kana makaa koko päivän pesässä

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Narkku

kana makaa koko päivän pesässä

Viesti Kirjoittaja Narkku »

Moikka, meidän kana alkoi pari päivää sitten viettämään kaiken aikansa makuulteen pesässään. Munii kyllä, mutta ei tule muiden kanojen kanssa ulos. Annoin eilen ruiskulla sille varovasti vettä, kun pelkäsin, että kuivuu, joi ja piristykin sen verran, että huusi kavereitaan ja tuli sitten ulos. Näytti ihan normaalilta,mutta tänään on taas makoillut pörhöllään munien päällä kokopäivän. Mikäköhän sillä voisi olla? Jos olisi koira sanoisin, että käyttäytyy kuin valeraskaana olisi :smt002
No joka tapauksessa ei ole ihan normaalia, ja olisi kiva, jos jollain olisi ideoita. Kiitti avusta etukäteen.
Raksu

Re: kana makaa koko päivän pesässä

Viesti Kirjoittaja Raksu »

Tokkopa tuo suunnittele hautomista :smt050
ninanni

Re: kana makaa koko päivän pesässä

Viesti Kirjoittaja ninanni »

vähän samaa kirjoituksestasi haistelen kuin raksu . Ettei olis siis haudonta-aika :smt040
Narkku

Re: kana makaa koko päivän pesässä

Viesti Kirjoittaja Narkku »

No kiva,siis alkaako hautomaan,vaikkei ole kukkoa edes talossa? Kauanko kestää? Tarviiko huolehtia jostain, esim. Kuivumisesta?
ninanni

Re: kana makaa koko päivän pesässä

Viesti Kirjoittaja ninanni »

minä olen hautovalle antanut vettä ja ruokaa aina kanalassa käydessä. Mutta yleensä kana jaloittelee muutaman kerran päivässä, silloin yleensä kun muut ei näe :) kun kanalassa ei ole kukkoa, ei munat myöskään ole hedelmöittyneitä, eli niistä ei voi tipuja kuoriutua. Suosittelen ostamaan joltain siitosmunia, jolla kukkokin porukassa. Jos kana ei millään lopeta haudontaa, voi se siihen myös kupsahtaa, joten siksi yleensä kannattaa hankkia kukottomaan laumaan siitosmunia joltain :) kana hautoo 21.vuorokautta, jonka jälkeen saa palkinnon-> ihania hoidettavia tipuja :)
Narkku

Re: kana makaa koko päivän pesässä

Viesti Kirjoittaja Narkku »

Kiitos vastauksista. Näin sitä suht tuoreena kanojen omistajana oppii uutta :smt001
Hyvä asia siis, ettei sillä ole mitään hätää.
HämeenHidas

Re: kana makaa koko päivän pesässä

Viesti Kirjoittaja HämeenHidas »

Kannattaa tosiaan hankkia kanalle jostain kukon hedelmöittämiä munia, jotta "luonnon lait" toteutuu ja kananen saa tipuja. :smt001 Muuten se voi hautoa noita tyhjiä munia niin kauan, että kupsahtaa. Mutta muuten siis kanasi on ihan kunnossa! :smt001
Narkku

Re: kana makaa koko päivän pesässä

Viesti Kirjoittaja Narkku »

Jos, enää pitää saada tuo perheen jarru (=mies) ymmärtämään sama asia :smt003 hänen mielestään kun perheen eläinkiintiö alkaa olla tässä. Anoppi tykästyi ajatuksesta, joten eiköhän taas pieni taivuttelu auta :smt002
Ja olisihan pikku tiput aivan ihania :smt007
ninanni

Re: kana makaa koko päivän pesässä

Viesti Kirjoittaja ninanni »

kyllä miehesikin ymmärtää varmasti että kana voi tosiaan hautoa itsensö hengiltä kun on tuon vaihteen saanut silmäänsä, ei se luovuta ennen tipujaan.
Kana-akka

Re: kana makaa koko päivän pesässä

Viesti Kirjoittaja Kana-akka »

Olisi se tietysti kanan mielestä kiva, että saisi hautoa silloin kun huvittaa, mutta jos mökkiin ei tosiaan enempää porukkaa sovi... Joku tolkku lisääntymisenkin kanssa. Minä olen tehnyt (jopa tyhjää pesää) sitkeästi hautoville niin, että estän vuorokaudeksi-pariksi pesään pääsemisen. Olen esim. laittanut niille oman ruoalla ja juomalla varustetun katetun karsinan sinne, missä muutkin kanat hengailevat.

Hautomavimma on laantunut eivätkä ne siihen ole kuolleet.
Lelle2

Re: kana makaa koko päivän pesässä

Viesti Kirjoittaja Lelle2 »

Meidän parvessa kävi sama pari vuotta sitten. Opri-kana alkoi kököttää pesässä eivätkä mitkään konstit auttaneet. Olin kuullut, että hautomista ajatteleva kana pitää kastaa kylmään veteen. Kokeilin, mutta jökötys pesässä jatkui. Kun kukkoa ei omassa parvessa ollut, piti turvautua kukotettuihin lainamuniin. Nimpparini kunniaksi niistä sitten kuoriutuikin kana ja kukko, Musta-Maija ja Lempilän Sulo, ja Opri sai olla niiden ylpeä emo. Kannatan siitosmunien hankintaa!

Juomaa ja ruokaa kannattaa varata hautovan emon lähettyville. Meillä Sulo oli niin heiveröinen kuoriutuessaan, että sitä piti ruokkia pipetillä ja undulaateille tarkoitetuilla siemenillä. Kun sitten vahvistui, saavutti kakkossijan kukonlaulun SM-kisoissa. Maija ja Opri-emo selviytyivät urakasta omin voimin.
Kalle
bankiva
Viestit: 343
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 12:51
Paikkakunta: Tammela

Re: kana makaa koko päivän pesässä

Viesti Kirjoittaja Kalle »

Ei toivotun hautomisen kanssa olen menetellyt siten, että keinomuna kanan alle ja kerran päivässä olen kantanut kanan ulkotarhan ruokintapaikalle. Kannattaa varoa kanan kantamisessa sitä "protestia"; saattaa plöräyttää melkoisen mällin jopa kantajan housuille, kokemusta on.
Kana oppii ainakin näin menetellen käymään syömässä ja juomassa kerran päivässä.
Kyllä se into sitten laimenee; ei kana tyhmä todellakaan ole, lisääntymisvietti vain näillä Alhoilla on niin voimakas.
ninanni

Re: kana makaa koko päivän pesässä

Viesti Kirjoittaja ninanni »

alkoiko tämä kana hautoon?
Vastaa Viestiin