Ankkojen monipuolinen ruokinta talvella

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Juntuska

Ankkojen monipuolinen ruokinta talvella

Viesti Kirjoittaja Juntuska »

Meillä on kaksi ihanaa ankkapariskuntaa, jotka tulivat meille untuvikkoina kesällä!

Nyt kun ankat siirtyvät pikkuhiljaa kokonaan sisätiloihin suuresta lammestaan, niin kaipaisin hyviä ruokintaneuvoja.

Nyt syövät punahelttaa, kauraa ja heinää sekä ruokintakalkkiakin on tarjolla.

Onko kukaan tehnyt ankoille pöperöitä kuten hevosille? :smt001 lesettä, kauraa, pellavarouhetta tms? Tarvitsevatko vitamiineja talvella kuten kanat?
Tarkoitus olisi ruokkia terveellisesti, punaheltta kun on aika tuhtia kasvatusrehua eikä mielestäni sopivaa lemmikkiankoille joiden elinikä on toivottavasti vuosia. Ankan teurastusikähän on jotain 3kk, mihin nämä kasvatusrehut siis tähtäävät. :smt009

Hyviä vinkkejä otetaan vastaan. Kokemusta on tähän mennessä kääpiökanoista ja hanhista, mutta ankat ovat uusi tuttavuus!
Volmari

Viesti Kirjoittaja Volmari »

Minen osaa sanoa ankoista muuta, kun että KVAAK! :smt001

Mutta kovasti TERVETULOA foorumille ja aivan ihanan suloinen avatar-kuva!! :smt007
AY

Viesti Kirjoittaja AY »

Omat myskiankkani syövät melkein mitä vain,kaura ei ole kyllä niitten ylintä herkkua mutta annan sitäkin niille.
Pieniksi silpuksi revitty vaalea leipä on nam!
Monesti teen omia sekoituksia kuten esim.liotan 4-viljan hiutaleita vedessä,sekaan leipää,piimä ja vaikka jääkaapista jotain tähteitä tai jämiä kuten italiansalaattia,keitettyä perunaa,makaroonia keitettynä jne.
Melkeinpä kaikki siis uppoaa! :smt003
Rohkeasti vaan kokeilemaan,tykkäävät varmasti!
AY

Viesti Kirjoittaja AY »

P.S Kyllä itse annan välillä ihan rehuakin,pikku punahelttaa vaikka teenkin itse pöperöjä,tuleepa monipuolisesti kaikkea.
pekkis-68

Viesti Kirjoittaja pekkis-68 »

jep! onhan sulla nyt jo monipuolinen toi ruoka.
laita hiekka--astia sinne sit niistä ruuista tee sekoite rehu,kaura,ohra jauhettuna jolloin se rehun määrä on pienempi mut saa kumminki siitä niitä tarvittavia aineita. tosta pellavan siemenestä en tiedä oikein, jos olen ymmärtäny oikein niin se rasvottaa niinkuin auringonkukkakin ja ei olis hyvä kuulemma. korjatkaa jos olen väärässä! sit tietty kaikki vihree tavellakin kaalit yms on hyviä. sit jouluna ihmiset elkää viekö eläimillenne riisipuuroa saattaa seuraavana aamuna odottaa ikävä yllätys!!!!! viekää vaikka porkkana raastetta ennemmin.
pekkis-68

juntuska hei eihän vaan olla tuttuja ennestään. tuli joku ihme etiäinen äsken!
tipsi
riikinkukko

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Aaah, ihanaa, ankkajuttuja :smt003 Kuvia?

Meillä kävi vaakuttimien kanssa (edesmenneiden siis) sillä lailla, että ihastuivat iso-punaheltta 3:seen. Sitä ennen omat pöperöt maistui mutta ei sen jälkeen. Sotkettiin tuota punahelttaa kauran sekaan etteivät saa liian tuhtia ruokaa. Kauhean vaikea oli saada niitä syömään kasviksia! Ruohoo ja vesikasveja ne kyllä rouskutti. Niin, ja älä unohda kuivaheinää, meidän ankat kyllä tykkäs siitä.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Juntuska

Viesti Kirjoittaja Juntuska »

Taittapa olla näitä Pekkiksen komistuksia täällä päin, siis nämä ankat :smt004

Kiitoksia vaan hyvistä vinkeistä. Kauraa ja hyvää kuivaheinää meillä kyllä riittää kun on tuo hevostalli. Olisi kyllä esikuivattua säilöheinääkin, mutta se ei taida olla sopivaa? meidän puput ja marsut ovat sitä kyllä saaneet.

Ai että voi ihminen rakastua ankkoihin...
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Meillä ankat vetävät keitettyjä kasvissössöjä, maissia, leipämössöä (veteen tai piimään liotettua vaaleaa leipää), spagettia, raastettua omenaa ja porkkanaa, salaattia jne.. :smt003
tipsi
riikinkukko

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Mimmi; alkoike ne hautoa vai ei? :smt003
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Ei.. :smt009
AY

Viesti Kirjoittaja AY »

pekkis-68 kirjoitti:sit jouluna ihmiset elkää viekö eläimillenne riisipuuroa saattaa seuraavana aamuna odottaa ikävä yllätys!!!!! viekää vaikka porkkana raastetta ennemmin.
Miksi ei riisipuuroa?
Eikö muka edes muun pöperön sekaan?
Kyllä meillä on maistunut,mutta kyseessä onkin ollu vain todella pieni määrä.
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Meillä kanoille kelpaa oikein mainiosti esikuivattu säilöheinä-itse käyvät kasasta syömässä ja sen lisäksi tarjoilen niille kasan pohjalle jäävät rippeet. Voisin ankoista mitään tietämättä kuvitella sen käyvän ankoillekin...kun senhän pitäisi olla lähempänä tuoretta heinää verrattuna kuivaheinään.
pekkis-68

siitä riisipuurosta haluatko todella tietää? pienet määrät ok ja vahdittuna ! nyt kerron sit miten käy kun ei vahdi! aikoinaan mulla oli kaneja niitä punasilmäisiä. jouluna jäi sit riisipuuroo ja vietiin kaneille,no siinä kävi niin et yks niistä oli ahne p...ja muut ei ilmeisesti saanu mitään ja mitä toi saa aikaseks sehän turpos kun potkupallo ja aamulla löysin se hengettömänä. eli se turvottaa eläimen masua ja se saattaa kuolla siihen! eli olkaa tosi varovaisia antaessanne riisipuuroo ja vahtikaa ettei siellä oo ahmattia. se on se sanonta ahneella p...loppu!
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Mä olen kyllä antanut kanoille riisipuuroa joskus isojakin määriä, ei siitä ole mitään ongelmia seurannut. Kaneillahan on se pieraisemattomuuspropleemi, eli iso määrää uutta ruokaa aiheuttaa kaasunmuodostusta, joka voi todella viedä hengen. Mä meinasin aikoinaan tappaa ekan jänikseni antamalla sille äkkiä ison lastin kaurahiutaleita. Pupu rupes siitä turpoamaan, mä syötin sille pitkin yötä parafiiniöljyä ja hieroin mahaa, pari päivää otti että kani oli taas kunnossa.
Vastaa Viestiin