Apua! Kanan turvonnut ja paljas vatsa

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Kana86

Apua! Kanan turvonnut ja paljas vatsa

Viesti Kirjoittaja Kana86 »

Yksi kolmesta kanastani näytti tänään vaisulta ja hengittää raskaasti. Otin kanan kiinni ja aloitin antibioottikuurin. Lääkettä antaessani huomasin, että kanan vatsa tuntuu turvonneelta ja lisäksi sen vatsasta on lähtenyt höyheniä pois. Iho näyttää siltä kohdalta vähän ärtyneeltä. Takapuoli myös on paskassa. Kana ulostaa kyllä, mutta uloste on valkoisen ja vähän vaahtoavan mömmön peitossa. Kana syö ja juo normaalisti.

Auttaako tässä nyt antibiootti tai mikään matolääke vai onko kana vain lopetettava? :(

Alkukesästä toinen rakas kanani meni myös huonoon kuntoon. Lääkittyäni sitä antibiootilla muutaman päivän päädyin lopettamaan sen, koska huomasin sen vatsan turvonneen, enkä nähnyt sen kakkaavankaan moneen päivään.
Nuki

Re: Apua! Kanan turvonnut ja paljas vatsa

Viesti Kirjoittaja Nuki »

Mikä kana on rodultaan? Tarkoitatko vatsalla kuvun aluetta vai jalkojen välissä olevaa osaa?
Varsinkin vanhemmilla munijaroduilla on taipumusta saada munintaelimiin vaivoja. Askiitti ainakin aiheuttaa turvotusta. Täällä oli nimimerkki sannikilla ketju askiitista, hänen yksi kanansa sairastui siihen, ketjussa oli ruuminavauskuvatkin.
Itse olen myös huolestuneena seuraillut mun 4-vuotiasta hybridiä, se on nyt lopettanut munimisen kokonaan ja peffa näyttää kovin punoittavalta ja hieman turvonneelta. Hilkka on myös sontapylly, mutta sellainen se on ollut koko ikänsä.
Kana86

Kanan on jokin sekarotuinen maatiainen. Ikää ainakin yli kolme vuotta. Turvotus on siis takapään puoleisella vatsalla. :(
Luin tuon maisitsemasi ketjun askiitista, mutta askiittihan on vain oire esim. tulehduksesta.

Kannattaako antaa parafiiniyljyä antibiootin lisäksi? Vai kannattaako jatkaa ollenkaan? :(

Surettaa, jos menetän taas rakkaan kanan!
Kana86

Apua, kuinka tässä nyt pitäisi tehdä? :( Annanko matolääkettä antibiootin lisäksi ja voiko antaa prafiiniöljyä? Tietääkö joku?
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Jos se on turvonnut alapäästä se on luultavasti täynnä nestettä ja hankala hengitys johtuu siitä.
Kirvestä tarjoaisin mahollisimman pian.
Kana86

Eli antibiootti ei tähän tulehdukseen todennäköisesti tehoa? No voi itku. :(

Mikä ihme voi olla vialla, kun kaksi kolmesta kanastani menee puolentoista kuukauden välein ja täysin samoin oirein? Mikä tuollaista aiheuttaa?
sannikki

Viesti Kirjoittaja sannikki »

Askiitin eli sen yleisen tulehduksen voi aiheuttaa kuumuus, kostea ilma, siihen jokin pöpö ja vaikka mikä :/ meillä ei antibiootti auttanut sillä epäilen munintaelinten tulehdusta, kun kana ei alkanut munimaan ja sillä oli juuri peräpään alta kuin jalkapallo :(
Kana86

Helmi lopetettiin tänä aamuna, ja ikävä tuli. :( Oli kaunein kanani.

Uskaltaako tässä enää ottaa uutta kanaa?
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Avasitko sitä?

Kävele sinne kanalaan ja mieti onko kaikki hyvin ja onko parannettavaa.

Todennäköäisesti sulla on ollu vaan huono tuuri. Olen aika satavarma, että kanalla oli munisjutuissa joku tulehdus ja se voi kyllä sattua vaikka olosuhteet olis täydelliset. Niitä ny vaan tulee.

Eli mun veikkaus on että voit ihan rauhassa ottaa kanoja. Utse kyllä miettisin rotua ja ikää.

Ottaisin maatiaisia tai maatiaissekotuksia ja ihan nuorikkona. Kuudesta viikosta alkean. Sillon ne tottuu teidän ympäristöön heti ja ressitekijät voi sulkea pois. Joku muu voi neuvoa muitakin terveitä rotuja. Itellä ollut lähinnä sekoituksia ja maatiaisia.
sannikki

Viesti Kirjoittaja sannikki »

kanojen kanssa kannattaa muistaa että edes parhaissa oloissa ja tiloissa ja ruokinnalla et välttämättä selviä kuolemilta :( Kana on herkkä eläin, varsinkin nämä helteet käyvät nopeasti toimivan elimistön päälle kovinkin. Ottaisin itse sekarotuisia kanoja, ne vaan ovat terveempiä. ja maatiaiskanat tuntuvat selviävän missä vaan :)

Sen verran mitä olen hautonut niin niin moni asia vaikuttaa tipun elämään ja terveyteen jo emolinnusta lähtien että täydellisiä suorituksia on vain harvoin. Meillä kuolemat on hyvin vähäisiä, mutta pitkän tauon jälkeen nyt on ollut kaksi huonosti kehittynyttä tipua, joista toinen löytyi juuri kuolleena :( toinen on tehohoidossa kun on aivan aliravitun oloinen vaikka on kyllä syönyt, mutta nyt varmistan että saa riittävästi ruokaa kun on kahdestaan kaverin kanssa. Kaikkeen en vaan pysty vaikuttamaan, eikä mikään poissulje heikkoutta jo geenipohjalla.
Kana86

Mä en kyllä keksi, mikä meidän pienessä parvessa voisi olla vialla, mietityttää kovasti. Paitsi ehkä se, että kanat ovat talvisin muualla. Mutta tänäkin keväänä kanat tuntuivat meille tullessaan tunnistavan heti paikan, eli eivät kovin stressaantuneilta vaikuttaneet. Voi myös olla, että nyt tuoreimmassa tapauksessa oli kyse jo jostain pitempiaikaisesta vaivasta. Itse en huomannut mitään outoa, mutta äitini kommentoi jo heti alkukesänä, että "Helmin helmat eivät nyt ole niin tuuheat kuin viime kesänä".

Ovat sekarotuisia maatiaisia, ja maatiaislinjalla tullaan pysymäänkin.

Kiitos teille vastauksista. :)
Nuki

Viesti Kirjoittaja Nuki »

Voi Helmiä :smt009 Mutta parempi oli pienen päästä kärsimyksistään.
Ota vaan uusia kanoja, pahempien vastoinkäymisten jälkeen tuntuu herkästi siltä, että antaa olla sitten koko kanailu, mutta ei se onneksi koko ajan niin takkuista ole. Maatiaiset (tai maattarimixit) tuntuvat kyllä olevan yleisesti ottaen pärjäävää porukkaa.
Vastaa Viestiin