Mä ostajana kysyisin siitosmunien maahantunti lupa papereita nähtäväksi (sellaiset kun ilmeisesti vaaditaan), mikäeli myyjä kertoo munien olevan ulkomailta tuotua alkuperää. Tuotanto munia tuotaessa siitosmunissa tulee mm olla veteen liukenemattomalla musteella painetut alkuperä tila leimat yms, sama säädös taitaa koskea harraste käyttönkin tuotavia munia. Nämä paperit sun kuuluu kaiken järjen mukaan saada ainakin nähdä ostotilanteessa jne..annemari kirjoitti:Kuulin tänään täysin ulkopuoliselta ihmiseltä, että henkilö nimeltä X joka asuu paikkakunnalla Y tuo siitosmunia ja lintuja (ainakin riikkejä) virosta laukussaan. Mitä minun nyt pitäisi tehdä tämän selvästi laittoman tuonnin, eli salakuljetuksen paljastuttua?? Mitä te muniskaverit tekisitte ??
Vähän vaikea sanoa, mutta jos kuulit huhun jostain, eikä sinulla itselläsi ole mitään kongreettisia todisteita laittomasta tuonnista suuntaan tai toiseen etkä esimerkiksi ole tavannut kasvotusten tätä henkilöä (myyjää), niin tuolloin ainakin itse antaisin viranomaisten selvittää asian ensin (mikäeli näkisin sen trapeellisena). Ennenkuin menisin ketään syyttävällä sormella osoittamaan, Jutuillakun on joskus ikävä tapana paisua korvasta korvaan kulkiessa. Se, minkä painoarvon antaa kuulopuheille on jokaisen itse päätettävä. Kuulopuheiden perusteella itse en vedä viivaa suuntaan jos toiseenkaan, mieluummin tapaan henkkilön aina itse ja luon mielikuvan ko ihmisestä/toiminnasta sen perusteella.
En nyt tiedä millaisesta tapauksesta tarkalleen ottaen puhut, enkä sen tarkemmin haluakkaan tietää. Aihe vaan pisti silmään noiden riikinkukkojen osalta kun niitä itsekin satun kasvattamaan ja joitain munia on maailmalle luoltani lähtenyt. Mut laita toki viestiä mikäeli "epäilykset" osottautuivat todeksi!