Pehkun tyhjennys

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Iivantiera

Pehkun tyhjennys

Viesti Kirjoittaja Iivantiera »

Pitäsisi aloittaa kanalan pehkun tyhjennys ainakin vähemmäksi. Pehkussa minulla on turvetta ja pellavaa.
Oletteko käyttäneet hengityssuojainta kun tyhjennätte pehkua? Toinen mitä ajattelin oli josko kastelisin pehkun kunnolla ennenkuin alan lapioimaan. Minulla pehku on todella kuivaa, ei ollut koko talveen kosteusongelmaa joskaan ei kyllä palanutkaan pahimmilla pakkasilla.
Jos sitten kesemmällä suorittaisi täydellisen tyhjennyksen ja pesun.
Zulia

Re: Pehkun tyhjennys

Viesti Kirjoittaja Zulia »

Iivantiera kirjoitti:Pitäsisi aloittaa kanalan pehkun tyhjennys ainakin vähemmäksi. Pehkussa minulla on turvetta ja pellavaa.
Oletteko käyttäneet hengityssuojainta kun tyhjennätte pehkua? Toinen mitä ajattelin oli josko kastelisin pehkun kunnolla ennenkuin alan lapioimaan. Minulla pehku on todella kuivaa, ei ollut koko talveen kosteusongelmaa joskaan ei kyllä palanutkaan pahimmilla pakkasilla.
Jos sitten kesemmällä suorittaisi täydellisen tyhjennyksen ja pesun.
Minulla on ollut ihan sama ajatuksissa, suur' siivous kanalaan. Pehkut pois ja uudet tilalle yms. :smt001
Mutta itse ainakin yritän odotella siihen asti että kanat saa laitettua ulos kanalasta, helpottuu huomattavasti ainakin meillä
se työ silloin! :smt001
epi

Viesti Kirjoittaja epi »

Minä tyhjensin eilen koko kanalan pehkuista, enkä käyttänyt hengityssuojaimia yms. Muut kyllä valitti mikä haju, mutta kun minulla on nenä tukkeessa, eikä mikään maistu miltään, oli helppo lapioida vanhat pois. ÄLÄ kastele pehkua ennen kun viet sen ulos, teet siitä turhaa painavaa ja "kuraista". Tai tuo nyt on minun neuvo, mutta noin minä asian ajattelen. Meillä kanat (n.30kpl) oli innoissaan mukana tonkimassa ja syömässä ituja.. Piti vain vähän katsoa, ettei ketään talikolla tuikkaa, mutta ei ollut mitään ongelmaa. Ovet oli koko ajan ulos asti auki, ja kanat pysyi kiltisti kanalassa. Kyllä jokainen paikkansa löysi.
Me pestään kanala sitten syksymmällä ennen kestopehkun tekoa, tai niin me nyt suunniteltiin..
Adeliina

Viesti Kirjoittaja Adeliina »

Meillä kans eilen siivottiin ankkala ja toinen kanala, toisen kanalan meinasin tyhjentää vasta kun kanat pääsee ulos, siellä on niin paljon enemmän sakkia että hankalampaa yhdessä kanojen kanssa.
Ja huh huijaa, olihan siinä sit kottikärryllinen poikineen.. kanoilla oli pääasiassa turvetta, joka oli tosi märkää ja painavaa, eli en voi suositella kastelua, paljon rankempaa :smt003 Onneksi toisessa kanalassa on sit miltei kuivaa.. seuraavaksi meinasin sitä "kaikkien kehumaa" olkipellettiä koittaa, siihen asti saavat hengailla heinän päällä.
Hengityssuojaa yritin aluksi pitää, mutta sit meni rillit huuruun :smt003
Kiyry87

Viesti Kirjoittaja Kiyry87 »

Mä en tyhjää kerralla kanalaa, olen kerännyt sellaisen pehkun ettei varmaan edes kunto riittäisi :smt005
Olen nyt viikonloppuisin vienyt sangoilla muutamia satseja kerrallaan orren alta parhaiten palanutta ja muu osa saa sitten vielä palaa
rauhassa. Kun tuntuu hölmöltä viedä lähes käyttämätön tavaraa pois :smt017
Laara

Viesti Kirjoittaja Laara »

Mä miettinyt samaa millon rupeis kärräämään pellolle tuota pehkua,kun SITÄ ON! :smt003
Voi olla että menee monta päivää kun kaikki pihalle kärrään on sitä niin paljon.Yhen osaston just tyhjensin...ja se on selkeesti pienempi kun nää jäljellä olevat kolme joissa pehkua on paljon!Kukko poikien osaston tyhjensin kokonaan,ankanpojille puhtaaksi.Nauroinki isännälle et...huh...taitaa tulla aika monta kottarillista kun tuosta pienestä tuli varmaa aika lähelle 10 ja meillä ei ihan pienet kottarit ole.
Varmasti hiki virtaa kun rupeen tyhjennys hommiin...täytyy miettiä millon tyhjentäsin.Ankan pojat tarviis viel lämpöö ja kun mulla ei oo ollu muuta lämmitystä kun tuo pehku joka on toiminu tosi tosi hyvin,mutta kanalassa lämmöt huitelee noin 16 asteessa...rupee olee jo aika kuuma...ja kun ois kummiski ulos muutto edessä het ku saadaan ulkohäkit tehtyä ja ulkonapitokielto päättyy.Saan kanalan sillon tyhjäksi kokonaan ja sit meinasin pestä ja kuivattaa kunnolla kanalan ja sit vedän kalkkimaalit joka paikkaan uudestaan.valmiiksi ensi talvea varten. :smt001 Ja teen yhden väliseinän poiston ja siirrän sen toiseen paikkaan.Siinä onkin askaretta.Ja sitä ennen pitäsi täs rueta rakentelee kanoille kesä majotuksia. :smt001 Niin ja noille ankan pojille. :smt001
Zulia

Viesti Kirjoittaja Zulia »

Laara kirjoitti:Ankan pojat tarviis viel lämpöö
Sepäse :smt003 . Meillä tipu poikueita pari tällä hetkellä ja jos tuo Luna suoriutuu haudonta projektista kolme tälle vuodelle jo! Tai näille kahdelle kuukaudelle, tässä kuussa kuoriutunut 1 poikue Unelmalle ja viime kuun keskivaiheilla Tiaralle kanssa. Että ne varmaan tarvis sitä lämpöä mikä kanalassa on,
mutta toisaalta ei välttämättä.
epi

Viesti Kirjoittaja epi »

Tuosta lämmöstä.. meillä oli nyt melkein 17 kanalassa lämmintä kun tyhjensin sen, enää ei ole kun 9 astetta, mutta eipä ole kosteuttakaan samalla tavalla.. Tällä hetkellä siellä on kuukauden sisään kolmas tipu satsi, ja kaksi aloitti haudonnat.. eli saa nyt nähdä, mihin asti ne lämmöt laskee, mutta kyllä noi kanamammat pitää tipunsa hyvin lämpimässä. Tosin, meillä on ollut melkein viikon ikäsiksi tiput ja äiti omassa yksiössään, missä on ollut lämpölamppu, jotta kaikki pääsee varmasti lämpimään ja saa tiput rauhassa kasvaa ja vahvistua.. :)
minulla kävi myös mielessä jos olisin tyhjentänyt kanalan osissa, mutta kun vauhtiin pääsi, piti kaikki viedä kerralla pois. :smt001
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Oot sinä epi ollut ahkerana...tässä lainaus toisesta ketjusta:
epi kirjoitti:Nyt on pässien karsina, ankkojen koti ja kanala tyhjennetty. Ei tullu kun kolme traktorin peräkärryllistä kakkaa..
On siinä ollut urakkaa, kun kolme traktorikärryllistä olet talikoinut :smt045

Minä olen pikkuhiljaa kottikärräillyt kalkkunoiden ja kanojen pehkuja pihalle, sorkkajengin saviseen tarhaan uppoaa kaikki mitä sinne vie :smt047 Kolmessa karsinassa on jo uudet kutterit ja huomenna valmistuu neljäs karsina. Sitten jää vielä suurin urakka eli lampaiden+vuohien karsinat. Lintujen kuohkea pehku on muuten eri helppo tyhjentää verrattuna sorkkajengin pehkuun.
epi

Viesti Kirjoittaja epi »

Kiitos Hilta. :smt001 Silloin kun alkaa tehdä mieli talikoida peetä, niin silloin se on tehtävä. Kun päivän sairaana keräsi voimia, niin oli seuraavana iltana iskussa. :smt002
Minä alotin pässien karsinasta tyhjennyksen, kun oli lyhyin matka mättää pihalle.. Viimeiseksi säästin kanalan, mutta kyllä viimisiä kottikärryllisiä kun talikoi, alkoi tuntua jo siltä että eikö tämä koskaan lopu! :smt012

Tuohan on Hilta kätevää, ettei ne jää pihalle kasalleen, kun niille on jo valmis paikka minne häviää. :smt001 Meillä on nyt ne kolme traktorin kärrillistä sitä peetä kasallaan aitan takana, odottamassa jos niille keksisi jonkun vähän paremman paikan..
Vastaa Viestiin