sinisiipi

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
purple

sinisiipi

Viesti Kirjoittaja purple »

Kertokaas nyt viisaammat kun on mahdollista, että syksyllä hankkimilla kanoillani on tuota. En löydä aiheesta oikeen mitään muuta kuin, että tarttu ja voi rokottaa.

Mietinkin, että miten se tarttuu, vain munien kauttako? Että mitä muita toimenpiteitä pitää tehdä kuin tuo rokotus; esim. järjestää uusi pehku? Voinko nyt lisätä parvea niinkuin tarkoitus on ollut?

Voi sviddu sentään tää kanala homma ei kyllä oo ihan putkeen menny. Tässä on ollu kaikenlaista säätöä. Mä kun haaveilin niin pitkään ja aattelin et eihän se oo ku käydä sapuskat tökkäämässä ja ihastella. Ja rahaa on palanu ihan vaikka mihin pikku viritykseen. Mut kyllä nuo kotkotukset silti on sen verran mukanaan vieny et lisää pitäs saada :smt040 , kyllä isäntä kiittää taas :smt021
sannikki

Re: sinisiipi

Viesti Kirjoittaja sannikki »

Mistä päättelet että teillä on sinisiipeä ollut? onko ihan tutkittu?

Sinisiipi leviää munan kautta, sairastuneen linnun lannssa 5-7 päivää, leviää kyllä koko parveen käsittääkseni. Suoran kontaktin kautta tartunnen saaneet aikuiset linnut eivät oireile, eivätkä poikasetkaan ellei ole joku muu vastustuskykyä alentava sairaus.
purple

Viesti Kirjoittaja purple »

No paikka josta kanaset hain on tutkituttanut. Sillon kun hain nämä oli jotkut tipuista kuollutkin. Mukaani lähti syksyllä kukko, nuorikko, emo+2tipua.

Yhden tipun pyysi huuhkaja nappaamaan tuossa kk sitten. Ja haaveilenkin yhden tai kahden lisämunijan hankinnasta. Kysyessäni asiaa samasta paikasta hän jäi asiaa miettimään testeissä ilmenneen sinisiipisyyden vuoksi. Olisin myös halunnut antaa noiden vanhempien alkaa hautoa. Olen naapuriin luvannut tipuja ja lihoiksi ajattelin syksyllä sit laittaa loput. Nyt sitten tässä mietin kannattaako mun alkaa noita lisäämään mihinkään tarkoitukseen jos tällainen tauti parvessa on.

Kiitos tästä vastauksesta, tämä vahvisti nyt sen, etten voi myöskään ottaa lisämunijoita parveen tartumatta niitä. Vai voiko tuo tauti sitten hävitä?

Rokotus ainakaan ei käy kyseeseen, koska kunnaan eläinlääkäri selvitti, ettei noita saa ostattua kuin tuhannen kanan satseissa.

Tosi harmillinen tilanne kyllä. :smt009
sannikki

Viesti Kirjoittaja sannikki »

Käsittääkseni tauti kyllä häviää, mutta pitäisin ihan huolellisen karanteeni ajan (3-6kk) ja sen aikana kunnon siivous pari kertaa, että kaikki pehkut ulos, Virkon-S:llä vois varmuudeksi pyyhkiä pesät. Itse ehkä uusisin orret ja pesät kokonaan, mutta se voi olla liioittelua :smt042 Ehkä kannattaa pirauttaa Eviraan tai ETT:hen ja kysyä miten toimia! ETT olisi minun ensimmäinen valinta, evira on niin "virastoa" ett:ssä oli ystävällinen palvelu :)
Vastaa Viestiin