Mulla ei ole kokemusta heinäsorsista, mutta muista kylläkin. Mandariinisorsat ja ankat sopivat samaan tarhaan, mutta mieluummin omat tarhat. Mantsut talvehtivat hyvin ulkona suojatussa tarhassa, mutta myös sisällä kanalassa.
Voivat syödä samaa ruokaa, mutta mieluummin omat ruokavaliot. Tarhassa tilaa molemmille, niin että saavat oman elintilan ja rauhan. Uimapaikat kaikille vesilinnuille. Mantsuille pesäpöntöt ja nukkumaorret. Vihreää ruohoa laiduntamista varten tai tarjottua tuoretta vihreää.
Mandariinisorsat syövät luonnossa erilaisia siemeniä, ötököitä, matoja, pikkuisia mereneläviä esim. kaloja ja gammarusta ja nilviäisiä, sekä tuoretta vihreää.
Monet tarhaajat syöttävät viljaa ja vesilinnuille tarkoitettua täysrehua.
Itse yritän tarjoilla mantsuille mahdollisimman lajinomaista ruokaa. Enkä ihan pelkkää viljaa, mitä eivät vapaanakaan syö.
Yhteen astiaan laitan erilaisia siemeniä, erilaisia heinien siemeniä ja kuivattua gammarusta.
Toisessa astiassa on vesilinnuille tarkoitettua täysrehua.
Kolmannessa on kalapellettejä veteen liotettuna.
Lisäksi tuoretta vihreää.
Lisäksi soraa ja grittiä.
Toki säilyvät hengissä pelkällä viljalla ruokittuina, mutta ovat sen verran kauniita ja arvokkaita lintuja, että suosittelen lajin mukaiseen hoitoon.
Ruokavalion kalleus riippuu ruokkijan omasta valinnasta, mitä ruokakuppiin laittaa.
Pesinnät eivät ole välttämättä helppoja. Luulen haudontojen onnistumiseen paljolti vaikuttavan ruokinta ja tarhan olosuhteet.
Itsellä ovat haudonnat onnistuneet hyvin. Mun mantsuilla on iso tarha ja iso lammikko. Pusikkoa piiloutumista varten ja riittävästi pesäpönttöjä. Tästä kaikesta täytyy antaa suurkiitos isännälle, joka on tän kaiken toteuttanut

.
Mandariinit ja wood duckit ovat aina olleet mun mielilintujen listan kärjessä