Onko tipu sokea kun toinen silmä on kiinni?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Pike

Onko tipu sokea kun toinen silmä on kiinni?

Viesti Kirjoittaja Pike »

Kertokaa kokeneet kanan kasvattajat et mikä minun tipulla on silmässä?Minulla on kolmenkuun ikäinen sekoitus tipu ja se pitää koko ajan toista silmää kiinni niin voisko se olla sokea?tuleeko siitä eläjää yksi silmäisenä?
tepatsu

Re: Onko tipu sokea kun toinen silmä on kiinni?

Viesti Kirjoittaja tepatsu »

Jos se näkee toisella silmällä niin kyllä siitä eläjä tulee, jos nyt ei sitten muita synnynnäisiä vikoja ilmene. Minun parveni pääkukko on ollut puolisokea vuosia ja hyvin on silti hoitanut laumaansa. Jotain puutteita tietysti on, kun ei näe toiselle puolelle. Esim. ulkona liikkuessa vaaratilanteita on vaikeampi huomata. Mutta kanan pää kääntyy niin hyvin että kyllä se pystyy kääntämään päätänsä aina äänen suuntaan, ja pärjäilee yhdelläkin silmällä. Mun kukolta meni nuorena silmä, kun toinen kukko kopautti suoraan silmään.
Cesam

Viesti Kirjoittaja Cesam »

Minulle kun tuli ensimäiset kanat, niin yksi kanatipuista piti ensin toista silmää jatkuvasti kiinni, tämän jälkeen molempia silmiä, niin että meidän pääkukko (porukan ainoa aikuinen) johdatti tipun syömään ja juomaan (kun ei se mitään kerran nähnyt), pari kuukautta tätä kesti, kunnes rupesi silmiään availemaan, ja nyt menee ihan normaalisti tuolla muiden kanssa. :smt001
Pike

Viesti Kirjoittaja Pike »

Saa poistaa. Tipu kuoli, sillä oli ilmeisesti jotai muita vaivoja silmän lisäksi.
hen-na

Viesti Kirjoittaja hen-na »

Minä oon ainakin hoksannu, että kipeät kanat/kukot/tiput pitää silmiänsä kiinni. Plus tietenkin kyyhöttävät vain yksinänsä..
Vastaa Viestiin