaa sitä.
Jyvät idätetään vähän eritavalla kuin siemenet, tässä ohjetta http://karppausjaperhe.blogspot.fi/2010 ... datys.html
Orasta jos kasvattaa niin kannattaa sitten ku on aikansa lyhennellyt tai vaikka heti antaa juurimattoineen, se antaa puuhaa ja linnut syö juuretkin :)

Mulla on myös aina tätä vitamiinia ja laitan sitäkin talvisin kuureittain. Eli litran purkissa löytyy.
http://www.suomenrehu.fi/fi/rehut/lamma ... prodId=277

Tarkista päiväys, meidän agri ainakin myy järkiään vanhalla päiväyksellä.
marjukka

Viesti Kirjoittaja marjukka »

Kiitos Suvianne! Täytyypä käydä Agrimarketissa!
Vastaa Viestiin