Kanat rupeaa laiskoiksi? Siis muninta hiipunut

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Markun muna

Kanat rupeaa laiskoiksi? Siis muninta hiipunut

Viesti Kirjoittaja Markun muna »

Lähtötilanne oli että 3 viikkoa sitten haettiin 6 kpl maatiasia sekä kukko. Niille on yli 40 neliötä aitausta jossa nurmipohja. Siitä noin 20 neliötä on katettu ja siellä sisälle koppi jossa kolme munitapesää ja orret. No kanat ja kukko ei suostu kopissa nukkumaan ja laitoin aitauksen takaosaan orret puitten alle ja siellä nukkuvat. Ruokana niille on kauraa ja munitusrehua/puolitiivistettä sekä kanankalkkia kaupasta ja vettä. Soraakin olen sinne vienyt ja kaikenlaista pikkuherkkua aina välillä vesiheinää, metsämansikkaa, mustikkaa, vattuja jne. Kun neidit tuli niin munia tuli päivässä alkuun neljä. No määrä pieneni kolmeen päivässä ja tätä kesti kaksi viikkoa. Eilen alkoi tulemaan vaan kahta munaa päivässä. Onko nyt syytä alkaa epäilemään omia toimia tai muuta koska ne lopettelee yksi kerrallaan munimista. Kaikki vaikuttaa terveiltä ja aktiivisilta. Ainut yhdellä on peräpää kakkainen mutta sekin syö, tonkii, kipittelee ja touhuaa sitä mitä muutkin. Onko syytä alkaa tekemään jotain suurempia tutkimuksia tai ihmetellä moista vai kuuluuko tämä normaaliin toimintaan. Ei niillä suuremmin tunnu olevan mitään ihmeellistä hätää tai stressiäkään, alkaa vaan ihmetyttämään että miksi. Pitänee varmaan laittaa kalkkia useampaan kuppiin tarjolle ja kokeilla munankuoria murskattuna kun kalkkia ei mielestäni mene kovin paljoa. Olisko mitään vinkkiä miten lähteä parantamaan tuotantoa. Niin ja kanat on munintansa aloittaneita.
rilla

Re: Kanat rupeaa laiskoiksi? Siis muninta hiipunut

Viesti Kirjoittaja rilla »

Kyllä se paikanvaihdos aina jonkunverran vaikuttaa. Kun kotiutuvat kunnolla,niin munia alkaa tulla.
Muutos on kuitenkin iso,vaikka kaikki olis ihan hyvin.

Mun kanoja lähtee keväisin 4h-tilalle,niin kyllä siinä muninnassa tulee taantuma,vaik miten hyvin kaiken tekee.
Jatka vaan samaan malliin. :smt023
Markun muna

Viesti Kirjoittaja Markun muna »

No toivotaan että tilanne tasoittuu. Ihmettelin vaan kun alkuun tuli neljä ja sitten tippu kolmeen jota kesti pari viikkoa ja nyt sitten kahteen. Tänään huomasin että joku tekee omituisen näköistä kakkaa. Muut kakat on kiinteitä ja niissä on valkoista mutta yksi kökkö oli sellainen sinapin värinen löysä kasa. Ei vaikuttanut normaalilta. Onko tähän mitä vinkkiä mikä voisi aiheuttaa moista. En ole vielä päässyt selville että kuka sitä löysää vääntää. Mietin onko niille annettu liikaa herkkua tai onko jollain herkkä vatsa jollekkin marjalle tai muulle. Niin ja sillä yhdellä on se peräpää suttuinen mutta se ei ole mitenkään pahentunut se sotku. Kyseisellä kanalla on muutenkin melko muhkea ja uhkea alapään höyhenpeite ja komeat pyrstösulat. Seuraamme tilannetta. Kaikki kanat tuntuu vielä syövän ja olevan aktiivisuudeltaan samaa luokkaa kun muut. Toivotaan ettei siellä ole sairaita ja tilanne paranee muninnan suhteen. Tämä kun on alkuun vähän tällästä kun mistään ei ole kokemusta niin kaikki mietityttää.
Paltsi

Viesti Kirjoittaja Paltsi »

Maatiaisten omistajat tietävät paremmin tämän(kin) asian mutta olen itse elänyt siinä luulossa, että maatiaiset ei muni läheskään joka päivä. Aktiivisimpina kausina saattavat muniakin mutta sitten pidetään taukoa ja taas munitaan kunnes iskee sulkasato. Meillä esim. Faverollet äityivät umpeen syyskuusta toukokuulle. Ei auttanut hienvaraiset vihjaukset viillokista tai kanakeiton herkullisuudesta vaan pimittivät munia puoli vuotta.
rilla

Viesti Kirjoittaja rilla »

Joo,jännitystä elämään. Kyllä mä ainakin pahimpina lakko aikoina joudun kaupastakin munia ostaan.
Tosin pitkitän sitä kyllä. Ja häpeillen sujautan kaupassa munakennon vähän muiden tavaroiden alle. :smt040
Silvia Sommarlat

Viesti Kirjoittaja Silvia Sommarlat »

Rilla,
Tuttu juttu.On se kumma kun Hävettää ostaa kaupasta munia, silloin kun kanat pitää "vuorotteluvapaata" munimisesta.
Mulla vain Taivas- porukka hoitaa munakiintiönsä, Paratiisikanat vaan hengailee :smt003
kukkopoika
bankiva

Viesti Kirjoittaja kukkopoika »

Jos kanat jäävät "vuorotteluvapaalle" ja munat pitää hakea marketista niin nämä luomumunat ovat maukkaita, niinkuin ennen vanhaan mummolassa.

http://www.karhumaentila.info/jalleenmyyjat.html
Vastaa Viestiin