tipuelämme alkoi yöllä

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Hibu

Riittääkö lämpölevy??

Viesti Kirjoittaja Hibu »

Riittääkö lämpölevy vastakuoriutuneille tipuille? Kyseessä on Brinsea ecoglow20 levy? Levyn alla mitattuna siellä on lämpöä 29,3 astetta. Olisiko lämpölamppu parempi vai mikä? Nyt nokat jo näkyy ja piipitys kuuluu :)
ninanni

Re: Riittääkö lämpölevy??

Viesti Kirjoittaja ninanni »

eikö tuota saa säädettyä alaspäin jotta lämpö sen 37? :)
Hibu

Se on nyt alimmalla. :/
ninanni

Viesti Kirjoittaja ninanni »

sit ei kyllä teho riitä. (mulla ei siis lämpölevyä koskaan ollut käytössä) mut lämpölamppua olen pitänyt erittäin hyvänä ja pitkäikäisenä !! Lämmön saa helposti 37, jossa se pitäisi olla kun tiput koneesta pois otat. Se lämpö on todella tärkeä aluksi! :) siis varsinkin märkänä ollessa vielä!
Hibu

tipuelämme alkoi yöllä

Noniin, tipuelämämme alkoi sitten viime yöllä, koneessa kuivuvat juuri 2 ensimmäistä pikkuista, muiden munat vasta säröillään. Viime hetken vinkkejä huutelisin.. häkki odottaa vieressä, että saadaan vauvat siirrettyä, lampulla saatiin sitten viimein lämpötilakin oikeaksi. alla on nyt sanomalehteä, mutta ajattelin, että voisiko noille tehdä jonkunlaisen "pesän/suojakolon" esim.vanhasta muropaketista?!? ruokalautasena tulee varmaankin toimimaan saviruukun alunen, mutta vesiastiasta väännetään vieläkin kättä.. riittäisikö siis esim. joku pikku lautanen (tasetti?) vai rynniikö pikkuset senkin heti kumoon? minkälaisia kippoja olette itse käyttäneet?? tarviiko häkkiin muuta "ylimääräistä"??
kukonkulma

Viesti Kirjoittaja kukonkulma »

Kyllä riittää,se on säteilylämmitin ja poikasiavarten tehty,lämpö ei näytä mittärilla kun se säteilee kohteeseen lämpöä,lämpölamput alkaa oleen vanhanliiton juttuja paloturvallisuuden vuoksi.toimi ohjeiden mukaan ja laita toinen pää ihan alas ja toista ylemmäs.
samapi

Re: tipuelämme alkoi yöllä

Viesti Kirjoittaja samapi »

Meillä vesiastiana ihan tavallinen lautanen jossa on kiviä,meidän tiput kun kasteli itsensä aina. Aika äkkiä olen laittanu sittten jyrsijän juomapullon myös tarjolle.
PäP

Viesti Kirjoittaja PäP »

Kun pitää hetken omaa kättä siinä lämpölevyn alla niin huomaa että kyllä se lämmittää, ja jos kämmenselkä on ihan levyssä kiinni niin aivan polttaa. Levyn pitää vaan olla vinossa ja toisesta päästä niin alhaalla että tiput pystyy valitsemaan ovatko levyssä kiinni vaiko vähän kauempana. Tuota ecoglowta voi pienille tipuille käyttää aluksi siten, että antaa sen nojata "maahan" toisesta päästä siten että jättää tosien mustan kannatin osan kokonaan pois.

Viiriäistipuille käytän edelleen lämpölamppua koska lamppu kuivattaa tiput nopeammin, ja viiriäiset on niin pieniä ja taitavia kastelemaan itsensä! Kanatipuille lämpölevy on hyvä ja tosiaan paloturvallinen ja energiaasäästävä.
Vastaa Viestiin