Meimin viisikko päivätorkuilla. Ikää kuvassa 7.5 viikkoa. Takana faverollekukot, keskellä brahman+faverollen risteytyskana ja edessä brahmat, joista oikeanpuoleinen on kyllä kukko, mutta vasemman puoleinen on mulle vieläkin kysymysmerkki.
Mimmi: joo...kanalta se enempi vaikuttaa ja sillä on nyt pitkä, suora pyrstö (veljellä lyhyt ja ylöspäin kihartuva) jostain luin, että niin ois brahmanuorisolla...mutta jos nää ei nyt sitten olekaan oikeita brahmoja?
Tästä päästäänkin seuraavaan:
smari: kuvastako päättelet vai onko sulla joku muu perustelu? Tuosta keskimmäisestä munkin kokemattomat silmät näkee heti kahden eri rodun piirteitä, mutta näistä alimmista en kyllä osaa tunnistaa muita kuin brahmamaisia piirteitä Kerro vaikka yksärillä, jos niin on parempi...
Kuvasta päättelin ja sitten siitä että silloinhan meillä oli brahmat ja faverollet sekaisin kun nuo munat tuli sulle, niinkuin tiätkin. Ja silloin meillä oli vielä se ns brahmakukkokin jonka munia en itse hautonut kun epäilin sekarotuisuutta. Kasvaessaan siitä tuli kyllä todella hieno ja kiltti, mutta näytti aina vaan vieraammalta brahmaksi. Ja vaikka nuoriso väriä vaihtaakin, niin silti tuo punarintainen on mulle ihan outo väri brahmaksi. Kaunis se kyllä on! Varmaan varminta että ei myy niiden jälkeläisiä ainakaan puhtaina brahmoina, itse en ainakaan myisi.
Jep! Kanojahan mä en myy enkä anna ja ylimääräkukoille olen keksinyt uuden termin, jota käytän omista kasvateistani: niiden isä on ilmeisesti kukko ja äiti on luultavasti kana! Jääpi sitten uuden omistajan vastuulle se rotupuhtaus Jossain toisessa ketjussa kun oli noista nimikkeistä puhetta. Hitsin pitsi, kun meidän kamera reistaa, mutta koetan silti räpsiä tässä joku päivä parempia kuvia...Onko sulla kuvaa siitä ns. brahmakukosta?
Meimin viisikko reilun kahden kuukauden iässä…nyt näyttäis siltä, että vain keskimmäinen on kana.
Fiolan kuusikko iltalenkillä käytävällä. Näillä ikää nyt vajaa kolme viikkoa. Kolmella on isoiso harja…oiskoon ne kukkoja? Kolmella on onneksi ainakin vielä pikkuruinen harja…jospa edes puolet olisi kanoja. Nämähän ovat kyllä "hybridimaattarimiksejä", niin voineekopa harjan koosta päätellä kovinkaan tarkasti?
ja laitoin sen sukkapuikojen varassa roikkumaan "pää alaspäin" korkeahkoon pahvilaatikkoon. Siinä on 25 W lamppu.
Pohjalle laitoin taas niitä jauheliharasioita ja niihin vettä. Niiden päälle ritilä. Lämpö nousi ensin pikkusen liikaa, niin tökin puikoilla ilmastointiaukkoja joka sivulle munien korkeudelle. Niitä voi teipata umpeen, jos tulee liikaa.
Nyt lämpötila on tasan 38 ja kosteus 65 % ja kumpaakin on todella helppo hienosäätää sukkapuikolla ja maalarinteipillä.
Jos tällä tulee paremmin tipuja kun mun "oikealla" hautomakoneella, mä alan myydä näitä vitosella!
tollasseen hautomakoneeseen on sitä paitsi helppo ostaa tarvikkeet.lamppuhan voi olla erilainenkin,jos ei tommosta peliä löydä.itsekkin tässä haaveilen ensimmäisestä hautomayrityksestä,mutta,kun ei oo osii((teen ite)) jostakin pitäis saaha lämpölamppu,mutta ei löydy ****u mistää! kosteudet on ihan *******lään((80-90prossaa)) ja...nii no kyl mul lämpömittari o.sit,ku mä oon tekemäs hautomakonetta styroxisesta kylmälaukusta,ni mistä reijästä mä sinne sisään lämpölampun tungen?? sit ne kosteudet pitäis saada alenee.auttaako,jos vesiastiasta ottaa vettä vähäsen pois?NO EI!mitä mä teen??????märkää pyyhettäki oon kokeillu...kosteeta...tai emmä tiiä.miks tän pitää olla näin hemmetin monimutkasta? mä haluun hautoo...
Kananmuna, jos laitat styroksiseen kylmälaukkuun lämpölampun, siitä seuraa tulipalo. En suosittelisi! Lämpölamppuja myydään maatalouskaupoissa, esim Argimarketissa, mutta sen tarvitsee vain tipujen lämpimänä pitoon.