Miten saada kana lopettamaan hautomien?

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Ruskaemilia

Miten saada kana lopettamaan hautomien?

Viesti Kirjoittaja Ruskaemilia »

Hei vaan kaikille!

Pienessä kanalassamme yksi kana on päättänyt haluta äidiksi juuri nyt. Meillä ei kuitenkaan ole aikomuksia ruveta kasvattamaan tipuja nyt ja kanakin pitäisi saada käyttämään energiansa munimiseen, eikä tyhjässä pesässä kykkimiseen. Muita kanoja tämän yhden hautomisinto näyttää selvästi tympivän, itse kun eivät siihen kaikkien yhteiseen suosikkipesään pääse, kun tämä yksi valtaa sen tuhottomiksi ajoiksi kerrallaan. Toisinaan jopa tulee häiriköimään muiden munintaa ja tuppautuu samaan pesään tai munivan kanan päälle.

Perinteisesti tällainen liian hautomisintoinen kana on kuulemma kastettu kylmään veteen. Onko olemassa jotain ystävällisempiä keinoja viestiä hänelle, ettei hautominen nyt oikein käy laatuun? Tai onko ylipäätään mitää toimivia keinoja?
pipsukka

Re: Miten saada kana lopettamaan hautomien?

Viesti Kirjoittaja pipsukka »

Hups, mulla sama ongelma. Yks nuorikko yritti hautoa koko kevään ja otin aina munat pois pesästä ja laitoin kanan orrelle. En sit enää jaksanut ja laitoin munat alle ja 17.5 kuoriutui tipu. (3 munaa vain oli alla) Tää hoiti hyvin pientä 5 viikkoa ja sit hylkäsi ja rupesi munimaan. Muni noin kuukauden ja nyt on taas hautoma vietti päällä. Maannut kolme päivää lättynä pesässä. Siihen on muut päivällä munineet ja olen iltaisin ottanut pois pesästä munat sekä kanan. Mutta aina vaan menee takaisin ja samaan pesään. Tänään sorruin ja laitoin 4 munaa haudottavaksi. Minulla on nyt 11 tipua kolmelta emolta. Viime yönä kuoriutu viiminen. Talveksi en voi jättää, mutta on tullut tilauksia maatiais kanoista. Ja kukko pojat menee pakkaseen. Mies onneksi harrastaa metsästystä ja taitaa teurastus homman. Vaikka sääli se on. :smt022
Ruskaemilia

Meille on lähiaikoina tulossa pari kanaa lisää. Mahtaisiko se sekoittaa pakkaa sen verran, että tuo yksi luopuisi munintaintoilustaan? Auttaisiko lahjonta? Muille tarjolle jotain erityisherkkupaloja, joista hautoja nyt vaan jää paitsi, jos pysyy sitkeästi pesässä? Voisiko uudet nuorikot edes vähän rauhoittaa Tilden vauvakuumetta?

Entä, jos vain hankkii jostain kilpikonnanmunan ja antaa kanan hautoa sitä? Ehkä säikähtäisi outoa jälkeläistä niin, että pidättäytyisi vain munantuotannossa... :smt043
pipsukka

Mikset anna sen hautoa...? Minä laitoin viime kesänä parille kanalle vain yhden munan ja molemmat onnistui ja tuli kukkoja molemmista. Onneksi molemmille löytyi uusi hyvä koti!!!
Ruskaemilia

Koska ei oikein ole mahdollista nyt alkaa jälkikasvua hoitamaan nyt. Ollan sen verran aloittelijoita tässä hommassa vielä, että jos nyt katseltaisiin noiden isojen kanssa talven yli.
MadamMuikku

Viesti Kirjoittaja MadamMuikku »

(Samankaltainen ongelma, sori tungen samaan...)

Apuva meillä myös eilen alkoi kana lättyilemään pesässä. ( :smt050 ) Jääkaapissa on kaksi munaa eiliseltä ja yksi tänään toisesta pesästä otettu. Mietin jos nekin laittaisin sinne alle, siellä on nyt 1-3 (en tiedä kun en ole hätistänyt kanaa pois, mutta enempää ei voi olla). Tai sitten häädän kanan ja otan loputkin pois... Julmaa? Talvi ja kylmä tulossa, mökki on kyllä hyvin eristetty, mutta ei kauheasti ylimääräistä tilaa sisällä. Tosin aiomme edelleen talvella avata luukun päiväksi, niin pääsevät kulkemaan oman mielen mukaan ulos. Laitan vaan tuulensuojaa luukulle niin ei lämpö karkaa ja vedä sisällä. Mitä mä teen? Otanko pois vai annanko lisää työtä kanaselle? Tai annan koittaa hautoa nyt niitä mitä siellä alla sattuukin olemaan? :shock:
pipsukka

Talveenhan on vielä aikaa...anna munien olla, mutta merkkaa ne, että tiedät ottaa uudet munitut pois pesästä. Ja kana emo hoitaa itse tiput....kunhan on ruokaa ja vettä tarjolla. Ei niistä ole yhtään enempää työtä itselle. Paitsi poikasrehun osto.. ja vettä matalaan astiaan, etteivät huku ja automaatista eivät minulla ainakaan pieninä ylety. Mulla on nyt 11 tipua ja yksi hautoo. Silloin, kun hautoma koneella hautoo munat on työtä, koska olet niiden tipujen "emo" :smt045
MadamMuikku

Viesti Kirjoittaja MadamMuikku »

Hyvä vinkki, täytyy huomenna merkitä nämä munat! Hetki edellisen viestin kirjottamisen jälkeen valjastin miehen mukaan ja käytiin katsomassa mitä kanan alta löytyy. Kaksi munaa, toinen kochin tai sekajätin ja toinen orpin. Lisättiin vielä kolmas, tämänpäiväinen muna mukaan. Tarjosin kanaselle pari vadelmaa ja rehua kopperoon pahoitteluksi häiriöstä, toivottavasti nuoren kanan into pysyy loppuun asti! Kuukauden kanakokemuksella oli aika yllättävää, että näin nopeasti innostuvat uusissa maisemissa tämmöisiin hommiin, no, kukko on kyllä ollut aika aktiivinen :-"

Jos haudonta onnisuu, niin yksi tulee olemaan täysverinen orppi ja toiset kaksi sekajättejä. Kukko on tuollainen "aapiskukon" värinen ja kanat mustia. Hauskaa vaihtelua olisi, jos jälkeläisiin tarttuisi muutakin väriä kuin mustaa, mutta ei pidä syrjimään alkaa :smt049
petskin

Viesti Kirjoittaja petskin »

http://www.munanetti.net/viewtopic.php?f=9&t=17984
Tuossa on melkein saman niminen ketju kuin tämä, johon on koottu ohjeita, miten kanan saa lopettamaan haudonnan.
Vastaa Viestiin