Ruskea klöntti munan sisällä

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Tohveli

Ruskea klöntti munan sisällä

Viesti Kirjoittaja Tohveli »

Meillä säännöllisesti tulee vastaan munia, joissa on sisällä tällainen ruskea möykky:

http://www.minkhollow.ca/MHF/doku.php?i ... meat_spots

Minä olen luullut, että se on merkki hedelmöittyneestä munasta! Mutta nyt kun tarkemmin asiaan perehdyin, niin eihän se olekaan. Tuosta enkkulaisesta sivusta en nyt ihan täysin ymmärtänyt, mistä on kyse.

Esim. viimeksi yhdeksästä munasta kahdessa munassa oli tuollainen ruskea klöntti. Kerran se oli aivan ällöttävän suuri jopa. Miksi niitä tulee niin usein vastaan meillä? Onko muilla vastaavia kokemuksia? En uskalla myydä munia näiden pelossa...
ninanni

Re: Ruskea klöntti munan sisällä

Viesti Kirjoittaja ninanni »

kuinka kauan munat ovat pesässä? Se tosiaan mulla ainakin koneessa muutaman päivän olleet näyttävät juuri tuolta. Läpivalaistaessa.
kaisumaria
siebenbürger

Viesti Kirjoittaja kaisumaria »

Tossa sanotaan että ne on harmittomia, joskin ruokahalua herättämättömiä :smt048 kudosjäänteitä jotka on
irronnut kun keltuainen mennyt munajohtimeen.
Todennäköisesti se on pala rakkulaa joka piti keltuaista kiinni, joskus siitä kiinnityksestä repeää palanen.
Toinen mahdollinen selitys on, että toimimaton munarakkula (onks se follikkeli toi?) rikkoutuu ja
poistuu munasarjasta.
Munia voi syödä, ollaan sitä mieltä että eivät sovi haudontaa. Meatspotin eli sen lihaklöntin voi helposti
poistaa.
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin
Jemuli

Viesti Kirjoittaja Jemuli »

Kaisumarian kanssa samoilla linjoilla; ikävän näköisiä, mutta lähinnä esteettinen haitta. Meillä näitä tulee vastaan muutama vuodessa (kanoja kymmenkunta).
ninanni

Viesti Kirjoittaja ninanni »

aivan siis se on ruskea avattaessa! Hölmö minä kun läpivalaisua ajattelin. Ja englanti ei oikein suju itselläkään. Onneksi joku sentää osaa ja tietää! :)
Tohveli

Jep, ihmettelen vain kun niitä tulee meillä vastaan säännöllisesti. Ei pelkästään pari vuodessa vaan parissa kymmenestä munasta! Sekä vanhojen että nuorien kanojen munissa. Ajattelin ensin, että oiskohan vanhan kanan vika, mutta ei ole kun lihamöykkyjä on tosiaan nuorienkin munissa. Sukuvika? Meillä on tyrnäväläisiä maatiaisia.
Chicco

Viesti Kirjoittaja Chicco »

Mulla on ollut tyrnäväläisiä kohta vuoden ajan, eikä vielä yhtäkään tollaista klönttiä ole tullut vastaan. Veritippoja kyllä muutaman kerran, ja ehkä pari kertaa sellainen 1-2vrk ikäinen alkio.
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

Mut eikös Tohvelilla kuollutkin joku kana munanjohtimen tuhellukseen? Vai muistanko oikein? Jos nuo onkin pahamaineisen (*sanoo putouksen Tuomio-äänellä*) IB:n aikaansaannoksia. :smt003
Tohveli

Oikein muistat, niin kuoli vuosi sitten. Laumaan on otettu sen jälkeen uutta verta, sitä on nyt kolmesta eri sukuhaarasta. Pitäis ihan tehdä salapoliisityötä, mikä kanoista noita lihamöykkyjä munii :smt017...

Näillä lihamöykkyjä munivilla kanoilla on muuten tosi isot keltuaiset munissaan.
kaisumaria
siebenbürger

Viesti Kirjoittaja kaisumaria »

Simppeli selitys: kookas keltuainen irrotessaan nykäisee sitä kudosta reilummin mukaansa matkalla munaksi.
Onks munien koossa eroja? Meinään jos munatkin olis keltuaisen ohella suurempia kuin muut, olis helpompi
erottaa. Keltuaisen koko ja munan koko ei tietenkään korreloi.
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin
onnikas

Viesti Kirjoittaja onnikas »

Meillä on myös tyrnisten munissa useamman kerran viikossa jollain tuollainen pieni klöntti. Joskus oon tutkinut sitä klönttiä, mutta minusta se ei ole kudosta, veen enemmänkin joku taliklöntti. Väri pinnasta on tuollainen rusehtava, mutta liiskaantuu sormien välissä samalla tavalla kuin joku rasvapallero. Meilläkin on yksi kana jouduttu lopettamaan kloaakkiprolapsin pahentuessa viime kesänä. Muilla kanoilla ei ole ollut munintaongelmia.
Vastaa Viestiin