Ankkojen hankinnasta??

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

14, vaikka yks oli välillä mennyt rikkikin ja sen poistin. Nyt olen omin silmin nähnyt, miten Aku nostelee oljet pois munien päältä, pyörittelee munia nokallaan ja peittelee ne takaisin piiloon olkien alle. Sanokoon muori mitä tahansa, mutta meidän Aku onkin nykyaikainen mies ja osallistuu lastenhoitoon jo ennen synnytystäkin! :smt005
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Hyvä Aku! Jännä seurata tätä tarinaa :smt003
tipsi
riikinkukko

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Tuli tuosta mieleen, että meillä oli muinoin kaksi poika-ankkaa, jotka sitten parittelivat keskenään ja mallailivat pesänpaikkoja. Toinen ankka oli vartiossa, ja toinen teki pesäkuoppaa. Heh, joskus toinen oli änkenyt tiheän pienen kuusen alle :smt003 En muista että vaihtoiko ne vuoroa välillää..
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Äläs Mimmi vielä nuolase ennenkuin tipahtaa... ei ne meidänkään ankkakoiraat munia syö.. kattos vaan, ettei Aku käynyt tarkastuksella.. Kait saa tiiät mikä on se kiinalainen herkku ( vai olisko taimaalainen).. no mutta kuitenkin.. jospas se kävi vaan tarkastamassa, joko olis kypsiä :smt025.. mutta oikeesti sitten jos ja kun tulee se neljän viikon haudonta-aika lopuilleen sun on paree pistää Aku sillain ettei pääse sinne pesälle :smt012 .. Tuli muuten mieleen.. hanhi muuten musta munii vain joka toinen päivä.. pääsäntöisesti.. Mullahan on peräti yhden pesimän vankka kokemus :smt005
pekkis-68

Viesti Kirjoittaja pekkis-68 »

jep. ei ne munia syö ne urokset,eikä ne kyllä syö niitä poikasiakaan. mut joku juttu siinä on kun ne poikaset kuoriutuu ja lähtee emon alta niin jo heti on uros kolkkaamassa poikasia hengiltä joten eristä emo ja pesä urokselta jo ennen kuoriutumista! hanhista on kokemusta ja niillä en ole huomannu samaa ilmiötä vaan päin vastoin huolehtii emosta ja poikasista vaikka henkensä uhalla. muori muuten kyllä hanhi tekee munan päivässä mutta saattaa pitää muutaman taukopäivän.on omaa kokemusta asiasta tolta saralta useammalta vuodelta.
tipsi
riikinkukko

Tilannekatsaus? :smt003 Tätä on niin kiva lukea :smt001
Mimmi

19 munaa munittu, mutta toinenkin oli nyt mennyt rikki ja otin sen pois. Eli 17 munaa pesässä. Ei haudo ei, mutta kauhean tärkeitä ovat pesä ja munat! :smt003
tipsi
riikinkukko

17 munaa pesässä! No huh huh.. pystyykö ankka edes hautomaan moista määrää? :smt005
Mimmi

maunu_muori kirjoitti:Pitääpas kertoo.. viime keväänä kun pöllin munat yhdestä pesästä , jota oli viikon verran haudottu ..siellä oli parikymmentä munaa..
Ilmeisesti pystyy??

En mä oikein usko, että se edes alkaa hautoa.. Mutta kun se pesä ja munat on niille nyt niin hiivatin tärkeitä, niin en raski ottaa poiskaan..

Kohta jos ei ala tapahtua, niin mä merkkaan nuo munat ja otan uudet pois ja teen pannaria. :smt109
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Tees täytsäri.. on muten komee ja hyvä.. tai makaronilaatikko.... jauhelihaan munia ja maitoo.. vuohen jos sattuis oleen.. yrtit ja muut..

Kaikki ankat ei välttämättä osaa hautoa.. ihan kuin ei kanatkaan.. Kaisa oli 3 v , kun onnistu eka kerran.. ja tää toinen vain vähän yli vuoden.. se on aika yksilöllistä.. Kaarina ei ehkä osaa ollenkaan.. ans kattoo nyt.. Kohta sulla on hyvä määrä..sitten tiiät..
Mimmi

No, nyt alkaa näyttää haudonnan yrittämiseltä.. En tiedä nyt tarkasti, montako munaa pesässä on, mutta toistakymmentä kuitenkin. Ja nyt on Neidilläkin innostus iskenyt! On nimittäin vähän toisenlainen tuo naarasankan ääni, kun se vahtii pesää! Siinä lähtee aremmat jo kaukaa pakoon! :smt005

Siellä se Neiti Ankka on nyt istunut pari-kolme vuorokautta munakasan päällä. Jossain luki, että hautovalle ankalle laitetaan ruoka ja juoma lähelle.. Mulla on noin 2-3 metrin päässä pesästä, ei kai niitä sen lähemmäs tarvii tuoda, vai? Olihan tuo Neiti tänään välitunnille osannut nousta..

Ja jos muuten hautovan kanan paska haisee pahalle, niin arvatkaa ankalla! Voi hyvä hyvänen sentään.. :-& :pukeright: :smt100
tipsi
riikinkukko

Onnea haudontaan! :smt006 Kerrothan tilannekatsauksia? Vaakuttimet on niin lähellä sydäntä.

Mä taas ootan kieli pitkällä niitten juoksuankkojen munien tuloa. Hitsi kun taloprojekti ei ole edennyt juuri minnekkään. Laitettiin etuoveen ilmoitus, ja eiku heti tarjottu paria 350 000 euron kohdetta. Ei nyt ihan taida olla sitä mitä haetaan... Oho, nyt harhauduin aiheesta.
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

Mä edelleen pähkin, että mihin mä ne mahdolliset tulevat ankat sijoitan :smt017 Ku mä olin ajatellut, että ne olis samassa tilassa kanojen kanssa, mut Mimmikö se sanoi, ettei ole hyvä idea? Sitä lotraamista mä mietin myös, edelleen, että jos ne on omassa huushollissaan, niin kuinka se pysyy kuivana? Eikös se sitten talvella varsikin ole varsin kostea tila? Minkälainen ammesysteemi teillä oikein on ja ja....noh mutta apuva!
Niin ja missä ne nukkuu, lattialla olkipesässä vai jossain lootassa?
Nii ja onnea haudontaan Mimmi!
Mimmi

Mulla ankkojen tilat on sisällä sellainen pitkulainen suikale tallin perällä, olisko leveys vaan 1,2 m ja pituus joku 4-5 metriä. Tilan takaseinästä päin on noin kolme metriä kuivitettua, eli pohjalla turve, sitten puru ja päällä olki. Ihan perimmäisenä on pesä, eli hämärä mökki, jossa reilusti heinää ja olkea. Ne rakentaa sinne sellaisen syvän kulhon, johon munivat.

Lähinpänä märkätiloja mulla on pehkun päällä ritilät ja siinä ruokapaikka ja vesivati. Siitä taas eteenpäin on pehkutonta märkätilaa, eli talvella lasten vanna ja kesällä käynti ulos ankkalammelle ja "laitumelle". Mulla on siinä pelkkä betonilattia, jossa on lattiaviemäri.

Eli kun ankat loiskii ammeessa, enimmät vedet valuvat viemäriin. Sitten ne nousevat ritilöille kuivattelemaan, eli sinne valuu sitten loput. Syöminenkin on sitä kosteampaa hommaa, kun välillä peseydytään juoma-astiassa ja kaikki ruoka siellä uitetaan ainakin..

Sitten ne marssivat peremmälle oljille makoilemaan ja nukkuvatkin siellä. Se osa pysyy jo paljon kuivempana.

Se kaikki vedellä lotraaminen ja märät ruikkupaskat on minusta sellainen pointti, että en pitäisi kanoja samassa tilassa. Uskoisin, että tosi helposti sotkevat itsensä tai ovat liian kosteassa (voivatko sairastua?). Ulkona pärjäävät kyllä samoissa tiloissa, sillä ankat ovat lammella ja kanat kiertävät sen kaukaa..

Mä kuivitan ankkalaa talvella parin-kolmen päivän välein silleen, että kerään enimmät paskat ja märimmät oljet pois ja laitan kuivaa (purua ja olkea) tilalle. Kylpyvesi pitää kans vaihtaa samaan tahtiin..

Että on niissä jonkin verran enemmän hommaa kuin kanoissa, mutta on ne kyllä ihania!! :smt007

Mutta sanokaa nyt muutkin, milleen ootte ankkojen olot järjestäny (talvella).
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Peukut pystyssä, että tulis Mimmin Ankkalaan räpyläjalkaisia vaaveja!
Vastaa Viestiin