Istuskeleeko / nukkuuko teidän orpingtonit orsilla?
Mää vaan edelleen hämmästelen noita mun nuorikoita kun ei niitä orsi kiinnosta lainkaan En ole koskaan nähnyt niitä siinä eikä takana ole kakkakaan.
On niin matalalla, että sen ei pitäisi olla ongelma. Joku muu vika orressa, tartteis varmaan kohta orsikurssin for dummies
Heinäpaalin päällä korkemmalla tykkäävät makoilla kyllä. Ja orsi siis on suunnilleen samalla korkeudella kuin heinäpaali mutta ei kelpaa ei.
Eikös ne sun orpit ole vielä hyvin nuoria poikasia? Iän myötä ovat meillä pikkuhiljaa alkaneet vasta nousta orsille, eli kärsivällisyyttä. Itse en omiani mitenkään opeta, odotan vain.
On ne jo kymmenen viikkoisia
Mutta siis isoja möhköjä jo. Ja kun lentävät kuitenkin 160 cm aidan päälle keikkumaan niin ihmettelen miksi ei matalalla oleva orsi kelpaa Jos laittaisi sen orren sinne puoleentoista metriin
Noi mun orpit on koko kesän keikkuneet aidan harjalla, mutta nyt kun otin ne sisään, ovat kyllä oppineet orrelle. Kukolla oli alkuun vaan selvästi vaikeuksia pysyä siellä, orsi on sille vähän liian ohut vaikka onkin ihan kunnon kokoinen eikä mikään tikku. Kukolla vaan on niin tajuttoman isot jalat ja se on aika kömpelö niiden kanssa. Pienen harjoittelun jälkeen sekin kuitenkin pysyy nyt orrella ihan sujuvasti. Olen kuitenkin miettinyt, että jos kiinnittäis orren pintaan hienoa hiekkapaperinauhaa..? Että olis karkea jalan alla eikä liukuis. Tuolla sileällä puulla tuntuu jalat vähän lipsuvan. Onko hiekkapaperista jotain haittaa? Ajattelin jotain melko hienoa, ei karkeaa.
En osaa tuohon hiekkapaperiin mitään sanoa, mutta jos koittaisit vielä reilusti paksumpia orsia? ( Tosin en tiä minkä paksuset jo on). Se paksuus kuitenkin saisi olla niin paljon, että varpaat taipuu vähän alaspäin kärjistään, mutta ei yhtään orren alle. Eli isojalkainen tarvii jo tosi paksun pölkyn. Noi orpit ei kyllä kovin ketteriä ole, mutta mulla on orret sileät, yleensä leppää tai haapaa kuorimattomana aikuisilla ja hyvin niitä käyttävät.
No se orsi ei tosiaan ole mikään tikku, olisko 8-9 senttiä läpimittaa. Vaan onpa tuolla kukolla varpaatkin tosi pitkät! Ehkä vielä paksumpi orsi olis parempi, vaikka ei tuossakaan minun mielestä varpaat orren alle asti taivu. Ongelma tuntuu olevan ennemminkin se, että ne varpaat ei paljon taivukaan. Suorin varpain kun yrittää istua pyöreällä puulla, niin ei kai mikään ihme jos olo on vähän kiikkerä Muutenkin tuo kukkeli on tosi kömpelö teinikoipineen, astuu omien varpaidensa päälle ja ihmettelee raukka miksei pääse eteenpäin On se nyt paljon petrannut, kun on tullut vähän massaakin eikä vaan pitkiä honkkelikoipia.
Meillä on nyt kanalan rakennus käynnissä ja orsien paksuutta olen pohtinut. Asukeiksi on tulossa brahma-jätti kotsi risteytysporukka. Olemassa olisi jo valmiina n. 9 cm paksuisia purilaita vaan ovatkohan liian paksuja, pohtii hän
Täällä kans orpit alkoi kipuamaan orrelle vasta 5-6kk:n ikäisinä. Kanat tosin vieläkin viihtyy paremmin maassa ja kukot orrella. Ortena vanha heinäseiväs.
9 senttinen on mielestäni orpeille ok jos valmiina on. Nuo heinäseipäät on keskikohdalta ihan ok, päät saisivat olla hieman paksummat. Orpit alkaa olla jo sen verran painavia että ihan heppoinen viritelmä ei painoa kestä
Meillä noin 9cm paksuinen oksa orpille ja jättikocheille ja se on justiinsa hyvä . Aikaisemmin oli noin 5-6cm paksuinen oksa ja sehän napsahti kahtia eräänä yönä kun päällä oli istuskelemassa 6 jättiläistä .
Mutta tuossa 9cm paksuisessa on ainakin meidän ainokaisen orpin jalat ihan hyvässä asennossa eikä pääse keikkumaan.