Viiriäistiput kuukahtaa yksi toisensa jälkeen!

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
paprikanpoikanen

Viiriäistiput kuukahtaa yksi toisensa jälkeen!

Viesti Kirjoittaja paprikanpoikanen »

Yritin etsiä täältä vanhoja juttuja ja googlettelin, mutta vieläkään en osaa päätellä mikä meidän viirutipuja lahtaa.. :smt010
Viime vuonna haudoin 2 koneellista munia, minulla on hyvä hautomakone ja lämmöt ja kosteudet erinomaiset. Viiru vanhemmat eivät ole sukua keskenään, ja ovat terveitä itsekkin.
Kuoriutumisprosentti on ollut hyvä ja tiput terhakoita ja vilkkaita, kunnes...
Nyt on kolmas yritykseni menossa ja taas sama vaiva! Kun tiput ovat pariviikkoisia, muuttuu niiden vointi päivässä tradikaalisti. Aamulla vielä kaikki hyvin, illalla tiput "pyörtyilee", kaatuvat selälleen ja niska kouristuu taakse, toiset tiput talloo sairaita, eivätkä sairaat pääse alta pakoon! Haukkovat henkeä, ja kun päästää maahan, lähtevät ikäänkuin ympyrää kiertämään ja kaatuvat siihen.. Luin marekista, ja kyllä, näilläkin muuten toinen siipi roikkuu! Viime vuonna tiput sairastui samalla tavalla, puolet kuoli ja puolet on vielä nytkin hengissä, eivätkä koskaan sairastuneet vaikka olivat samassa sairaiden kanssa.. Nyt 7 tipusta 2 on tosi huonona ja muutkin jo alkaa oireilla.
Voiko olla mitään muuta kuin marekia?
Vitamiinin puutos?
paprikanpoikanen

Re: Viiriäistiput kuukahtaa yksi toisensa jälkeen!

Viesti Kirjoittaja paprikanpoikanen »

Vielä tarkennan, että lämmintä piisaa, näillä häkissä 2 keinoemoa ( tilattu netistä) ja lämpömatto. Ruokana paras poikanen rehua, kurkkua,omenaa, kalkkia.. Nyt lisäsin e ja b vitamiinia varmuuden vuoksi, jos onkin joku puutos.. Oluthiivaa jatkuvasti ollut kyllä saatavilla, luulisi siitä b vitamiinia saavan.
max3

Re: Viiriäistiput kuukahtaa yksi toisensa jälkeen!

Viesti Kirjoittaja max3 »

Viirutipujen kuolemista keskusteltu paljonkin. Esim. tuolla
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4453
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Viiriäistiput kuukahtaa yksi toisensa jälkeen!

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Minkäikäisiä emolinnut ovat? Emolintujen vanhuus saattaisi olla yksi syy. Ruokaan voisi lisätä proteiinia...joskus sanotaan, ettei n. 20% riitä viiriäistipuille. Aiemmin niille suositeltiin 0-3vk:n iässä esim. kalkkunoiden poikasrehua, jossa valk% 26. Mutta nyt sitä ei enää taida saada säkkitavarana?

Tässä myös hyviä vinkkejä:
http://www.munanetti.net/viewtopic.php?f=9&t=17859
rilla

Re: Viiriäistiput kuukahtaa yksi toisensa jälkeen!

Viesti Kirjoittaja rilla »

Hei

En ole asiantuntija,mut minulla oli tuota ongelmaa myös. Mut nyt viimeksi seurasin ohjeita ihaqn täydellisesti.
Froteepyyhe alusena. Vaihdoin päivittäin puhtaaseen. Poikasrehua,ekapäivinä hienonsin sauvasekoittimella. Poikaskalkkia.

Vesikuppina minullakin korkki. Pesin useamman kerran päivässä.
Lämpönä minä käytän hehkulamppua,jonka värjään vihreäksi tussilla. Häkkinä pieni duna.
Ja,uskomatonta. Jokainen kuoriutunut viiriäinen selvisi. Jopa sellainen,joka syntyi rääpäleenä,ruskuaispussi vain osittain imeytyneenä.

Tosin tämä ei sit kasvanu aikuisen kokoiseksi. Oli 6 viikkosena melki puolet pienempi kuin muut. Sit 7 viikkosena Rääpäle ei enää jaksanut,vaan löytyi kuolleena.
Mutta nämä muut,mitään ongelmia ei ollut. Kasvoivat nopeasti ja ovat terveitä.

Ero oli valtava siihen kun mulla kuoli yli puoletkin joistain poikueista. Jatkossakin aion tehdä samoin. En tiedä,oliko toi ruokinta sit ratkaiseva,vai ne aluset,mut tulos oli hyvä. :smt041
paprikanpoikanen

Re: Viiriäistiput kuukahtaa yksi toisensa jälkeen!

Viesti Kirjoittaja paprikanpoikanen »

Heippa ja kiitos vastauksista! Meillä tosiaan emolinnut ovat jo elämänsä ehtoo puolella, seitsemän linnun parvesta kolme on jo kuollut vanhuuteen.. Nämä olivat aikuisia jo kun ostin nämä, ja minulla ovat olleet kohta pari vuotta.
Epäilin itsekkin, että itääkö näiden munat enää, kun ovat ihan mummoja, mutta päätin kuitenkin kokeilla ennenkuin viimeisetkin lopettavat muninnan. Itihän ne, mutta enpäs tiennytkään että ongelmia voi seurata myöhemmin.. :smt010

No, eilen se kaikkein pökkyräisin tipu kuoli. Viimeisen kerran kun se koitti skarpata, luulin jo sen alkavan parantua, mutta ihan minuutti edellisestä tarkistuksesta se kaatuikin taas ja sitten oli jo hengetön :smt009
Nämä loput tuntuisivat olevan nyt pirteämpiä ja kävelevät jo hyvin. Olen lisännyt nyt niiden juomaveteen e vitamiinia ja b vitamiinia on ruoa joukossa..
Toivotaan että loput säilyisivät!
Pelottaa vaan ne kaikki taudit, minulla juuri kuoriutui myös kasa ankkoja, toivottavasti ei ole mitään tarttuvaa!
Kanatiput on meillä aina mennyt erinomaisesti, niin kanojen itsensä hautomina kuin koneessakin, samoin helmikanat, ankat ja sorsat onnistuu, mutta viiruille käy aina näin.. :smt011

Miten tuo duna käytännössä toimii, mikä sulla siellä on lämmittimenä ja eikö niin pieni koppa lämpene liikaa helposti?
Kerroppas tarkemmat vinkit niin minäkin kokeilen!
puhtaudesta olen pitänyt kyllä huolta, noilla alusena talouspaperi ja pyyhe, jotka vaihdan aamuin illoin.
Samoin vesi ja ruokakippo pestään päivittäin ja syömättömät ruoat nakkaan kompostiin aamuin illoin ja vaihdan uudet sapuskat.
paprikanpoikanen

Re: Viiriäistiput kuukahtaa yksi toisensa jälkeen!

Viesti Kirjoittaja paprikanpoikanen »

Ai olihan tuossa maininta että hehkulamppu lämmittimenä.. Mutta edelleen mietityttää dunan liika lämpiäminen.. :smt017
Mikä juttu tuo lampun tussilla värjäys on.. ? En ole kuullutkaan..
rilla

Re: Viiriäistiput kuukahtaa yksi toisensa jälkeen!

Viesti Kirjoittaja rilla »

Mä aloin värjätä noita hehkulamppuja,kun minusta se valo oli kovin kirkas. Tuntuu,et ne on rauhallisempia kun värjään sen lampun.
Olen joskus värjänny myös punaisella. :smt004

No mä en antanu ruokana muuta 2 viikkoon kuin tota poikasrehua. Aiemmin olen antanu kananmunaa ja kaikenlaista pöperöä.
En mä muita poikasia noin tarkoin ruoki ja ne on pärjänneet. Ankat,hanhet,kananpojat fasaanit yms.
Kalkkunoiden kanssa mulla kyllä oli ongelmia. Jos niitä vielä kokeilen,niin resepti on sama.

Ei se duna liikaa lämpiä. Aivan ekapäivinä mulla on vielä pyyhe siinä verkko-osan päällä,niin lämpö pysyy. :smt023
Vastaa Viestiin