Meidän Lulun hautomat tiput ovat nyt vähän yli kolmeviikkoisia ja tarkoitus oli ruokkia ne kuusiviikkoiseksi lähes pelkällä Paras poikanen -rehulla. Kun olivat vielä omassa häkissä lattiapesässään, ruokinta oli helppoa. Nyt tiput ovat liikkuneet jo yli kaksi viikkoa emon kanssa joka paikassa, myös ulkotarhassa viimeiset päivät. Näyttäisi siltä, että tiput täyttävät kupunsa kaikella muulla eikä suinkaan tipurehulla. Niille on tarjolla tipurehua muovilaatikon alla, johon leikatuista oviaukoista mahtuvat vain tiput eivätkä kanalan muut asukit. Ne kyllä osaavat käydä siellä syömässä mutteivät enää juuri viitsi. Tänään tipurehu ei ollut vähentynyt ollenkaan.
Onko pelättävissä, että niiden kehitys jotenkin kärsii, vai luotanko siihen, että alhotiput itse tietävät mitä tarvitsevat, emon avustuksella? Tiput kiipeilevät aikuisten ruoka-automaatilla syömässä ja syövät kotiruokaa (tämän olen minimoinut, jotta rehu maistuisi paremmin) ja vihreää ulkona. Satunnaisesti saavat hyönteisiä ulkona kiinni.
Kuinka muut ovat ratkaisseet tämän ongelman? Edellisessä poikueessa tiput söivät mielellään tipurehua koko tarvittavan ajan vaikka viipottivatkin vapaana, eikä ongelmaa ollut.
Vapaat tiput ja tipurehun riittävä saanti
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
- Aleksandra
- kalkkuna
- Aleksandra
- kalkkuna
Re: Vapaat tiput ja tipurehun riittävä saanti
Ei maistu tipurehu edelleenkään. Oli pari sateista päivää, jolloin linnut olivat enimmäkseen sisällä. Silloin söivät sentään jonkin verran rehua. Olen oikein houkutellut niitä rehulautaselle. Kipittävät iloisena paikalle, mutta maistettuaan ne näyttävät toteavan, että jaa tätä, ei hyvää, ja menevät pois. Paitsi kukkotipu on kiivennyt pari kertaa lautaselle ja ottanut rehukylvyt.
Ovat vilkkaita tipuja kyllä ja näyttävät kasvavan normaalisti. Mutta kun monessa paikassa korostetaan sitä, kuinka tärkeää on ruokkia tiput tipurehulla ensimmäiset viikot, ettei tule kehityshäiriöitä. Siksi olen huolissani (tosin ainahan minä, ja joskus turhastakin
).
Taidan tehdä huomisesta alkaen siten, että sekoitan tipurehua pieneen kotiruokamäärään ja tarjoilen sen niille erikseen. Luulisi maistuvan. Sillä tavalla saavat rehua edes jonkin verran.

Ovat vilkkaita tipuja kyllä ja näyttävät kasvavan normaalisti. Mutta kun monessa paikassa korostetaan sitä, kuinka tärkeää on ruokkia tiput tipurehulla ensimmäiset viikot, ettei tule kehityshäiriöitä. Siksi olen huolissani (tosin ainahan minä, ja joskus turhastakin

Taidan tehdä huomisesta alkaen siten, että sekoitan tipurehua pieneen kotiruokamäärään ja tarjoilen sen niille erikseen. Luulisi maistuvan. Sillä tavalla saavat rehua edes jonkin verran.
- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
Hyvän konstin olet keksinyt!
Nythän luonnossa on hyvä kattaus tipuille: on vihreää ja ötököitä vaikka minkälaisia, joten tuskin tulee puutoksia, kun niillä on varaa noin valita ruokansa ja nirsoillakin
Itse ajattelen, että yhdistelmä: talvi+konehaudotut jättirodut on huomattavasti haastavampi ruokkia kuin yhdistelmä: kesä+emon hoitamat maatiaistiput.
Nythän luonnossa on hyvä kattaus tipuille: on vihreää ja ötököitä vaikka minkälaisia, joten tuskin tulee puutoksia, kun niillä on varaa noin valita ruokansa ja nirsoillakin

Itse ajattelen, että yhdistelmä: talvi+konehaudotut jättirodut on huomattavasti haastavampi ruokkia kuin yhdistelmä: kesä+emon hoitamat maatiaistiput.
Nyt puhuu muutaman vuoden kokemus, ne tiput, jotka on emon kanssa, ovat olleet emon valvonnassa, eli emo saanut päättää mitä kakarat syöneet
Eli tarjonnut aikuisten rehuista sitä mitä halunnut, se tipujen ulottumattomissa
. Hyvin valinnut sieltä
olennaiset ilmeisesti, koska kaikki hyvin kehittyneitä, hienoja kanoja ja kukkoja. Konetiput sitten erikesen huollettavina
.