Kukon kannukset

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
mimmu
plymouth rock

Kukon kannukset

Viesti Kirjoittaja mimmu »

Apuva, siis kukon kannukset :-k
Sissi kukolla on tosiaan todella isot kannukset, niin että kun se kävelee niin nyt ottivat kävellessä yhteen ja aiheutti toiseen jalkaan kynnen irtoamisen ja haavan varpaiden väliin.
Hoidin ja putsasin mut ettei tule uudestaan vahinkoa jalkoihin niin voiko kannukset leikata lyhyimmiksi :smt017
Voisiko koiran kynsileikkurilla niitä yrittää lyhentää ja kasvaako ne takaisin tai onko siitä haittaa.
Sissi on muutenkin semmoinen pienemmän puolinen kukko ja näyttää nyt haittaavan nämä kannukset.
mummo ja kanaset :biggrin:
Jemuli

Re: Kukon kannukset

Viesti Kirjoittaja Jemuli »

Meidän kukolla myös kannukset haittaavat kävelyä, orrella oloa ja polkemista jos pääsevät kasvamaan pitkiksi. Olen lyhentänyt kukon kannuksia rautasahalla sahaamalla ja sitten reunat on viilattu pyöreiksi, etteivät satuta kanoja poljettaessa. Meillä kukko on isohko ja kannus on halkaisijaltaa ehkä noin sentin, joten ei ainakaan meidän koiran kynsisaksilla onnistu. Olen myös lukenut, että leikkureilla leikatessa kannus saattaa lohkeilla pahasti. Mutta tolla rautasaha-viila yhdistelmällä menee tosi nätisti! Käytännössä olemme toteuttaneet homman niin, että kukko on ollut mulla kainalossa ja toisella kädellä olen pitänyt operoitavaa jalkaa paikallaan/hyvässä asennossa ja siitä mies on sitten sahannut kannusta lyhyemmäksi ja lopuksi pyöristänyt reunat viilalla. Kun sahassa on hyvä terä, on homa nopeati ohi ja jälki on siistiä. Kukko on todella kiltti ja antaa lyhentää kannukset nätisti. Olen jättänyt kannukseen n.4-5 cm tyngän, ettei vaan osu sahaus mihinkään hermoon tms..
mimmu
plymouth rock

Viesti Kirjoittaja mimmu »

Jemuli kirjoitti:Meidän kukolla myös kannukset haittaavat kävelyä, orrella oloa ja polkemista jos pääsevät kasvamaan pitkiksi. Olen lyhentänyt kukon kannuksia rautasahalla sahaamalla ja sitten reunat on viilattu pyöreiksi,
:smt006 Kiitos Jemuli vastauksesta.
Hyvä vinkki kun nyt katsoin Sissin kannuksia niin ei varmaan oiskaan lähtenyt millään koiran kynsisaksilla sen verran paksut on, eli taidammepa huomenna hoitaa kannukset kuntoon.
Kukko on kiltti ja muutenkin on semmoinen "mamman sylivauva" :smt056 jotta varmaan kannuksien leikkaus onnistuu hyvin.
Kestääkö pitkäänkin kun kasvavat uudestaan pitkiksi?

Hyvin parantui kynsi ja kun laitoin haavaan Cothivet suihketta (haavasumute eläimille) niin ei vuotanut yhtään ja veri hyytyi hyvin.
Pelkäsin jotta vuotaa kuiviin kun sen verran lähti kynttä irti ja verta tuli paljon.
Nyt kaikki hyvin ja huomenna helpottuu Sissin liikkuminen kun kannukset leikataan. :smt023
mummo ja kanaset :biggrin:
Jemuli

Viesti Kirjoittaja Jemuli »

Oliskohan noin 1 - 2 kertaa vuodessa meillä ollut tarvetta kannuksia lyhentää.
awokoch

Kukon kannus

Viesti Kirjoittaja awokoch »

Osku kukolta tippui kannus kokonaisena, jäi vain verinen tuppi jäljelle. Tein siitä kananhoitajalle kaulakorun.

http://www.topinkanala.suntuubi.com/?cat=10&img=111
kaisumaria
siebenbürger

Re: Kukon kannus

Viesti Kirjoittaja kaisumaria »

Onpas hieno! Mä oon säästänyt joitakin tippuneita kannuksia, nyt taidan tietää mitä niillä teen.
Kiitos vinkistä.
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin
Annir85

Viesti Kirjoittaja Annir85 »

Hieno :smt023 kateellisena kuolaan...
kochin-fani

Viesti Kirjoittaja kochin-fani »

Wau miten hieno! Normaalisti en oo niitä korujen suurimpia käyttäjiä mutta tuollaisen voisin halutakin :smt007
Vastaa Viestiin