Evira varoittaa netissä myytävistä broilerin untuvikoista

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
milkkis]

Re: Evira varoittaa netissä myytävistä broilerin untuvikoist

Viesti Kirjoittaja milkkis] »

Mä ymmärrän noiden tuottajien ajatukset ihan täysin. Kasvattamot on niiden työtä jolla ne ruokkivat lapsensa ja maksavat laskunsa! Kyllä ne kiroaa meidät harrastajat nyt alimpaan hel...n ja varmasti pelkäävät että jos sieltä nyt vaikka on tuotu se nc tipujen mukana. Mä en ainakaan ole vahingoniloinen niille jotka joutuvat nyt elämään hirveessä pelossa että joutuvatko pahimmassa tapauksessa lopettamaan kaikki lintunsa.
Mä en itse olut kiinnostunut näiden hommaamisesta alkujaankaan koska juttu oli jotenkin outo enkä uskaltanut lähteä vaan koittamaan että miten näiden kasvatus onnistuu
Kiyry87

Viesti Kirjoittaja Kiyry87 »

Jospa ei nyt tehtäisi kärpäsestä härkästä.
Tähkäpää on sanonut että ovat suomalaisia ja suomesta joten hänellä on varmasti nyt työn alla alkaa ilmoittelemaan
kaikille ostajille joita on useita joten vie hetken

Turha huutelu vähentää sitä paitsi asiallista keskustelua :smt018 Ei siis hutkita ennen kuin on tutkittu.

Itselläni ei näitä broilereita ole mutta olen seurannut keskustelua niistä mielenkiinnolla ja
toivon keskustelun pysyvän yllä ilman turhaa syyllistävää ilmapiiriä.
Paltsi

Viesti Kirjoittaja Paltsi »

En osaa vastata tuohon syyteasiaan muuta, kuin että todennäköisesti hän saa jo syytteen laittomasta maahantuonnista, tullirikoksesta ja talousrikoksesta. Minä en usko saavani sieltä senttiäkään enkä aio lähteä oikeuteen rahan kiilto silmissä. Perseaukinen ei pysty itse maksamaan ja jos voitan, valtio eli veronmaksajat maksavat oikeudenkäyntikulut. Aion ottaa kiltisti takkiin enkä sysätä muiden maksettavaksi hölmöilyni hedelmiä.
Pikemminkin saa olla kiitollinen jos selviää itse ilman syytettä laittomaan tavaraan ryhtymisestä. Lakihan menee niin, että tietämättömyys ei poista noudattamisvelvoitetta, tyhmyydestä sakotetaan ja onpa jotkut päätyneet linnaankin :smt002
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

jos se on nimensä menettänyt, niin rahoja ei saa koskaan. Kokemusta on...
Kiyry87

Viesti Kirjoittaja Kiyry87 »

Huomasin vasta että olikin useampi kuin yksi sivu kommentteja :oops:
Nolo olen kun luin vain ekan sivun :oops: Ja siltä pohjalta kirjoitin joten pyydän anteeksi
Toivon suuresti ettei näistä rosseista nyt tule kenenkään kanalaan mitään tautia. Ja toivon että asia selviää
toivon mukaan parhain päin. En kuitenkaan poista/muuta laittamaani viestiä jottei hämärry tämä kirjoitus.
Harmittava tapaus kerta kaikkiaan :smt022 Voimia teille kaikille jotka nyt meni luottaan tähän asiattomaan tyyppin ja joutu soppaan :smt056
Ilona

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Paltsi kirjoitti:En osaa vastata tuohon syyteasiaan muuta, kuin että todennäköisesti hän saa jo syytteen laittomasta maahantuonnista, tullirikoksesta ja talousrikoksesta. Minä en usko saavani sieltä senttiäkään enkä aio lähteä oikeuteen rahan kiilto silmissä. Perseaukinen ei pysty itse maksamaan ja jos voitan, valtio eli veronmaksajat maksavat oikeudenkäyntikulut. Aion ottaa kiltisti takkiin enkä sysätä muiden maksettavaksi hölmöilyni hedelmiä.
Pikemminkin saa olla kiitollinen jos selviää itse ilman syytettä laittomaan tavaraan ryhtymisestä. Lakihan menee niin, että tietämättömyys ei poista noudattamisvelvoitetta, tyhmyydestä sakotetaan ja onpa jotkut päätyneet linnaankin :smt002
Paltsilla on hyvä asenne.
Katnu

Viesti Kirjoittaja Katnu »

Kauhea tilanne niillä nyt jotka joutuvat kärsimään yhden ihmisen toilailujen takia.
Itse seurasin myös tuota myyntiketjua ja meinasin juuri Ampsun kanalalta munia ostaa. Ensimmäisenä jokaisesta ihmisestä uskoo hyvää. Tällä mentaliteetilla kyllä on käynyt huonosti, mutta on niitä hyviäkin ihmisiä olemassa. Tämä henkilö ei sitä ole.. Muniin palatakseni, onneksi en saanut tältä henkilöltä vastausta, näin jälkeenpäin ajateltuna.. Toivon, että tämä ko. Henkilö joutuu vastuuseen teoistaan.

Anteeksi ei aivan kuulu asiaan mun kirjoitus. Mut toivottavasti asiat kääntyy parhain päin ja pahalta vältyttäisiin...
MariaK

Viesti Kirjoittaja MariaK »

Minusta on erittäin kyseenalaista, että porukka luuli rossien olevan pimeästi Suomessa jaettuja ja silti oli valmis ostamaan laittomia lintuja. Ei siinä ostaja sen emempää rehellinen ole kuin myyjäkään. Eikä se ole pienempi paha kuin ostaa niitä laittomasti maahantuotuja. Ross on tarkkaan varjeltu tuote, jota ei saa myydä ketjun ulkopuolelle. Varastamisestahan siinä on kyse.

Kaikki eivät varmasti tajunneet mikä on homman nimi, mutta siinäkin kohtaa pitäisi hälytyskellojen soida, kun myyjältä toistuvasti kysytään lintujen laillisuutta ja alkuperää siihen koskaan vastausta saamatta. No, tässä ollaan sitten, linnut ovatkin paitsi laittomasti jaettuna, myös salakuljetettuja. Saattaisi naurattaa, jos ei olisi niin surullista.

Joten, toivon mukaan joka ikinen katsoo sinne peiliin ihan huolella, myöntää mokanneensa ja kantaa vastuunsa viimeistään tässä vaiheessa.
Suvianne

Kyllä se oli yksärillä sujuvasti valehdellu!!

Ja pientä vilppiä ja veronkiertoa tekee moni ihan tavallinen ihminen. Jopa ministeritason harmaantyön vastustajatkin.... Ei kannattas olla kovin tekopyhä ja muka synnitön.
Yleensä jokaisella on se oma juttu jota ei noudata.. Tuskin synnitöntä löytyy edes muniksesta
Hopsu

Viesti Kirjoittaja Hopsu »

Tulli sai vihjeen tämän miehen toimista helmikuussa, kun hän omalla nimellään ja puhelinnumerollaan varustetuissa ilmoituksissa tiedusteli Viron siipikarjaharrastajien foorumilla isompaa määrää brahmojen, orppien, maransien ja araucanojen jne. munia tuotavaksi Suomeen. Viestiketjuihin oli tullut useampia vastauksia Virolaisilta, jotka tarjosivat munia ja miten monta tarjousta lie tulikaan sähköpostilla. Täällä puhutaan vain broilereista, mutta niidenkin jotka ovat ostaneet muun rotuisia tipuja tai siitosmunia tältä mieheltä (kai nyt jo jokainen tietää miehen nimen?) pitäisi ehkä omalla kohdallaan miettiä mitä pitäisi tehdä. Broilertiput saattoivat tulla jostain valvotusta tuotantolaitoksesta, mutta nämä muun rotuiset tulivat yksityisten kanaharrastajien takapihakanaloista. Kummatko sitten ovat vaarallisempia tautien leviämisen kannalta. Kukaan ei tiedä kuinka monta kuormaa munia ja poikasia ehti tulla Suomeen, ennen tullin pysäytystä. Tällä miehellä on ollut näistä eri roduista myynti-ilmoituksia tällä Munanetissä, joten mahdollisesti niitä on saattanut tulla. Toisaalta tiedän, että miehellä on kyllä omaakin tuotantoa, mutta sitten voidaankin kysyä mistä hänen emolintunsa ovat tullet? Miehen ostoilmoitus brahmoista, orpeista, maranseista ja araucanoista jne. on jo poistunut Virolaisen foorumin ostetaan ja myydään palstalta, mutta vielä sieltä löytyy hänen huhtikuussa laittama ilmoitus, jossa hän haluaa ostaa riikinkukon siitosmunia. Kummallisinta minusta on, että mies siellä ilmoitteli aivan huolettomasti omalla nimellään, paikkakunta ja maa ja puhelinnumero kaikkien luettavissa. Eikö hän oikeasti tiennyt, ettei lintuja ja munia voi noin vain ilman lupia Suomeen tuoda.
Viimeksi muokannut Hopsu, 24 Touko 2013, 09:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Suvianne

Ei onneksi kukaa ole ostanut näitä muita munia, jos olis niin superrehelliset munislaisethan jo kertois meille....
Tikkilä

Viesti Kirjoittaja Tikkilä »

Ihan ensiksi voimia huijauksen kohteeksi joutuneille, toivottavasti tässä päästään säikähdyksellä tautien suhteen! :smt056
Itsekin aluksi varasin tipuja, mutta joku vaisto varoitti sittenkin niitä ostamasta. Olen sen verran tietämätön että luulin kyllä vilpittömästi tipujen olevan laillisia eikä varsinkaan mitään salakuljetettuja. Kurjalta kuulostaa kun ostajia haukutaan ahneiksi ja tyhmiksi, motivaationa ollut kuitenkin ihan muut asiat. Omalla kohdallani voi kyllä tunnustaa että asioista pitää ottaa selvää, tietämättömyyskin on toki tyhmyyttä. Sinisilmäisyydestä ehkä voisi syyttää, mutta normaali ihminen ei välttämättä osaa ajatella vastapuolen olevan huijari ja valehtelija. Nykyaikana näköjään ei kannata uskoa hyvää kenestäkään kunnes toisin todistetaan. :smt009
rilla

Viesti Kirjoittaja rilla »

Vähän naurettavaa,kun joka asiassa tahtoo olla niitä hurskastelijoita ja messiaita!

Eikös sitä jossain isossa kirjassakin sanota jotain,et joka katsoo olevansa syytön,heittäköön ensimmäisen kiven ja muita samantyylisiä lauseita.
Mutta ei mua haittaa. Mä olisin just ollu niin ahne ja typerä ja kiero ja v-mäinen,et olisin niitä rosseja ihan hyvin voinu ottaakin.

Onneks olen aina niin köyhä,et jää usein noi kotkotukset sen takia vähemmälle.
Toivotan tsemppiä niille,joilla näitä paholaisen kätyrilintuja on huostassaan. Ja jos niitä ei tarvi kolkata,niin kiinnostais niiden siitosmunat sitte tulevaisuudessa. :smt023
Ilona

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Rilla: Ross on hybridi ja nämä ovat ilmeisestikin tuotantopolvea. Niiden jälkeläisistä voi tulla ihan mitä tahansa. Ne on jalostettu nimen omaan niin, että tuotantopolvi ei periytä ainakaan mitään toivottuja ominaisuuksia.

Minusta järjen käyttö ja lain kunnioittaminen ei ole hurskastelua. Oman kokeilunhalun perusteleminen eettisyydellä sen sijaan on varsinaista messianismia. Toivottavasti Evirassa pitävät pään kylmänä ja huolehtivat siitä, että laittomasti tuotuja tipuja ei jätetä henkiin. Muutenhan annettaisiin viesti, että laittomuuksista ei seuraa mitään, jatkukoon sama meno vaan. Ainahan noita uusia yrittäjiä ilmaantuu laittoman tavaran markkinoille, vaikka joku jäisi kiinni. Eivät kaikki ostajat kuitenkaan ole vilpittömästi vain höynäytettyjä. Kuinka moni tietää/epäilee ostaneensa laittomasti tuotuja munia/poikasia, mutta ei ilmoita Eviraan tai pahimmassa tapauksessa ei edes lopeta laittomia lintuja eikä selvitytä tautitilannetta? Tällaisiakin ihmisiä voi olla.
Suvianne

En tasan usko siihen, että jalostuksessa kiinnitettäs siihenkin huomiota, että seuraavaan sukupolveen ei periytys mitään :smt005
Naurettava väite näin maallikon korviin, haluaisin tästä jonkun linkin että voisin opiskella aiheesta...
Vastaa Viestiin