sähkölasku

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Skrållan

sähkölasku

Viesti Kirjoittaja Skrållan »

pelkään kovasti seuraavaa sähkölaskua..
mulla on kanalassa 250 watin lämpölamppu lämmittämässä. vielä riittää just ja just kun ulkona ei ole yli 10 pakkasastetta.
mutta mitä sitten kun ulkona on 20 astetta.
olen aivan surkea noissa sähkölaskelmissa. en osaa laskea paljonko tuollaisen lampun ympärivuorokautinen päällä pitäminen maksaa.. :smt011
voisiko joku viisaampi kertoa? ja kertoa samalla mikä olisi parempi vaihtoehto?? kanala on noin 7,5 neliötä.. ei kovin hyvin eristetty..
Pirjo

Re: sähkölasku

Viesti Kirjoittaja Pirjo »

Sähkön kulutuksen lämpölampulle lasket:
250w x sähkön hinta, joka vaihtelee eri yhtiöiden ja sopimusten ja vuorokauden mukaan.
-esim jos hinta on 7,25centtiä/kWh, niin 0,250kW X 0,0725€ tekee 0,078€/tunti, MUTTA muista että sähkönsiirto on suunnilleen saman hintaista -eli saat kertoa tuon summan kahdella -eli vuorokaudessa tuon kokoinen lämpölamppu kuluttaa n. 0,87€ siirtoineen...

Ps. no juu virhe tuli laskuissa: sähkönsiirron ´hintaviidakko` on niin ´kirjava` (sulakkeiden mukaan ja /kk) ettei voi sanoa että tuo varsinainen kulutus ´pitäisi` kertoa kahdella!
Emmi

Viesti Kirjoittaja Emmi »

Hyvä laskelma, itse ajattelin, että mitä tahansa 0,60 :smt023 - euron väliltä. Meillä on 10 neliötä ja 500 W/1000 W -tehoinen lämmitin. Lämpövuoraus vain n. 10 cm. Hyvin pärjäsivät -20 asteen pakkasessa, vaikka lämmitin oli pienemmällä teholla ja termostatti säädetty lähelle minimiä. Aamulla oli + 3 astetta sisällä. 4 tehotyttöä ja araucana-kukko. :smt023
Jemuli

Viesti Kirjoittaja Jemuli »

Mulle tuli ensimmäisen talven jälkeen reulun 800 € tasauslasku. Sen jälkeen olen yrittänyt pärjätä kestopehkun kanssa. Kanalassa kuitenkin patteri aina termostaatin perässä varalla, kun en ole saanut pehkua vielä kertaakaan toimimaan koko talven yli tasaisesti, vaikka loistava lämmittäjä suurimman osan ajasta onkin!!
Kärttyämmä

Viesti Kirjoittaja Kärttyämmä »

250 W * 24 h * 30 päivää = 180000 eli 180 kWh tuon kerrot sähkön hinnalla+siirtomaksulla ja kuukausimäärällä mitä tuolla lämmität.
Skrållan

Viesti Kirjoittaja Skrållan »

apua 800...
hui!
jos alle euron pysyy päivässä asia on suhteellisen jees.. vaikka noi kolme munaa mitä sieltä nyt päivässä tulee olis ehkä hiukan halvemmat ostaa :smt003 .... tänään ostin myös poikasherkkua.
rahaa ei kannata laskea, onhan noi niin mukavia! ja sekin on ihan rahan arvosta!
Pirjo

Viesti Kirjoittaja Pirjo »

Jemuli kirjoitti:Mulle tuli ensimmäisen talven jälkeen reulun 800 € tasauslasku.
Halooo!!! Ei voi tehdä päätelmiä siitä jos joku on maksanut ´tasauslaskua` 800 euroa: sehän tarkoittaa vain sitä että aiemmin on maksanut liian pienestä kulutuksesta. Nykyään on Fortumilla ainakin ´älyboxit` joissa todellinen sähkönkulutus lähtee automaattisesti sähköyhtiölle -jopa minulla oli sellainen tuolla pikkuruisessa saaressa, Jumalan selän takana! Muistakaa että itse päätätte sen maksatteko tasaeriä joka kuukausi ja lopussa tulee ´tasauslasku` tai että maksatte joka kuukausi TODELLISEN KÄYTÖN MUKAAN!
Elsa-Maija

Viesti Kirjoittaja Elsa-Maija »

:smt004 Mulla on tuo kanalan lämmittäminen nyt niin pääjuttu, että päätin ennakoida tulevaa sählölaskua. En ole laittanut kodissani pattereita päälle kuin tuulikaappiin :smt003
Meillä on suorasähkölämmitys, mutta myös suuri leivinuuni. Olen joskus kokeillut elää talven ilman patterilämpöjä ja onnistuin siinä. Uunia tosin piti lämmittää joka päivä ja pahimmillaan -40 pakkasilla oli uunissa ja takassa ( samaa komponenttia) sekä puuhellassa ja saunan kiukaassa tulet että saatiin lämpö pysymään koko talossa tasaisena. Uunin vieressä katossa pyörittää ilmaa ropelivalaisin, ja hyvin työntää lämmintä makuuhuoneisiin. Arvelin jos tän talven taas olisin ahkera uuninläämittäjä. Polttopuut kun on nyt olleet ilmaisia. ( on ajettu kuormalavoja miehen työpaikan roskiksesta ja sahattu ne sopiviks paloiks )
Joten kanalassa saa puhallella ja hehkutella vaikka ja mitkä lämmöt sähkön kanssa. :smt040
Jemuli

Viesti Kirjoittaja Jemuli »

Meillä ei ole mitään älypoksia vaan sähkölaitos käy tarkistamassa mittarilukeman kerran vuodessa ja laskuttaa sen mukaan. Tasauslasku syntyy siitä, ettö kyseisen vuoden kulutus on ollut suurempaa kuin edellisen. Toki vuodet ovat erilaisia, mutta meidän sähkönkulutushistoriaa tarkastellessa se ei kyllä selitä koko laskua.

Ja harrastukset maksavat :-)
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Me maksetaan joka kuukausi todellisen kulutuksen mukaan. Meillä menee laitokselle tieto kulutuksesta automaattisesti.
Lasku on ollut 86-105 egee kuussa.

Meillä pahin lasku on kesäisin ei talvisin :smt005 Koska kesällä käytetään ilmastointikonetta ettei olis kuuma.
Talvella taas käytetään paljon leivinuunia ja puuhella ruuantekoon.
Eläimet kuluttaa vain yhden lampun verran kanalassa.
Elsa-Maija

Viesti Kirjoittaja Elsa-Maija »

Tarkastelin talven kulutusta ja soitin sähkölaitokselle. Siitä huolimatta että kanalassa on posottanut patteri ja lamppu, sähkönkulutuksemme on pienentynyt yli 2000 kWh vuositasolla :smt038 Eli kanat eivät ole varsinaisesdti kuluttaneet sähköä. :smt003
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Meillä oli viimesin lasku 111 euroa?
Auton lämmityskö vie vai kallistuuko nää laskut kokoajan,, Pitäs visiis´n tarkkailla kulutusta ei summaa. Hinnat kun muuttuu kokoajan..
JaanaH

Viesti Kirjoittaja JaanaH »

Sähkön hinta on ehkä vähän kallistunut, mutta kyllä se niistä siirtomaksujen noususta varmaan sähkölaskun suurentuminen johtuu. Siihen tulokseen olemme ainakin meillä tulleet koska vuosikultus on hiukan edellisestä vuodesta laskenut ja kuitenkin euroja on mennyt enemmän. :smt012
Gainsay

Viesti Kirjoittaja Gainsay »

Mulla on auton lämmitin ajastimella. Alkaa noin tuntia ennen, kun lähen töihin. Samoin kanalan valot. Päälle klo 7 ja pois klo19. Talossa pellettiuuni, joka lämmittää koko talon. 150w kuluttaa sähköö ja pussi pellettiä (500 kg) menee kuukaudessa talvella. Tallissa ja kanalassa sähkölämmitin, kun pakkasta on yli -20 ja hevoset päivällä ulkona.
Kotkottaja

Viesti Kirjoittaja Kotkottaja »

Meillä isäntä laski pari vuotta sitten, että jos 250w lämpölamppu on jatkuvasti kuukauden päivät päällä, niin olisi lasku ollut sen osalta 20€. Voi olla että sähkön hinta on tuosta vähän noussutkin :smt017 Vähän kyllä tuli sanomista parilta viimeiseltä talvelta... :oops: Mamma lämmitti kivinavettaa patterilla ja kahdella lämpölampulla :-" Onneksi ei ole ollut nyt yhtä kylmä talvi!

Ja kylminä öinä olen siirtänyt lämpölampun orren päälle, niin punainen lamppu lämmittää yöllä :smt002 mukavasti
Vastaa Viestiin