Lämpölamppu ja tipujen tilantarve

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
chicken

Lämpölamppu ja tipujen tilantarve

Viesti Kirjoittaja chicken »

Meillä kuoriutuu toivottavasti ensi viikolla ekat tiput joita en sujauta emon alle kuten viime kesänä vaan kasvavat erillään kun ovat toista rotua. Millainen lämpölamppu olisi siis riittävä kun ovat ainakin viikon-kaksi sisällä? Riittääkö ihan hehkulamppu ja kuinka korkealle sen arvaa asentaa? Meinasin laittaa tipusille meidän yläkertaan terraarion näin alkuun. Mutta kuinka nopeasti ne pitää siirtää isompaan tilaan/ulos?
Onko tipulan pohjalla paras sanomalehti vai puru? Siis ihan vasta kuoriutuneiden.
Onhan näitä kanasia ja tipuja ollut vajaa pari vuotta mutta silti jännittää että saanko pidettyä ne hengissä :smt048 Vaikka ei kai siinä, kun on lämpö ja ruoka kohdillaan. Ajattelin että syöttäisin alusta asti pelkkää kotiruokaa, etteivät rehulle oppisikaan, tosin sekin on vielä opetteluasteella.. Pitäisi kai kirjotella ohjeita ihan paperille näin alkuun..
jaanahi

Re: Lämpölamppu ja tipujen tilantarve

Viesti Kirjoittaja jaanahi »

Hehku/halogeenilamppu käy hyvin. Asenna se niin korkealle, että lämpötila lampun alla on hyvä. Vastakuoriutuneet ei vielä kamalan korkealle hypi.
Sanomalehti käy mun mielestä hyvin ihan pienille. Sitten kun pöllyttävät liikaa ja ei meinaa enää terraariossa tila riittää pyrähdyksiin on
oikea aika siirtää ne kanalaan.
Hannu.K

Viesti Kirjoittaja Hannu.K »

Sama vika täällä ensviikolla pitäs tipusia tulla ja sisällä pitäs jokunen päivä piettää.Itte olen suunnitellu dunas merkkistä jyrsijähäkkiä sellasta missä on läpinäkyvä kansi ja sen päällä ritilä.

Pohjalle vaikka puupellettiä kun tuo kutterinpuru pölisee aika lailla.
Viimeksi muokannut Hannu.K, 03 Huhti 2012, 17:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Adeliina

Viesti Kirjoittaja Adeliina »

Mulla on rokkitipuilla nyt ihan sellanen perus "spottivalo", lämpömittari siellä alla koko ajan että voin tarkkailla lämpöä ja tarvittaessa nostaa/laskea lamppua.
Pohjalla sanomalehti, ja sen päällä Mörttiröpöä, ei pölise ihan niin pahasti kuin kutteri.

Isommille tipuille (kaksi Kultamunan luomutipua) yritin vaihtaa pelkän sanomalehden, kun kuopivat kaikki purut ympäri huonetta, mutta kuopivat sen sanomalehdenkin ihan hajalle :smt005 Kävin just virittelemässä niille tipuosastoa kanalan nurkkaan, ehkäpä pääsiäisenä saavat muuttaa sinne.

Mitäs tipuja teille syntyy? :smt001
chicken

Viesti Kirjoittaja chicken »

Kiuruvetisiä kuoriutuu :smt001

Hyvä tietää että pärjäävät tuollaisilla ratkaisuilla! Onneksi tuli vuosia sitten säästettyä terraario niin nyt se saa oivan käyttökohteen :smt001
kruttu

Viesti Kirjoittaja kruttu »

Meillä on myös kiuruvetisiä tipusia täällä neljä kipaletta kasvamassa, ja pohdin milloin ne voisi siirtää navetan puolelle... Ovat keskiviikkona kolmeviikkoisia. Muutaman päivän ovat henganneet kylppärin puolella, jossa on viileämpää kuin keittiössä, missä se ensin olivat. On niillä sielläkin toki spottilamppu matkassa. Missä vaiheessa se lamppu aletaan sammuttaa öiksi?

Tiput asuttavat muovilaatikkoa, jossa on korkeat reunat ja jonka yläpuolella olen rakentanut häkin, että saivat hieman lisätilaa. Vielä ei tunnu, etteikö tuo tila riittäisi, mutta varmaan viikossa jo alkaa ahistaa pitää niitä tuolla.

Ovat lopulta matkalla siis kanalaan, jossa on tällä hetkellä kukko ja kaksi kanaa. Voipi olla, että kukko häipyy ennen kuin tiput siirtyy isojen kanssa. Kanala on vanhassa navetassa, ja lämmöt laskee kyllä pakkasöinä jonnekin viiden asteen kieppeille. Tipuille voisin tietty asentaa punaisen lämpölampun myös öiksi, jos tarpeen (jollain lailla meillyttää enemmän ajatus 60 watin spotista kuin 250 watin lämppäristä, joten kauheaa kiirettä en sen puolesta pitäisi...).
Adeliina

Viesti Kirjoittaja Adeliina »

kruttu kirjoitti:Meillä on myös kiuruvetisiä tipusia täällä neljä kipaletta kasvamassa, ja pohdin milloin ne voisi siirtää navetan puolelle... Ovat keskiviikkona kolmeviikkoisia. Muutaman päivän ovat henganneet kylppärin puolella, jossa on viileämpää kuin keittiössä, missä se ensin olivat. On niillä sielläkin toki spottilamppu matkassa. Missä vaiheessa se lamppu aletaan sammuttaa öiksi?
Mä oon nyt parina päivänä sammuttanut ihan päivällä muutamaksi tunniksi lampun noilta luomuilta, ovat nyt about 3 viikkoisia(kauheeta, en edes muista milloin syntyivät :smt003 ), ja ei noi ainakaan näytä palelevan, ihan samaan tahtiin touhuavat kuin lampunkin kanssa. Taidanpa kyllä kans siirtää ne kylppäriin ensin harjoittelemaan viileämpään tilaan, varsinaisessa kanalassa kun on kuitenkin vielä melkoisen kylmä.. sais tulla kevät pian!
hen-na

Viesti Kirjoittaja hen-na »

Minä suosittelen kyllä tipuille tarkoitettua lämpölevyä. Ite oon muutaman kerran häsännyt hehkulamppujen kanssa ja nyt kahdelle viimeisimmälle porukalle on ollut tuo levy. Porukka on ollut paljon hiljaisempaa ja tyytyväisemmän oloista, kun saa johonkin alle mennä piiloon! Ja onhan tuo turvallisempi ja paljon helpompi käyttää kuin lamput! :smt023
Suppis

Viesti Kirjoittaja Suppis »

Mulla on ihan oikea 250Wlämpölamppu tuossa viileähkössä 10 asteen tilassa noin 30 tipulle. sellanen kupu lampulla että ei tule sellaista savupiippu ilmiötä että se lämmin ilma vuotas lampun kannasta ylös vaan että se on ison lierön alla ja säteilee alaspäin.
tyytyväisiä ovat ja välillä ovat siinä alla ja välillä ei niin kuin pitääkin.
mä oon sitä mieltä että kun on tarpeeksi lämmintä niin kasvavat paremmin kun ei tartte energiaa lämmittämiseen tuhlata vaan kasvuun.
kruttu

Viesti Kirjoittaja kruttu »

Pitipä tarkistaa että kai nuo sitten on viisiviikkoisia tänään nuo tiput. Jos en ihan väärin laske... Joka tapauksessa, eilen siirtyivät asustamaan navettakanalan puolelle. Sinne saivat järeän 250W punalampun matkaansa, ei kyllä näytä kylmä tulevan. Yksi 90W putkilämmitin on tuon lampun lisäksi käytössä.
kuukunanmuna

Viesti Kirjoittaja kuukunanmuna »

Minkäkokoiseen tipulaatikkoon/aitaukseen mahtuu vaikkapa 10 orppitipua? Minkäkokoisen lampun/lamput tarvitsen? Kuvittelen pitäväni tipulaa puuvarastossa (huoneenlämpö) ja sittemmin kanalan eteisessä.
@nsku

Viesti Kirjoittaja @nsku »

Mulla ei oo vastausta antaa, mietin samaa asiaa.
Koneellinen munia haudonnas, olen varannut tipuille 77x40 jyrsijän dunan. Ajattelin tiput pitää siinä viikon kaks ihan kotona sisätilassa lämpöpaneelin kans.
Sitten ennemmin tai myöhemmin, miltä näyttää, siirrän tiput kanalaan, sielä on vanha koiran kevyt häkki, koko noin 125x65, sinne sitten lämpöpaneelin kans. Seuraavaksi eristän alueen kanalasta kompostikehikoilla.
Aika näyttää miten kauan viittii pitää kussakin asumuksessa.
ninanni

Viesti Kirjoittaja ninanni »

mulla on kolme häkkiä. Jyrsijän pienempi välisillä pinnoilla oleva häkki n.50cm x 30cm. Toinen isompi välisillä pinnoilla n. 60cm x 40cm ja vähän korkeampi reunainen. Ja kolmas on normi kaninhäkki 120cm x olisko 60cm. Mulla kanatipuja ollut max 10 kerralla. Ja hyvin menee kun ovat pienenä vain toisessa päässä missä pidän lampun. Isompana kanalassa on aluksi tiputila ja myöhemmin siitä luukku auki josta tiput pääsee pois ja takaisin turvaan minne isot ei mahdu :)
Vastaa Viestiin