Kuinka moni aikoo erota säilytysohjelmasta?
Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko
Re: Kuinka moni aikoo erota säilytysohjelmasta?
Mä voisin lisätä mahdollisiin syihin erota säilytysohjelmasta sen että paperi versiota ei näytä saavan tästä kohutusta vuosiraportista.
Mä en ainakaan pyydä paperiversiota siksi, että saan linkin sähköpostiin (ei paljon auta, jos ei tulostin tee yhteistyötä).
Mä en ainakaan pyydä paperiversiota siksi, että saan linkin sähköpostiin (ei paljon auta, jos ei tulostin tee yhteistyötä).
KAIKKI nuo syyt, mitä Ushva ja Max3 esittivät, ovat samoja kuin minun eroamiseni johtaneet syyt. Olin yksi FB:ssä ryhmästä poispotkituista, nyttemmin kylläkin siellä olen (J.K:n armosta) takaisin. ( ei vaan malta olla leukailematta asiasta, sen verran HUVITTAVAA touhu oli !
No kyllähän se onkin. Ei sillä kehityshäiriöitä, sairauksia tai ripulia kovin helposti saa aikaan. Pieni koko tai aikainen muninnanaloitus ei kanaa haittaa mitenkään, meillä nuo pienemmät ovat ihan yhtä terveitä kuin isommat. Siksi tähän on aikaisemmin kiinnitetty huomiota, että on saatu maksimoitua kanojen elinaikainen tuotos kiloissa. Mut se kai ei ole oleellista kovin monelle harrastajalle.Muusa kirjoitti:Hittolainen, vielä hetki sitten luulin että teollisen rehun piti olla se helppo ja turvallinen ja terveellinen vaihtoehtoIlona kirjoitti: Tosta painovaihtelusta keskustelin joskus Mimmin kanssa ja hän sanoi, että liian voimakas ruokinta nuorikkovaiheessa voi johtaa kanan jäämiseen pieneksi. Elikkäs teollisilla rehuilla jos ruokkii, niin ei pitäisi antaa poikasrehua (sitä alle 6-viikkoisille tarkoitettua) eikä munitusrehua kasvaville (6 viikon iästä esimunintaikään), vaan käyttää tuossa vaiheessa kasvatusrehua. Eli munintaikää lähestyvän kanan elimistö tavallaan tulkitsee paljon valkuaisen "kutsuksi" aloittaa muninta ja kasvu jää kesken.![]()
Ja nythän on kyse siis vain oikean rehun valinnasta eri kehitysvaiheisiin, ei teollisesta rehusta yleensä. Kyllä saman ilmiön saa aikaan varmasti myös valkuaispitoisella kotiruoalla. Kotiruoan ongelma vain harvemmin on liika valkuainen, vaan useammin liian vähäinen ja aminohappokoostumukseltaan yksipuolinen valkuainen. Eli jos välttämättä haluaa välttää aikaisen muninnanaloituksen, niin tämä pitää ottaa huomioon, ruokki sitten koti- tai teollisella rehulla.
Olen miettinyt ja miettinyt tätä Eviran nälkiintymiskuolemaa. Minä en mitenkään voi uskoa, että kana nääntyy nälkään vaikkei sais proderuokaa ollenkaan.
Pelkällä viljalla se kasvais ja eläis, ei kuolis nälkään.
Joten jos eviraan lähetellään kotikanaloista nääntyneitä kanoja, niin syys on jossain muussa kuin yksipuolisessa ravinnossa.
Ne kanat on ollu eläinrääkkäyksen kohteena.
Ne ei ole saanu edes kauraa ruuaksi.
Itse epäilen vahvasti, että kanat sairastuvat yleisesti johonki ihme tauteihin, mistä evirallakaan ei ole hajuakaan ja sitten sanotaan, että kuollu nälkään kun on sen tautinsa takia nääntynyt??
Sanokaapa mulle nyt oikeesti, että jos minä ruokin niin yksipuolisesti kanan, että annan esim. pelkkää viljaa, niin kuoleeko se oikeesti nälkään??????????????
Pelkällä viljalla se kasvais ja eläis, ei kuolis nälkään.
Joten jos eviraan lähetellään kotikanaloista nääntyneitä kanoja, niin syys on jossain muussa kuin yksipuolisessa ravinnossa.
Ne kanat on ollu eläinrääkkäyksen kohteena.
Ne ei ole saanu edes kauraa ruuaksi.
Itse epäilen vahvasti, että kanat sairastuvat yleisesti johonki ihme tauteihin, mistä evirallakaan ei ole hajuakaan ja sitten sanotaan, että kuollu nälkään kun on sen tautinsa takia nääntynyt??
Sanokaapa mulle nyt oikeesti, että jos minä ruokin niin yksipuolisesti kanan, että annan esim. pelkkää viljaa, niin kuoleeko se oikeesti nälkään??????????????
mie en sinänsä ossaa sanoa, mutta ainaki vanhat ihmiset on monesti aliravittuja, vaikka kyllä syövät hyvin mutta kun niin yksipuolisesti(puuroa yms)...tuli vain miehlen...mutta onkhan aliravittu ja nälkiintyny 2 eri asiaa?
Minäpä otin oikein asiakseni ja soitin Eviraan. Sain numeron eläinlääkärille joka tutkii näitä siellä ja hän kertoi mulle että varsinaista tilastoa harrastekanojen kuolinsyistä ei ole antaa. Niitä tutkitaan vuodessa siellä alle 20kpl(todennäköisesti reilusti vähemmänkin, ei osannut tarkkaa määrää sanoa esim. viime vuodelta.), määrä on niin vähäinen että mitään johtopäätöksiä tästä ei voi tehdä. Marek ja kokkidioosi yleisimpiä syitä kuitenkin. Kaikkia sairauksia ei voida todeta, osa jää selvittämättä. Mutta näihin monesti tietysti liittyy myös kuihtuminen. Se ei silti tarkoita että se laihtuminen olisi se varsinainen kuolinsyy vaan seuraus jostain muusta viasta.
Kysyin suoraan onko hänen mielestään nähtävissä tutkittujen perusteella mahdollista huonoa ruokintaa harrastekanaloissa, tai mahdollisesti jopa eläinsuojeluongelmaa. Ei kuulemma ole hänen mielestään mitään viitteitä siihen suuntaan.
Mielenkiintoista kyllä, tuli ilmi että yliopistolla eviran kanssa yhteistyössä on suunnitteilla harrastekanoja koskeva tutkimus. Johonkin tutkimuksen kyselyyn vastasin itsekin aiemmin, en tiedä onko sitten eri.
Eviraan lähetetään sen verran vähän harrastekanoja tutkittavaksi, että se on aikamoinen harmaa alue edelleen. Toivoi tämäkin eläinlääkäri että enemmän vaan raatoja sinne. Sanoi että heillä tutkimusmateriaali niin vähäinen ettei oikein ole mitään mistä tietoa eteenpäin voisi antaa.
Tämän tiedon valossa aiemmat epäilykset siitä että harrastekanat olis niin huonolla ravinnolla että niitä pältiönään lähetellään nälkään kuolleina eviraan on aika kaukaa haettu.
Kysyin suoraan onko hänen mielestään nähtävissä tutkittujen perusteella mahdollista huonoa ruokintaa harrastekanaloissa, tai mahdollisesti jopa eläinsuojeluongelmaa. Ei kuulemma ole hänen mielestään mitään viitteitä siihen suuntaan.
Mielenkiintoista kyllä, tuli ilmi että yliopistolla eviran kanssa yhteistyössä on suunnitteilla harrastekanoja koskeva tutkimus. Johonkin tutkimuksen kyselyyn vastasin itsekin aiemmin, en tiedä onko sitten eri.
Eviraan lähetetään sen verran vähän harrastekanoja tutkittavaksi, että se on aikamoinen harmaa alue edelleen. Toivoi tämäkin eläinlääkäri että enemmän vaan raatoja sinne. Sanoi että heillä tutkimusmateriaali niin vähäinen ettei oikein ole mitään mistä tietoa eteenpäin voisi antaa.
Tämän tiedon valossa aiemmat epäilykset siitä että harrastekanat olis niin huonolla ravinnolla että niitä pältiönään lähetellään nälkään kuolleina eviraan on aika kaukaa haettu.
Haluan muuten vielä lisätä tuohon epäkohtalistaan kohdan 11. (Tuo Maxin esittämä epäkohta oli siis se kohta kymmenen.)
11) Helkkarin huono tiedotus asiassa kuin asiassa.
Mietinpä tässä niitä säilyttäjiä jotka eivät käytä nettiä ollenkaan. Potkitaankohan heidät pois säilytyohjelmasta kun eivät täytä vuosiraporttejaan ollenkaan kun eivät saa niitä.
11) Helkkarin huono tiedotus asiassa kuin asiassa.
Mietinpä tässä niitä säilyttäjiä jotka eivät käytä nettiä ollenkaan. Potkitaankohan heidät pois säilytyohjelmasta kun eivät täytä vuosiraporttejaan ollenkaan kun eivät saa niitä.

Se viimeinen versio vuosiraportista mikä tuli säpoon oli ihan hyvä ja helppo täyttää. Valitettavasti olin omani laittanut menemään jo. Toivottavasti samanlainen tulee ekana ensi vuonna.
Hyvin tehty Ushva koska se kuolinsyyjuttu oli kyllä tosi outo. Siinä taas näkee miten helposti vääriä johtopäätöksiä voi tehdä. Nyt sitten ihmetyttää kovasti miksi asiantuntijat ovat tästä oikein luennoineet ja miksi he eivät ole soittaneet eviraan
Samaa mieltä taas kerran Ushvan kanssa että se mtt:n tiedottaminen on tosi syvältä.
Muoks; ehkä parempi olla tiedottamatta jos laatu on tuota luokkaa
Hyvin tehty Ushva koska se kuolinsyyjuttu oli kyllä tosi outo. Siinä taas näkee miten helposti vääriä johtopäätöksiä voi tehdä. Nyt sitten ihmetyttää kovasti miksi asiantuntijat ovat tästä oikein luennoineet ja miksi he eivät ole soittaneet eviraan

Samaa mieltä taas kerran Ushvan kanssa että se mtt:n tiedottaminen on tosi syvältä.
Muoks; ehkä parempi olla tiedottamatta jos laatu on tuota luokkaa

Viimeksi muokannut Maattari, 01 Helmi 2013, 10:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.
The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
On käynyt tämmönenkin mielessä: mitä jos Evira suostuisi joskus kampanjanomaisesti tutkimaan harrastekanojen raatoja normaalia edullisemmin. Hieman samaan tyyliin kuin ajoittain järjestetään ilmaisia kollien kastrointeja ja kattien rokotuksia - kai eläinsuojeluväen ja eläinlääkärien yhteistuumin. Ymmärrän toki, että sikälikin eri asiasta kyse että kanakuolemat yleensä ajoittuvat aikajanalle yksittäin ja sattumanvaraisesti. Joka tapauksessa moni kanaharrastaja jättää raadon lähettämättä tutkittavaksi hintasyistä.Ushva kirjoitti:Eviraan lähetetään sen verran vähän harrastekanoja tutkittavaksi, että se on aikamoinen harmaa alue edelleen. Toivoi tämäkin eläinlääkäri että enemmän vaan raatoja sinne. Sanoi että heillä tutkimusmateriaali niin vähäinen ettei oikein ole mitään mistä tietoa eteenpäin voisi antaa.
Mulle tuli eilen tutkimusvastaukset Evirasta, kun osallistuin lemmikkikanaloiden tautikartoitus-tutkimukseen. Niistä otettiin verinäytteitä, kloaakkinäytteitä ja kanalasta peenäyte. Eli tutkimusta tehdään juuri parhaillaan. Noihin tuloksiin en ole sen kummemmin vielä perehtynyt, muutamalla oli joissain tutkimuskohdissa "todettiin".
Malla: Tuo olis kyllä erittäin hyvä ja kannatettava juttu!
Minusta olisi hyvä, että harrastekanojen raadot voisi lähettää vaikka ilmaiseksi tai hyvin pientä korvausta vastaan tai että raatojen toimittaminen tulisi pakolliseksi ainakin joltain osin. Vaikka kaikki harrastekanaloissa kuolleet linnut lähetettäisiin Eviraan, ne olisivat silti vain hyttysen kakka siinä kananraatojen määrässä, jonka Evira tutkii. Tämä lisäisi olennaisesti tietoa harrastekanojen terveydentilasta ja antaisi osviittaa niille harrastajille, jotka ottavat sairauksien ennaltaehkäisyn vakavasti. Kiitokset Usvalle kuolinsyytilaston lisäselvittämisestä.malla kirjoitti:On käynyt tämmönenkin mielessä: mitä jos Evira suostuisi joskus kampanjanomaisesti tutkimaan harrastekanojen raatoja normaalia edullisemmin. Hieman samaan tyyliin kuin ajoittain järjestetään ilmaisia kollien kastrointeja ja kattien rokotuksia - kai eläinsuojeluväen ja eläinlääkärien yhteistuumin. Ymmärrän toki, että sikälikin eri asiasta kyse että kanakuolemat yleensä ajoittuvat aikajanalle yksittäin ja sattumanvaraisesti. Joka tapauksessa moni kanaharrastaja jättää raadon lähettämättä tutkittavaksi hintasyistä.Ushva kirjoitti:Eviraan lähetetään sen verran vähän harrastekanoja tutkittavaksi, että se on aikamoinen harmaa alue edelleen. Toivoi tämäkin eläinlääkäri että enemmän vaan raatoja sinne. Sanoi että heillä tutkimusmateriaali niin vähäinen ettei oikein ole mitään mistä tietoa eteenpäin voisi antaa.
Suvianne: kyllä kana todellakin voi sairastua vakavasti tai nääntyä pelkällä kauralla ruokkimiseen. Kivennäistasapainon häiriintyminen voi vääntää luita tai halvaannuttaa, tiettyjen aminohappojen puutos kuihduttaa lihaksiston, vitamiinivajaus sairastuttaa. Kana tarvitsee tietyt amonohapot ja tietyt kivennäisaineet tietyssä suhteessa. Telkänrannan kirjoissa (toisin kuin niissä wanhoissa) nämä asiat on selvitetty hyvin helppotajuisesti ja selkeästi, suosittelen lämpimästi. Tietysti tarpeissa on tiettyä toleranssia eli kana voi jonkin verran korjata tasapainoa munintaa vähentämällä, mutta ei loputtomiin. Punaviidakkokana luonnossa ei syö viljaa, vaan paljon ravintorikkaampia siemeniä, hyönteisiä, pikkueläimiä, kasvinosia yms. Poikasten ruokinnassa toleranssia ei juuri ole, koska ne eivät voi munintaa säätelemällä korvata puutteita, vaan kaikki puutokset vaikuttavat suoraan kehitykseen. Siksi mun poikaseni syövät samaa rehua kuin naapurikylän 2 miljoonaa nuorikkoa vuodessa tuottavassa siitoskanalassa. Luotan rehuun, johon ammattilainenkin luottaa, koska hänen ja hänen työntekijöidensä leipä on kiinni poikasten terveestä kehityksestä eli varaa väärään ruokintaan ei ole.
Mulle tuli OT:nä mieleen, et yksi tälläisen tilaston (?) nääntymis piikin voi tehdä tiput, jotka ei opi syömään..?
Ilona, et halua mun pointtia ymmärtää. Mun pointti on, että tuskin harrastekanloissa kanat kuolee nälkään, ellei ne ole oikeasti ihan HUONOSTI hoidettuja.
En tunne ketään joka syöttää pelkkää viljaa kanoilleen. Se oli vain esimerkki.
Mutta filippiiniläinen kälyni kertoi setänsä kanoista jotka eli riisitehtaan pihalla ja saivat ainoastaan lajittelujätettä, ei mitään muuta, koskaan.
Ehkä ne nokki sitten muniaan??
Mun pointti oli myös se, että en uskonut tuota kummallista juttua eviran tilastosta. Ja koska Et vissiin lukenu Ushvan viestiä, missä todetaan pupuksi nuo sun levittämät valheet, niin lainaan sen seuraavadssa viestissä.
En tunne ketään joka syöttää pelkkää viljaa kanoilleen. Se oli vain esimerkki.
Mutta filippiiniläinen kälyni kertoi setänsä kanoista jotka eli riisitehtaan pihalla ja saivat ainoastaan lajittelujätettä, ei mitään muuta, koskaan.
Ehkä ne nokki sitten muniaan??
Mun pointti oli myös se, että en uskonut tuota kummallista juttua eviran tilastosta. Ja koska Et vissiin lukenu Ushvan viestiä, missä todetaan pupuksi nuo sun levittämät valheet, niin lainaan sen seuraavadssa viestissä.
Ilona lue tämä viesti!!Ushva kirjoitti:Minäpä otin oikein asiakseni ja soitin Eviraan. Sain numeron eläinlääkärille joka tutkii näitä siellä ja hän kertoi mulle että varsinaista tilastoa harrastekanojen kuolinsyistä ei ole antaa. Niitä tutkitaan vuodessa siellä alle 20kpl(todennäköisesti reilusti vähemmänkin, ei osannut tarkkaa määrää sanoa esim. viime vuodelta.), määrä on niin vähäinen että mitään johtopäätöksiä tästä ei voi tehdä. Marek ja kokkidioosi yleisimpiä syitä kuitenkin. Kaikkia sairauksia ei voida todeta, osa jää selvittämättä. Mutta näihin monesti tietysti liittyy myös kuihtuminen. Se ei silti tarkoita että se laihtuminen olisi se varsinainen kuolinsyy vaan seuraus jostain muusta viasta.