Butin nivelten kuluminen (EI HERKILLE)

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Karri

Butin nivelten kuluminen (EI HERKILLE)

Viesti Kirjoittaja Karri »

Yksi butti pääsi patavalmisteluun etuajassa. Huomasin että se oli makoillut pari tuntia samassa paikassa ja ylös noustuaan linkkasi toista jalkaa. Jalka näytti vääntyvän polven kohdalta ulospäin. Kopautin kalkkukukon hengiltä ja dippasin sen kiehuvaan veteen ennen kynimistä.

Sain koivet kynittyä ja sen kipeän jalan liha oli nivelen tuntumassa ja siitä vähän ylöspäin vihreää :smt017 Katkaisin jalat polven kohdalta ja vihreän lihan arvoitus selvisi. Epäilin ensin että kalkulla olisi ollut Deep Pectoral Myopathy, mutta se on kaiketi useammin rintalihoissa kuin jaloissa. Alla kuva terveestä polvinivelestä ja kipeästä polvinivelestä, kuvat on otettu heti jalkojen irroituksen jälkeen. Mitä veikkaatte, synnynnäinen vika vai tulehdusperäinen?
Viimeksi muokannut Karri, 11 Heinä 2013, 16:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Paltsi

Re: Butin nivelten kuluminen (EI HERKILLE)

Viesti Kirjoittaja Paltsi »

Villi veikkaus on tulehdus-tai traumaperäinen. Viime vuosien varrella on yhteensä ehkä noin viidellä kalkkunalla ollut lonkkamaljassa samanlainen juttu, ympäröivä kudos on myrkyn vihreä. Välttämättä ei ole näkynyt vielä ulospäin liikkumisessa. Yhteistä on ollut se, että kyseessä olevat yksilöt ovat olleet isokokoisia, lähempänä viittätoista kuin kymmentä kiloa. Ovat sitten päätyneet koiran ruoaksi.

Olen tähän asti pistänyt sen piikkiin, että nämä tykkäävät yöpyä isonakin ylimmällä orrella ja osaavat mennä sinne kyllä alempia orsia pitkin vähitellen, muuta alas tullaan rytinällä fileet edellä. Siinä painavalla linnulla tulee herkästi osumaa noihin lonkkiin ja muihin niveliin. Yksi hyvä syy olla pitämättä butteja talven yli kun ei niitä ole siihen tarkoitettu.
Karri

Viesti Kirjoittaja Karri »

Kiitokset Paltsille vastauksesta. Nää on 10-viikkoisia ja orsi on 80cm korkeudella, mutta kuvaus ja selitys uppoavat kuin kalkkunan nokka ämpärilliseen Punahelttaa. Aion kuitenkin syödä tuon itse, katsotaan miten käy :oops:
Paltsi

Viesti Kirjoittaja Paltsi »

Sillähän se selviää, kaikkea voi kokeilla kerran :smt003
Nuki

Viesti Kirjoittaja Nuki »

Luulisi, ettei nivelen tulehdus tee lihasta syömäkelvotonta :smt017 Tosi pahan näköinen kyllä, ei ihme että on ollut vaikeaa liikkuminen. Mun oma butti on 4-vuotias ja 14 kiloinen jötkäle. Oon sen liikkumista huolissani seurannut, mutta ei ole vielä ollut mitään vaivaa. Aika karun näköistä toi sen normilyllertäminenkin on, mutta se pääsi aikanaan ikävä kyllä livahtamaan lemmikkistatuksen alle kun en Kyllikkiä ostaessani tiennyt buttien vaivoista, eli tyyppi saa lyllertää menemään jatkossakin.
Tietty jos alkaa olla ongelmia, se päästetään paremmille matomaille. Mulla on kyllä pronssiukkokin samanlainen syömäkone ja painaa myös 14 kiloa. Luojan kiitos noi ei halua yöpyä orsilla! Vois pikkasen kyllä olla paikat kovilla kun sieltä alas tömähdettäis... Pronssi itse asiassa yöpyi vielä talvella orrella, mutta alkoi arastella alastuloa ja kun olin sitä reilun kuukauden nostellut aamuisin alas orrelta, se onneksi itse tajusi jäädä maahan yöksi.
msk5

Viesti Kirjoittaja msk5 »

Työssäni broilerteurastamolla tulee vastaan jonkin verran kaikenlaista, lähinnä nopeasta kasvusta johtuvia ns. steriilejä tulehduksia jotka eivät tee lihasta syömäkelvotonta. Jaloissa on tulehduksen alkuja, ei tosin näin pahoja, broilerithan teurastetaan jo n. 5 viikon ikäisinä. Yksikertaisesti liian paljon massaa lyhyessä ajassa, niin julmalta kun kuulostaa, nää eläimet on jalostettu elämään rajoitetun ajan.
Vastaa Viestiin