Hautomisen muistiinpanot / tilastointia
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
Hautomisen muistiinpanot / tilastointia
Te, jotka olette jo hautoneet useamman poikueen hautomakoneella, niin onko teillä muistiinpanoja haudonnasta?
Esim. jos pystytte tunnistamaan kenen kanan muna on haudonnassa, niin merkitsettekö muniin esim. kanan nimen, keräyspvm. tai jotain muuta?
Tai jos ette tunnista munan munijaa, niin minkälaiset merkinnät teillä on munissa vai onko ollenkaan?
Merkitsettekö ylös läpivalaisut ja minkälaiset tulokset - lähinnä kehittymättömät/poistetut?
Asia kiinnostaa sikäli itseä, kun meikäläisellä on tällä hetkellä 3 munivaa kanaa + kukko. Kanojen munat tunnistan, mikä on minkäkin kanan.
Nythän voisi tehdä vaikka minkälaisia tilastointeja, kun kanta on pieni.
Ajattelin lähinnä tulevaisuutta varten, pystyisikö tällaisilla muistiinpanoilla saamaan selville, kuinka hedelmöittyneitä minkäkin kanan munat ovat?
Vai onko tällainen tilastointi turhaa hifistelyä???
Esim. jos pystytte tunnistamaan kenen kanan muna on haudonnassa, niin merkitsettekö muniin esim. kanan nimen, keräyspvm. tai jotain muuta?
Tai jos ette tunnista munan munijaa, niin minkälaiset merkinnät teillä on munissa vai onko ollenkaan?
Merkitsettekö ylös läpivalaisut ja minkälaiset tulokset - lähinnä kehittymättömät/poistetut?
Asia kiinnostaa sikäli itseä, kun meikäläisellä on tällä hetkellä 3 munivaa kanaa + kukko. Kanojen munat tunnistan, mikä on minkäkin kanan.
Nythän voisi tehdä vaikka minkälaisia tilastointeja, kun kanta on pieni.
Ajattelin lähinnä tulevaisuutta varten, pystyisikö tällaisilla muistiinpanoilla saamaan selville, kuinka hedelmöittyneitä minkäkin kanan munat ovat?
Vai onko tällainen tilastointi turhaa hifistelyä???
Re: Hautomisen muistiinpanot / tilastointia
Mulla on joka haudonnasta jotain muistiinpanoja. En tunnista muiden kanojen munia kuin kahden, enkä niistäkään että kumpi on kumman. Ovat siskoksia ja munivat kiiltävämpipintaisia munia kuin muut kanat meillä. Merkkaan useimmiten munien keräyspäivän munan kylkeen. Ekalla haudontakerralla merkkasin jokaisen munan järjestysnumerolla ja punnitsin munien painot ennen koneeseen laittoa. Sen jälkeen en ole tainnut punnita. Kivahan niitä on lukea ja vertailla jos tykkää tilastoista. 

Minäkin laitan muistiin joka haudonnasta jotakin. Aloituspvm tietysti, munien lukumäärä ja värit, läpivalaisut tuloksineen.
Sitten kun alkavat kuoriutua, laitan ylös munan värin ja poikasen värin sekä kellonajan, jos olen onnistunut seuraamaan
tapahtumat. Mustat kanat munivat valkoisia/kermanvärisiä munia ja harmaat beigenvärisiä. Kirjanpito on irtopapereilla
vielä ajelehtimassa, pitäisi ne koota yhteen paikkaan, ennen kuin häviävät jonnekin
Sitten kun alkavat kuoriutua, laitan ylös munan värin ja poikasen värin sekä kellonajan, jos olen onnistunut seuraamaan
tapahtumat. Mustat kanat munivat valkoisia/kermanvärisiä munia ja harmaat beigenvärisiä. Kirjanpito on irtopapereilla
vielä ajelehtimassa, pitäisi ne koota yhteen paikkaan, ennen kuin häviävät jonnekin

Minäkin olen tehnyt ns. omaa kirjanpitoa haudonnoista:
-aikaisemmin kun laitoin munia koneeseen niin seuranta oli helpompaa; tiesin kenen munia ovat ja milloin kuoriutuvat ja mikä oli ´hävikki`
- mutta nyt kun meillä haudotaan vain ´luomuna` (eli kone on myyty pois) niin seuranta on hankalampaa: tiedän kyllä kenen munia laitan allle mutta haudonnan aikana osa munista saattaa rikkoutua ns. ´hävitä` ja silloin kun tiput kuoriutuu niin ei näe mistä munasta mikäkin tipu on tullut.
-ja silloin kun tiput ovat n. vuorokauden vanhoja kirjaan myös omat ´arvaukseni` siitä ovatko kukkoja vai kanoja niin myöhemmin on hauska nähdä pitikö arvaukset paikkansa
-aikaisemmin kun laitoin munia koneeseen niin seuranta oli helpompaa; tiesin kenen munia ovat ja milloin kuoriutuvat ja mikä oli ´hävikki`
- mutta nyt kun meillä haudotaan vain ´luomuna` (eli kone on myyty pois) niin seuranta on hankalampaa: tiedän kyllä kenen munia laitan allle mutta haudonnan aikana osa munista saattaa rikkoutua ns. ´hävitä` ja silloin kun tiput kuoriutuu niin ei näe mistä munasta mikäkin tipu on tullut.
-ja silloin kun tiput ovat n. vuorokauden vanhoja kirjaan myös omat ´arvaukseni` siitä ovatko kukkoja vai kanoja niin myöhemmin on hauska nähdä pitikö arvaukset paikkansa

minä myös pidän haudontapäiväkirjaa
-aloitus päivä, kpl määrä, kesken menneet ja missä vaiheessa, mahdollisuuksien mukaan tietysti tunnistan munat, Käännön lopetus päivä ettei unohdu
, kuoriutumis päivä ja joka päivä merkkaan aina Käännön jälkeen kellon ajan milloin käännetty (jos tasaisesti käännetty koko haudonnan ajan niin tulos ylös josta voi päätellä vaikuttaisiko se tuloksiin ja taas toisin jos käännetty epätasaisemmin väliajoin.) lämmöt silloin tällöin ja kosteuden. Kuoriutuessa mahdollisuuksien mukaan kuka ensin jne tuntomerkkien mukaan. Ym.
Kysymys kuuluu näenkö turhaan liikaa vaivaa? Tää on aina mietityttänyt olenko ainoa joka kyttää lämpöä jne . En taida olla

Kysymys kuuluu näenkö turhaan liikaa vaivaa? Tää on aina mietityttänyt olenko ainoa joka kyttää lämpöä jne . En taida olla

Mulla on munapäiväkirja ollut alusta saakka (3.6.13) Tunnen kaikkien kanojen munat (kanoja 7kpl) Tiedän kenellä milloinkin vp. Viime kesänä hautoi 4 kanaa ja laitoin määrättyjen kanojen munia haudottavaksi. Hilma, joka on vaalein kesyin kana on suosikkini, munii ison valkoisen munan. Näistä munista yksi epäonnistui ja kahdesta tuli kukkopoika.Kaino muni ruskean ison munan ja rupesi ensin hautomaan, munasta tuli ruskea kana, joka munii nyt ruskean munan ja on arka, kuten emonsa. On yrittänyt ruveta jo hautomaan, mutta olen ottanut pois pesästä ja munat myös. Kun on vähän kanoja ja seuraan päivittäin niiden touhuja, huomaan niiden erilaisia luonteen piirteitä. Ja valitsen haudottavaksi lempparieni munia. Jotka merkkaan huolella tussilla. Läpivalaisen munat n.neljän päivän välein ja laitan ylös, mitä näen. Olen merkinnyt myös kaikki munitut munat, näin tiedän paljon munia tulee. Merkitsen myös lämpötilat ulkona ja sisällä kanalassa.Kun annan esim. muikun perkaus jätteitä laitan päivämäärän ylös. Samoin muut erilaiset ruuat. Ja madotus päivä on myös ylhäällä. Jos tulee sairauksia, on helpompi seurata, mistä voi johtua. Tämä on harrastukseni ja olen perehtynyt kaikkeen. Jotkut nauravat, minua ei haittaa. Omistan terveet, onnelliset, hyvin munivat, kesyt kanat.