Evira varoittaa netissä myytävistä broilerin untuvikoista
Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko
-
annemari
Re: Evira varoittaa netissä myytävistä broilerin untuvikoist
Komppaan Arkkivihollistani Suviannea hänen kahdessa edellisessä viestissään !!!
En olisi voinut sanallakaan enää kirjoittaa asiasta paremmin, Kiitos Suvianne tyhjentävistä sanoistasi !
En olisi voinut sanallakaan enää kirjoittaa asiasta paremmin, Kiitos Suvianne tyhjentävistä sanoistasi !
-
Suvianne
Vähänkö me oltas hyvä puollustus tiimi muniksen käräjillä!!
Kaks näin äkästä akkaa yhdistäs voimat
Kaks näin äkästä akkaa yhdistäs voimat
-
Maattari
- lindell
Annemari ja Suvianne palkkaan teidät heti jos tarvitsen puolustajaa jos lupaatte tehdä yhteistyötä puolestani
Mä olen ostanut adidaksen piraattivaatteita tietäen että ne ovat juuri piraatteja ja siten rikkonut vaikka kuinka monta lakia enkä koe olevani kovin rikollinen.
Tähän hässäkkään voin vielä lisätä että viranomaisten kanssa on ollut helppo tehdä yhteistyötä ja suhtautuminenkin on ollut kovin asiallista. Toisin kuin täällä, täällä moni voisi varmaan hakea töitä lööppikirjoittajana iltasanomiin.
Mä olen ostanut adidaksen piraattivaatteita tietäen että ne ovat juuri piraatteja ja siten rikkonut vaikka kuinka monta lakia enkä koe olevani kovin rikollinen.
Tähän hässäkkään voin vielä lisätä että viranomaisten kanssa on ollut helppo tehdä yhteistyötä ja suhtautuminenkin on ollut kovin asiallista. Toisin kuin täällä, täällä moni voisi varmaan hakea töitä lööppikirjoittajana iltasanomiin.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.
The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
-
Jekku
Onneksi en rosseja osatunut, vaikka aluksi niintä varasinkin!
Täällä on jo haukuttu vähän kaikkia, taidanpa minäkin kantaa korteni kekoon.
Myynti ilmoituksen nähdessäni ajattelin, että noita voisi kokeilla. Tämä vuosi on ollut niin kiireistä aikaa, etten edes kunnolla tajunnut mitä olen varaamassa! Kevättä kohti kiire senkuin lisääntyi ja tulin siihen tulokseen etten tiedä asiasta tarpeeksi. Peruin varaukseni, mutta minkäänlaista vastausta en perumiseeni saanut. Vähän se herätti ihmetystä, mutta asiaa en kerennyt enempää miettiä. Tähkäpään vähäinen osallistuminen keskusteluun ihmetytti myös.
Kiireideni takia, kuulin koko asiasta vasta tänään tuttavaltani.
Minä ainankin koen olevani anteeksi pyynnön velkaa, sillä jos kaikki epäilijät olisivat nostaneet asiasta metelin tai joku olisi tehnyt viranomaisille ilmoituksen epäilyjensä pohjalta, tältä sopalta olisi voitu välttyä.
Täällä on jo haukuttu vähän kaikkia, taidanpa minäkin kantaa korteni kekoon.
Myynti ilmoituksen nähdessäni ajattelin, että noita voisi kokeilla. Tämä vuosi on ollut niin kiireistä aikaa, etten edes kunnolla tajunnut mitä olen varaamassa! Kevättä kohti kiire senkuin lisääntyi ja tulin siihen tulokseen etten tiedä asiasta tarpeeksi. Peruin varaukseni, mutta minkäänlaista vastausta en perumiseeni saanut. Vähän se herätti ihmetystä, mutta asiaa en kerennyt enempää miettiä. Tähkäpään vähäinen osallistuminen keskusteluun ihmetytti myös.
Kiireideni takia, kuulin koko asiasta vasta tänään tuttavaltani.
Minä ainankin koen olevani anteeksi pyynnön velkaa, sillä jos kaikki epäilijät olisivat nostaneet asiasta metelin tai joku olisi tehnyt viranomaisille ilmoituksen epäilyjensä pohjalta, tältä sopalta olisi voitu välttyä.
-
Ilona
Lenkkarit ei onneksi ole eläviä ja tuntevia olentoja, jotka kärsisivät siitä, että niitä kuljetellaan ammattitaidottomasti kylmissä pakettiautoissa ja myyskennellään huoltoasemilla ostajan taustoja tiedustelematta. Ne ovat myöskin immuuneja kärsimystä aiheuttaville sairauksille, eivätkä levitä sellaisia muihin lenkkareihin. Lenkkarit eivät kärsi, jos niitä hoidetaan väärin, eikä niitä tarvitse ruokkia.
-
sannikki
Ilona en missään kohtaa verrannut rossia lenkkareihin vaan adidas oli esimerkkina patentoutuna brändinä
ja puhuin kuitenkin patenttien "rikkomisesta" ja mahdollisista seuraamuksista, joita en nyt kyllä usko tässä tapauksessa olevan, muuten kuin tipujen menetys
Tähkäpäälle ja hänelle tiput myyneelle seurauksia varmaan tulee, varsinkin tiput laitoksesta myyneelle, sillä Aviagen ei tunnu olevan ihan leikkimielellä broilerbisneksessä, vaan varjelee tiukasti tuotettaan, suurin sanktioin tarvittaessa :/
-
Ilona
Ymmärsin kyllä. Pointtini oli, että mahdollinen patenttirikkomus Aviagenia kohtaan ei mielestäni ole tässä kovin vakava asia, pahempi juttu on, että on vaarannettu yleinen eläinterveys ja kohdeltu eläimiä väärin, lakien ja harraste-eläinten pidon yleisten eettisten normien vastaisesti. Pyytäisin edelleen jokaista miettimään, miten suhtauduttaisiin tuntematonta alkuperää olevien koiranpentujen tai vaikkapa vasikoiden tai varsojen kaupusteluun huoltoasemalla.
Kaikki eläimet ovat keskenään tasa-arvoisia. Toiset eläimet ovat vain tasa-arvoisempia kuin toiset. -Orwell-
Jos perustelee toimintaansa eettisyydellä ja pitää itseään eettisesti toimivana eläinten pitäjänä, tulisi olla itsestään selvää, että kaikkiin eläinlajeihin suhtaudutaan yhtä suurella kunnioituksella. Jos et ostaisi taustaltaan ja terveydentilaltaan tuntematonta koiranpentua netti-ilmoituksen pohjalta huoltoasemalta, et osta myöskään kananpoikasta. Harrastekanan suositeltu luovutusikä on 6 vk. Tätä nuoremmat tarvitsevat lisälämpöä kuljetusten aikana ja myyjän on oltava sataprosenttisen varma, että ostaja ymmärtää ja täyttää poikasen lämmöntarpeen ja ruokinnalliset erityistarpeet.
Kaikki eläimet ovat keskenään tasa-arvoisia. Toiset eläimet ovat vain tasa-arvoisempia kuin toiset. -Orwell-
Jos perustelee toimintaansa eettisyydellä ja pitää itseään eettisesti toimivana eläinten pitäjänä, tulisi olla itsestään selvää, että kaikkiin eläinlajeihin suhtaudutaan yhtä suurella kunnioituksella. Jos et ostaisi taustaltaan ja terveydentilaltaan tuntematonta koiranpentua netti-ilmoituksen pohjalta huoltoasemalta, et osta myöskään kananpoikasta. Harrastekanan suositeltu luovutusikä on 6 vk. Tätä nuoremmat tarvitsevat lisälämpöä kuljetusten aikana ja myyjän on oltava sataprosenttisen varma, että ostaja ymmärtää ja täyttää poikasen lämmöntarpeen ja ruokinnalliset erityistarpeet.
-
rilla
Ilona: Näin kun alamme toimia,ei paljon kanakauppoja tehdä. Mut totta se on,et kuljetukset on oltava asiallisia.
Mut minusta ei niitä MYYDÄ eikä KAUPITELLA mistään autosta silloin,jos kauppa on jo tehty/sovittu.
Silloinhan vain toimitetaan asiakkaalle. Tuskin mistään mitään tiedän,mut luulisin,että näin voi menetellä ihan laillisestikin.
Mut ei voi mennä huoltikselle tms paikkaan ja alkaa MYYDÄ niitä siinä paikanpäällä.
Mä en kyllä peräkontissa kuljeta lintujani. Kyllä ne istuu auton sisällä mun kanssa!
Tämä Rossien lisääntyminen,niin,no jos ei ne lisääntyis,niin sehän ois sit kokeilijan tappio.
Mut ei ne kuitenkaan kanan kanssa eri lajeja ole,eli minusta eri rodut saman lajin sisällä kyllä risteytyvät.
Mut jos ne kokonaan on lisääntymiskyvyttömiä,niin se muuttaa asian.
Hupaisaa,et nytten löytyy niin paljon näitä mitä minä sanoin ihmisiä,kun tilanne on päässyt tähän mittakaavaan.
Ei tos kaupustelussa kyllä ollu asiat kohdillaan,sen myönnän. Mut mä en ainakaan ois uskonu,et jollain pitää pokka kaupitella noin avoimesti,jos ovat salakuljetettuja.
Olin sitte SIINÄKIN asiassa väärässä.
Munis käräjillä olen kuitenkin puoleni valinnu,tosin vähän liennyttäen.
Aurinkoista mieltä kaikille kantaan katsomatta. Nyt on kesä!
Mut minusta ei niitä MYYDÄ eikä KAUPITELLA mistään autosta silloin,jos kauppa on jo tehty/sovittu.
Silloinhan vain toimitetaan asiakkaalle. Tuskin mistään mitään tiedän,mut luulisin,että näin voi menetellä ihan laillisestikin.
Mut ei voi mennä huoltikselle tms paikkaan ja alkaa MYYDÄ niitä siinä paikanpäällä.
Mä en kyllä peräkontissa kuljeta lintujani. Kyllä ne istuu auton sisällä mun kanssa!
Tämä Rossien lisääntyminen,niin,no jos ei ne lisääntyis,niin sehän ois sit kokeilijan tappio.
Mut ei ne kuitenkaan kanan kanssa eri lajeja ole,eli minusta eri rodut saman lajin sisällä kyllä risteytyvät.
Mut jos ne kokonaan on lisääntymiskyvyttömiä,niin se muuttaa asian.
Hupaisaa,et nytten löytyy niin paljon näitä mitä minä sanoin ihmisiä,kun tilanne on päässyt tähän mittakaavaan.
Ei tos kaupustelussa kyllä ollu asiat kohdillaan,sen myönnän. Mut mä en ainakaan ois uskonu,et jollain pitää pokka kaupitella noin avoimesti,jos ovat salakuljetettuja.
Olin sitte SIINÄKIN asiassa väärässä.
Munis käräjillä olen kuitenkin puoleni valinnu,tosin vähän liennyttäen.
Aurinkoista mieltä kaikille kantaan katsomatta. Nyt on kesä!
-
Suvianne
No minä en ole Orwellin kanssa samaa mieltä, minä tapan hyttysiä ja kärpäsiä ja tukkimiehentäitä.
Tapan rottia ja hiiriä ja olen tappanut harakoita.
Olen samaa mieltä, että kohtelu tulee olla lajinomaista, mutta en näe vielä kohtelun olleen epäeettistä??
Et onnistu tuomaan pakettiautossa terveitä ja virkkuja tipuja jos niillä ei ole asiat hyvin.
Kaikki kertovat myös kotona lintujensa voivan hyvin...
Niin kertooko Ilona, KUKA on nyt kohdellut näitä ko. Rosseja huonosti?
Jos on rikottu jotain eläinkuljetus sääntöä, niin minä pidän siihen puuttumista naurettavana. Olen rikkonut sitä joka kerta vai hyväksyykö evira, että kuljetetaan pässejä ja pukkeja ja kuttuja ja karitsoita ja ankkoja ja kanoja ja kalkkunoita auton peräkontissa???
Olen samaa mieltä, että kohtelu tulee olla lajinomaista, mutta en näe vielä kohtelun olleen epäeettistä??
Et onnistu tuomaan pakettiautossa terveitä ja virkkuja tipuja jos niillä ei ole asiat hyvin.
Kaikki kertovat myös kotona lintujensa voivan hyvin...
Niin kertooko Ilona, KUKA on nyt kohdellut näitä ko. Rosseja huonosti?
Jos on rikottu jotain eläinkuljetus sääntöä, niin minä pidän siihen puuttumista naurettavana. Olen rikkonut sitä joka kerta vai hyväksyykö evira, että kuljetetaan pässejä ja pukkeja ja kuttuja ja karitsoita ja ankkoja ja kanoja ja kalkkunoita auton peräkontissa???
-
Ilona
Ei tappamisessa mitään eettisesti arveluttavaa olekaan. Minäkin olen tappanut hyttysiä ja rottia ja sikoja ja lampaita ja kanoja ja kissoja myös. Tässä suhteessa eläinyksilöt ovat ihan samanarvoisia. Lajit eivät ehkä sentään, en tappaisi saimaannorppaa.Suvianne kirjoitti:No minä en ole Orwellin kanssa samaa mieltä, minä tapan hyttysiä ja kärpäsiä ja tukkimiehentäitä.
Hyväksyy kyllä. Voit kysyä asiaa Evirasta, jos et usko.Jos on rikottu jotain eläinkuljetus sääntöä, niin minä pidän siihen puuttumista naurettavana. Olen rikkonut sitä joka kerta vai hyväksyykö evira, että kuljetetaan pässejä ja pukkeja ja kuttuja ja karitsoita ja ankkoja ja kanoja ja kalkkunoita auton peräkontissa???
Miksi rikoksiin puuttuminen on naurettavaa? Onko se naurettavaa myös silloin, jos joku tekee pienen rikoksen Sinua kohtaan, varastaa vaikka polkupyöräsi? Pitäisikö poliisin ja tullin olla puuttumatta? Onko muitakin rikoksia, joihin pitäisi olla puuttumatta?
Et sinä ole rikkonut eläinkuljetuslainsäädäntöä, jos kuljetuksesi ovat ei-kaupallisia ja satunnaisia. Eläinkuljetustutkintoa vaaditaan, jos kyse on puhtaasti tulojen hankkimisesta, mitä poikasten hankkiminen vain ja ainoastaan myyntiä varten nyt ihan varmasti on tai jos kuljettaminen on säännöllistä. Jos jompi kumpi näistä ehdoista täyttyy, tutkinto pitää viranomaisten tulkinnan mukaan olla. Minäkin olen kyllä kuljettanut eläimiä autossa ilman tutkintoa, olen mm. hakenut joskus uuden kukon ja vienyt eläimen eläinlääkäriin. Kummassakin on kyse harrastuksesta eikä hyödyntavoittelusta, enkä tee tällaista kuskaamista jatkuvasti. Tämä myyjä on hankkinut ja kuljettanut vähintään satoja, ehkä tuhansia poikasia. Se on aivan eri asia kuin sinun reissusi kutun kanssa.
Tällä samalla argumentilla on iät ja ajat perusteltu ihan kaikkea sellaista eläinten kohtelua, jota joku pitää kyseenalaisena. Et onnistu munittamaan kanaa häkissä, jos se ei voi hyvin, et onnistu tuottamaan hyvää ketunnahkaa, jos kettu kärsii, et saa broileria kasvamaan, jos sillä on jalat kipeät... Jos tälle argumentaatiolinjalle lähdetään, voidaan unohtaa keskustelu eläinten kohtelun etiikasta kokonaan. Ja sen jälkeenhän ei ole enää mitään tekosyytäkään ostella Rosseja omaan pihaan vai kuinka?Et onnistu tuomaan pakettiautossa terveitä ja virkkuja tipuja jos niillä ei ole asiat hyvin.
Entä mistä sinä tiedät, ovatko kuljetetut eläimet olleet terveitä ja virkkuja? Ostajille saakka päätyneet ehkä ovat olleet, mutta kukaan ei tiedä, montako kuollutta tai kituvaa on heitetty tien penkalle yhtä myytyä kohden. Aikaisemmin listasin, mitä mielestäni ostajan kannattaa aina kysyä myyjältä. Lisäys listaan: kuolleisuusprosentti 16 ensimmäisen elinviikon aikana. Jos ei myyjä osaa vastata, niin kertoo paljon.
-
Maattari
- lindell
Mun tiput nostettiin, en muista kummasta, mutta myyjän auton etu tai takapenkiltä, ei peräkontista, asiallisessa laatikossa. Myyjä vielä kehoitti tarkistamaan että ovat ok. Laatikossa oli puhtaitia virkeitä tipuja jota ovat yhä edelleen.
Missä muualla nuo Ilonan mainitsemat harrastekanan luovutusikäkriteerit ovat suosituksena kuin säilytysohjelman säännöissä?
Jos ostan konetipuja ostaisin ne mieluiten heti koneesta, minusta se on tipulle stressittömin vaihtoehto kunhan vaan huolehtii lämmöstä kuljetuksen aikana. Luulisin osaavani hoitaa tipuja.
Mä en usko että rossit ovat lisääntymiskyvyttömiä mutta en tiedä enkä näillä näkymin saakaan tietää. Sen tiedän että ruotsissa kaksi henkilöä on saanut juuri tuollaisia välistä vedettyjä lihaksi menevää sukupolvea risteytymään omien kanojen kanssa. Ja ne kasvavat nopeasti. Jos nyt ihmisiin enää voi luottaa mutta säpoja olen vaihtanut ja kuvia ovat lähettäneet.
Missä muualla nuo Ilonan mainitsemat harrastekanan luovutusikäkriteerit ovat suosituksena kuin säilytysohjelman säännöissä?
Jos ostan konetipuja ostaisin ne mieluiten heti koneesta, minusta se on tipulle stressittömin vaihtoehto kunhan vaan huolehtii lämmöstä kuljetuksen aikana. Luulisin osaavani hoitaa tipuja.
Mä en usko että rossit ovat lisääntymiskyvyttömiä mutta en tiedä enkä näillä näkymin saakaan tietää. Sen tiedän että ruotsissa kaksi henkilöä on saanut juuri tuollaisia välistä vedettyjä lihaksi menevää sukupolvea risteytymään omien kanojen kanssa. Ja ne kasvavat nopeasti. Jos nyt ihmisiin enää voi luottaa mutta säpoja olen vaihtanut ja kuvia ovat lähettäneet.
-
Maattari
- lindell
Ilonan viesti oli tullut tässä välissä.
Ei, en voi tietää kuinka monta kuoli kuljetuksen aikana. Mutta se tieto mikä mulla oli kun kaupat sovin oli että niitä ei alun perin kuljeteta kovin pitkää matkaa myyjälle. Ja jos mulla olisi se tieto mikä mulla on nyt niin en olisi ostanut, ei vaan ollut.
Koska itse teen kaupat yv:nä enkä täällä palstalla en kummeksu myyjän vastaamattomuutta. Mulle on aina vastannaut yv:llä ja puhelimeen. Puhelinnumeronkin sain heti ekassa viestissä.
Ei, en voi tietää kuinka monta kuoli kuljetuksen aikana. Mutta se tieto mikä mulla oli kun kaupat sovin oli että niitä ei alun perin kuljeteta kovin pitkää matkaa myyjälle. Ja jos mulla olisi se tieto mikä mulla on nyt niin en olisi ostanut, ei vaan ollut.
Koska itse teen kaupat yv:nä enkä täällä palstalla en kummeksu myyjän vastaamattomuutta. Mulle on aina vastannaut yv:llä ja puhelimeen. Puhelinnumeronkin sain heti ekassa viestissä.
-
Suvianne
Minun pointti on juurikin se, että kaikki kuitenkin vaikutti ihan hyvältä, vaikka sääntöjä olikin ehkä venytetty tai kierretty ostajien luulon mukaan.
Joten vaikka kuinka katselen tätä ulkopuolisena, niin en voi sanoa yhtäkään ostajaa TYHMÄKSI.
Se on mun pointti kun intän Ilonan kanssa. TYHMÄKSI en voi sanoa ostajia, koska kaikki on vaikuttanut ihan ok toiminnalta, mitä nyt vähän tiskin alta ostettu.
Eihän tiskin alta ostaminen ole tietenkään sääntöjen mukaan oikein, mutta kun on tällainen taparikollinen jonka puolet suvusta tekee ihan oikeita rikoksia ja istuu vankilassa ja pääsee huumerikoksista kuin koira veräjästä.... Niin en vaan osaa olla vihainen siitä, että joku lähti hakemaan kuitittomia Rosseja autosta ABCltä....
Joten vaikka kuinka katselen tätä ulkopuolisena, niin en voi sanoa yhtäkään ostajaa TYHMÄKSI.
Se on mun pointti kun intän Ilonan kanssa. TYHMÄKSI en voi sanoa ostajia, koska kaikki on vaikuttanut ihan ok toiminnalta, mitä nyt vähän tiskin alta ostettu.
Eihän tiskin alta ostaminen ole tietenkään sääntöjen mukaan oikein, mutta kun on tällainen taparikollinen jonka puolet suvusta tekee ihan oikeita rikoksia ja istuu vankilassa ja pääsee huumerikoksista kuin koira veräjästä.... Niin en vaan osaa olla vihainen siitä, että joku lähti hakemaan kuitittomia Rosseja autosta ABCltä....
-
Xaus
Ei tuo huoltiksen pihalla tehty kauppa tee kaupoista heti arvelluttavia ja huonoja. Mä olen usein vienyt matkalla johonkin laatikossa tipuja, ankkoja, lampaitakin. Olen myös ostanut niin, että ollaan tavattu matkan varrella. Järkeväähän se on hoitaa monta asiaa kerralla, eikä tarvitse ajella "turhaan", kun muutenkin tulee autoiltua liikaa. Tätä rossihärdelliä en muuten kommentoi, koska en ole siihen perehtynyt. Harmittaa kyllä muiden puolesta ja tämänkin ketjun syyttely ja oman sädekehän kiillottelu on oksettavaa.
.
-
rilla
Myös minä sain yv kyllä heti vastauksen! Siis ross-myyjältä.
Muuten vaan sit meni homma puihin.
Muuten vaan sit meni homma puihin.