Mitä tänään kuuluu?
Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko
Re: Mitä tänään kuuluu?
Mulle kävi viimeviikolla joku elukka oli syönyt 1 tipun ja 3 tapettu ja yksi on paranemaan joka oli jalkavaisena ,itse olen kuukauden saikulla ja ens viikolla odotan taas pieniä tipuja
Kukkomunia?? Valaiskaahan mua tietämätöntä mistä erottaa kukkomunat vai mitä tuolla tarkoitetaan?

Oon miettiny mahdetaanko sillä tarkoittaa kukon siittämiä munia... Siis munia missä on kukko taloudessa. Voi olla että olen aivan hakoteilläkin...petra81 kirjoitti:Kukkomunia?? Valaiskaahan mua tietämätöntä mistä erottaa kukkomunat vai mitä tuolla tarkoitetaan?![]()

Olen tajuttoman onnellinen, kun Elmeri ja Elmo saivat hyvän kodin, jossa ne jäävät taloon kukoiksi eikä joudu syksyllä pataan
Ajatella, että nämä kukothan olivat lähellä kuolemaa ennen kuin ostaja soitti - huh, säästyttiinpä lopettamiselta ja kukot saivat pitää henkensä!
Fiia viihtyy edelleen pesässä, mutta näyttää olevan jo luovuttamaisillaan. Saisi tuo kana nyt nauttia kesästäkin välillä
, kun ennen pitkää kuitenkin joutuuvat koko lauma sisälle talveksi. Pitäisi alkaa kesyttämään pikkukanoja... Eiköhän ne talven tulon myötä ala luottavaisiksi, kun sisällä ei pääse ihmisiltä pakoon marjapuskien sekaan 

Fiia viihtyy edelleen pesässä, mutta näyttää olevan jo luovuttamaisillaan. Saisi tuo kana nyt nauttia kesästäkin välillä

Jaaha, meidän alho maatiainen pyöräytti tänään ensimmäisen munansa!
Pieni muna se oli ja VIHREÄ. Onko kuinka tavallista että alholta tulee vihreä muna? Olin myös käsityksessä että nuo alhot olisivat vielä turhan nuoria munimaan kun ovat vielä alle 20 viikkoisia. Kahdelta muulta alholta ei ole munaa vielä näkynyt. Tosin, olen viime päivinnä huomannut että kukko on ruvennut polkemaan yhtä näistä alhoista ja voisin veikata että juuri se alho on nyt tuon munan pyöräyttänyt...

Noniin nyt melkein selvisi et siel kanalalla olikin käyny isompi ku rotta Ja suututtaa niin hitosti tiput oli viikon pienemmässä häkissä nostin ne takasin sinne välikasvattamoon ja Taas oli 3 tipua viety ja yks oli vapaana lattialla ja tälläkerralla oli onneks kukkopoikia vieny ja yhen josta viel ei ottanu selvää Löytyi nyrkin kokoinen reikä yhdestä kulmasta Oli huonoa tuuria mitähän mun pitäis tehdä?
ja onneksi eilen ja viime yön aikana oli syntynyt 4tai 5 tipua
ja onneksi eilen ja viime yön aikana oli syntynyt 4tai 5 tipua
Nyt kuoriutuu meillä hy-linen ja rokin risteytyksiä! Ihanaa, vihdoin ja viimein omia tipuja! 

- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
Ei ole tavallista eikä myöskään ns. toivottavaa, koska voi viitata sekarotuisuuteen.Sarkki kirjoitti:Jaaha, meidän alho maatiainen pyöräytti tänään ensimmäisen munansa!Pieni muna se oli ja VIHREÄ. Onko kuinka tavallista että alholta tulee vihreä muna?
Nyt niitä tulee kuin sieniä sateella! Ensimmäiset kaksi ponnistivat tänä aamuna kuorestaan ja lisää on tulossa.

Onnea tipuista simply!!
Itselläni munat asta hautomossa.
Itselläni munat asta hautomossa.

En usko että kana on sekarotuinen koska olen sen säilyttäjältä ostanut... Mutta nyt siltä on toistamiseen tullut vihreä muna. Tiedä sitten muniiko vallan vihreitä munia, mutta ihan hienoja ne ovat olleet.HiltaHelikopteri kirjoitti:Ei ole tavallista eikä myöskään ns. toivottavaa, koska voi viitata sekarotuisuuteen.Sarkki kirjoitti:Jaaha, meidän alho maatiainen pyöräytti tänään ensimmäisen munansa!Pieni muna se oli ja VIHREÄ. Onko kuinka tavallista että alholta tulee vihreä muna?

Äh... Toinen hy line brown ja plymouth rockin risteytysmunista joita haudotutin kanan alla on hajonnut.

Taas ikuisuuskysymys rotupuhtaudesta! Mutta olen kyllä myös sitä mieltä,et vihreitä munia muniva alho ei ole puhdas. 

Se voi olla, mutta minun on vaikea uskoa että olisin ostanut MTT:n säilytysohjelmaan kuuluvalta ihmiseltä sekarotuisia kanoja.
Ja nimenomaan näiden alhojen säilyttäjä. Kasvattaja löytyy myös MTT säilyttäjien listalta. Nuo "rokit" mitä minulla on eivät taida aivan puhtaita olla... Niissä on jonkun verran sellaisia piirteitä mitkä ei mielestäni sovi täysin puhtaisiin plymouth rockeihin, mutta luulisi että edes säilyttäjältä saa oikeasti rotupuhtaita kanoja. Kanat kun näyttävät minusta ihan täysin alhoilta ulkoisesti, tuo muna nyt vaan on ollut hieman erikoisen värinen. Kyseessä ei kylläkään ole mikään räikeän vihreä muna, vaan vihertävä.

KanaAktiivinen kirjoitti:Onnea tipuista simply!!

Meillä oli muutama vuosi sitten minkki ja huomasin hiukan isomman reiän kesäkanalan lattian raosta kun laitoin ovia iltasella kiinni ja jos en olisi huomannut niin aamulla ei olisi ollut yhtään kanaa/kukkoa elossaharrastaja kirjoitti:Noniin nyt melkein selvisi et siel kanalalla olikin käyny isompi ku rotta

Laitoimme supiloukun ja sinne minkki meni, onneksi. Nyt niitä ei ole näkynyt vuosiin eikä rottia ole koskaan ollut.
Kaksi kissaa pitää huolen jos joku hiiri joskus luikkii nurkissa. Kissoilla on jopa tapa oleskella väliin kanalassa ihan hyvässä sovussa siivekkäiden kanssa.
Kesä mennyt tipujen kanssa toukokuusta asti ja mukava seurata niiden kehitystä ja nyt kolmikuiset nuoriso joista on neljä kukkoa kiekumisharjoituksia saa kuulla päivittäin

Kaksi kukkopoikaa olisi MYYNNISSÄyhdessä tai erikseen, Millet ovat seurallisia ja kukot sopeutuvat elämään toistensa kanssa yhdessä.
Komioita ovat niin kanat kuin kukkopojatkin.
Uusi tipu porukka on nyt 3 vkoinen ja saas nähdä mitä tulee olisiko hiukan kukkovoittoisen puolella saas nähdä?
Kun nuoriso siirtyi muun lauman luo kesäkanalaan, niin kanat alkoivat sulkasadon

Nuorisosta osa siirtyy tytön kanalaan joka aloittaa oman kanalanpidon nyt viikonloppuna. Taitaa tulla keinoemolle ikävä kun ovat oppineet jo nimensä ja omat kutsuhuudot jo tottuneet sekä kulkevat perässä heti kun aamusella pihalle oven avaa, on ne niín ihanii.....
Kuukauden päästä alkaa sitten talvikanalan maalaus taas uudet maalit seiniin ja muuta mukavaa. Kerput ja nokkoset (kuivattu)on laitettu talveksi joten paranee talvenkin tulla kanalaan.
Sankollinen marjaperkeitä taas aamusella meni kanalaan ja eipä siitä paljon jäänyt tähteeksi illaksi ja loput riipivät pensaista kun ovat pihalla joten vitamiinit piisaa heillekin.
Itsellä jatkuu marjasavottaa ja erilaisten kasviksien/yrttien purkittamista ym. ja niitä riittää.
Sataa ropisee jo viikon verran, huh perunakin pitäisi kohta nostaa ym.
Jatketaan harjoituksia

mummo ja kanaset 

- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
Outo, perin kummallinen päivä: meillä on enää 6 kanaa ja 2 kalkkunakanaa sekä 2 vuohta ja 3 lammasta + koira minun ja isännän lisäksi.
Ei enää kuulunut pihalta kukkojen kieuntaa, eikä kalkkunakukon kalkatusta
Kanojenkin äänet olivat varovaisen kysyviä, että missä kaikki muut on?
Loput linnut lähtevät ensi viikolla ja sorkkajengi tässä pikkuhiljaa uusien omistajien aikataulujen mukaan.
Meille jää vain isäntä. Minä+koira muuttamme jonnekin muualle.
Kiitän lämpimästi kaikkia ihania eläinrakkaita ihmisiä, jotka ovat ovat ottaneet/ovat ottamassa meidän eläimiä! Olette enkeleitä! Kuka minut tuntee ja tietää tilanteeni, tietää myös sen, että kaikista vaikeinta minulle on rakkaista eläimistä luopuminen. Se on helpottanut paljon, että eläimet pääsevät eläinrakkaiden ihmisten hyvään hoitoon!
Ei enää kuulunut pihalta kukkojen kieuntaa, eikä kalkkunakukon kalkatusta

Loput linnut lähtevät ensi viikolla ja sorkkajengi tässä pikkuhiljaa uusien omistajien aikataulujen mukaan.
Meille jää vain isäntä. Minä+koira muuttamme jonnekin muualle.
Kiitän lämpimästi kaikkia ihania eläinrakkaita ihmisiä, jotka ovat ovat ottaneet/ovat ottamassa meidän eläimiä! Olette enkeleitä! Kuka minut tuntee ja tietää tilanteeni, tietää myös sen, että kaikista vaikeinta minulle on rakkaista eläimistä luopuminen. Se on helpottanut paljon, että eläimet pääsevät eläinrakkaiden ihmisten hyvään hoitoon!