Munien kylmettyminen-haudonnan jatkuminen

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
zika68

Munien kylmettyminen-haudonnan jatkuminen

Viesti Kirjoittaja zika68 »

Meille kotiutui ankkapariskunta :smt055 + pesä jossa 10 munaa. Munat olivat n 4 tuntia hautomatta jonka jälkeen naaras jatkoi hautomista.Käsituntumalla olivat "kylmän" oloiset..ennekuin ankka siirtyi hautomaan. Onko enään mitään mahdollisuutta että haudonta onnistuisi loppuun asti?Aikaa kuoriutumiseen olisi ollut n 2 vkoa jäljellä...Konetta minulla ei ole ja kaverin oli muualla lainassa...Allergian takia haimme tirpat, muutoin olisivat saaneet edelliessä paikassa jatkaa haudontaa rauhassa, eli tahallisesta rääkkäyksestä ei kyse...
Itse ajattelin jättää munat pesään ja seurata tilannetta..jättääkö ankka haudontapuuhat jos munat eivät ole kehittymässä vai istuuko hamaan tulevaisuuteen jos niitä ei poista?
Hirveästi en haluaisi mennä pesälle sohisemaan koska kovasti ovat suojelevaisia munia kohtaan....
esa

Re: Munien kylmettyminen-haudonnan jatkuminen

Viesti Kirjoittaja esa »

Veikkaan et ei haitaa , mulla oli kerran melkein puol päivää kone kylmänä sähkökatkon takia ja ihan kelpo tipuja tuli. :smt005
Ushva

Re: Munien kylmettyminen-haudonnan jatkuminen

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Ei ne niin äkkiä kylmety. Uskomattomia aikoja on mulla ollut munat hautomatta jos esim. joku kana on jättänyt leikin kesken ennen ku toinen on jatkanut. Eihän se toki suositeltavaa ole mutta ei niin kovin vaarallistakaan. :smt001
zika68

Re: Munien kylmettyminen-haudonnan jatkuminen

Viesti Kirjoittaja zika68 »

No sitä nyt kaikki on mulle sanonut :)Voih, kunhan sieltä niitä piipertäjiä tulis kun ovat aika erikoinen pari. Olen yrittänyt niin vähän kuin mahdollista häiritä, pakolliset ruokinnat, kuivikkeiden vaihto ja veden..Mutta, aika sen sitten näyttää kuink käy.Paikasta josta ovat alunperin oltiin sanottu että jos munii niin ei ainakaan sitten haudo, mutta tällä on kyllä kovat hautomishalut :smt054
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Munien kylmettyminen-haudonnan jatkuminen

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Siis jarkoiko teillä ankka siirretyn pesän haudontaa? :shock: Kirjallisuudenkaan mukaan eivät suostu moiseen puuhaan jos pesä siirretään. Taitaa siis olla melkoinen hautoja se teidän ankkarouva :smt023
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
zika68

Re: Munien kylmettyminen-haudonnan jatkuminen

Viesti Kirjoittaja zika68 »

Kyllä vaan :smt001 Minäkin kyllä ajattellin että ei hyvää seuraa siirrosta.Tuotiin toki koko pesä olkineen,haituvineen joten liekö edesauttanut asiaa.Ensin oli vierittänyt munat kaikki pitkin lattiaa mutta myöhemmin kerännyt ne pesään takas.Nyt kun hautoo niin on peittänyt itsensä oljilla kokonaan..luulin jo kerran että oli päässyt karkaamaan :smt037
Vastaa Viestiin