Siitosmunien keräämisestä ja muuta

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Nino

Siitosmunien keräämisestä ja muuta

Viesti Kirjoittaja Nino »

Eli nyt saapui postissa n 20 paikkainen Brinsea Octagon Eco ja keinoemo EcoGlow20 (kiitokset maatalousykköselle) ja olen saanut luvan maksimissaan 3 tipun hautomiseen, haluaisin tietää onko totta että jos kukko on polkenut kanan, tuleeko vain yhdestä munasta hedelmöittynyt vai onko mahdollista että jopa seitsemän munaa ovat yhden poljennan jälkeen "tipukunnossa" kuten olen jostain lukenut :smt017

Miten voin säilyttää munia, jonkinlaiseen munakennoon (kumpi puoli ylös ja alaspäin?) ja käykö vaikka että huoneenlämmössä/kellarissa niitä säilyttää kunnes on hautomakone valmis käyttöön (pitääkö kone desinfioida uutenakin? Käykö siihen joku "perusaine" vai pitääkö sekin tilata netistä tai etsiä maatalouskaupasta?)

Ajattelin sitten tehdä tällaisenkin koska ainakaan haulla en löytänyt kaikkiin kysymyksiini vastausta, kaikenlainen apu on tervetullutta uudelle "hautojakokelaalle", mitä tarvitsee, onko kosteusmittari pakollinen (tuossa koneessa näyttäisi olevan vain lämpömittari) jne, kiitos vastaajille! :smt006
Pimu

Re: Siitosmunien keräämisestä ja muuta

Viesti Kirjoittaja Pimu »

Minulla on sama kone ja ostin motonetistä langattoman sääaseman jonka lähettimen laitoin koneeseen, tuo kone on kyllä todella hyvä :smt023

Omat munat säilytän yleensä viileässä (+5-+15) terävä puoli alaspäin. Nyt tämä satsi joka on koneessa oli pesässä siihen asti että keräsin koko läjän ja kaikki ovat lähteneet kehittymään ( 11pvä haudontaa meneillään).

Käsittääkseni kukko hedelmöittää 6 tai 7 munaa kerralla.

En desinfioinut konetta kun otin ensimmäisen kerran käyttöön.

Itse ottaisin ainakin 5 munaa varuiksi hautumaan jos siellä osa on tyhjiä ettei käy niin että ne kaikki 3 on tyhjiä tai että vain yksi kehittyy ettei tipulle tule yksinäistä :smt001
Nino

Re: Siitosmunien keräämisestä ja muuta

Viesti Kirjoittaja Nino »

Kiva tietää ja kiitos kovasti! :D
Pelästyin jo että pitäis muuttaa kanalaan asumaan että paremmalla tuloksella löytäis ne hedelmöittynee :oops:

Joten pitääpäs mennä aamusella vahtimaan mahdollisesti yhtä poljetun kanan munintaa, kiitos siis :smt006
Vastaa Viestiin