Mitä tänään kuuluu?
Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko
Re: Mitä tänään kuuluu?
Pakkasta yli 20! Hrrr... Pakkasvahti ja kestopehku (joka osittain toimii tai sittenkään kai ei) eivät riitä. Onneksi on 10 l kanistereita. Ihme kyllä ne kuumalla vedellä täytettyinä auttavat pikku kanalassamme kummasti. Ulkona -25 ja kanalassa sentään +3,5 - tällä kai tämäkin pakkaspiikki pärjättiin. Kanatkin olivat aamulla iloisen reippaita. Ja nyt taas kuulemma alkaa lämmetä! Nyt alkaa jo uskoa, että kyllä tässä kevääseen pärjätään. 

-
- siebenbürger
Meilläkin on nyt -20,6 astetta. Hipsin just ulos katsomaan heijastuuko kanalasta valoa ja onhan siellä kaunis punainen hohto. Eilen vaihdoin 250 lämpölampun 150 tilalle, onneksi. Vaihtelen noita aina lämpötilan mukaan. Välillä riikit lentelee liian ylös ja jos lamppua heilauttaa kunnolla niin se löystyy tai menee rikki.
Pehkukin toimii kunhan vaan muistaa kastella sitä. (Mulla on pissapullo käytössä silloin tällöin ja vien tuotoksen kanalaan
)
Pehkukin toimii kunhan vaan muistaa kastella sitä. (Mulla on pissapullo käytössä silloin tällöin ja vien tuotoksen kanalaan

Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin
juu täälläkin pärjättiin -30C:n yö, just ja just. Pehku toimii ainakin osittain mutta ei riitä edes yhdessä lämpölampun kanssa kun ulkona on noin kylmä ja oven tiivisteet revenneet kokonaan irti...
No lisäpatteri pahimpaan pakkaseen ja uusitut eristeet niin johan helpotti. Hyvä että oma mökki pysy lämpimänä saati pikkuinen kanala, vaikka kuinka olen sen eristänyt. Eli pientä lisäeristystä ensi keväänä/kesänä sitten tehtävä.
Eilen illalla kun lämmittelin kanalaa ja juttelin kanasille kyykyssä, tarjoilin auringonkukansiemeniä kämmeneltä ylemmälle orrelle, niin Irma-maatiainen asteli pokkana kämmenelle ja odotti että laskin sen maahan, sitten meni tyytyväisenä juomaan. Fiksu mimmi kun keksi käyttää hissiä!
Kuka muuten tietää kummassa asennossa lämpölampun http://www.systemlahti.fi/tuote/l%C3%A4 ... kin/22281/ kytkin on täysillä?!?
Hemmetti on siinä merkinnät kyljessä, mutta ei niistä ota selvää että kumpi tarkoittaa että nappula on painettu oikealle! Eikä näillä pakkasilla oikein saa mitattua lämpömittarinkaan kanssa asiaa...

No lisäpatteri pahimpaan pakkaseen ja uusitut eristeet niin johan helpotti. Hyvä että oma mökki pysy lämpimänä saati pikkuinen kanala, vaikka kuinka olen sen eristänyt. Eli pientä lisäeristystä ensi keväänä/kesänä sitten tehtävä.
Eilen illalla kun lämmittelin kanalaa ja juttelin kanasille kyykyssä, tarjoilin auringonkukansiemeniä kämmeneltä ylemmälle orrelle, niin Irma-maatiainen asteli pokkana kämmenelle ja odotti että laskin sen maahan, sitten meni tyytyväisenä juomaan. Fiksu mimmi kun keksi käyttää hissiä!

Kuka muuten tietää kummassa asennossa lämpölampun http://www.systemlahti.fi/tuote/l%C3%A4 ... kin/22281/ kytkin on täysillä?!?
Hemmetti on siinä merkinnät kyljessä, mutta ei niistä ota selvää että kumpi tarkoittaa että nappula on painettu oikealle! Eikä näillä pakkasilla oikein saa mitattua lämpömittarinkaan kanssa asiaa...

Kanalassa odotti iloinen ylläri kun mun viime kesäiset isa brown tipuset pyöräyttivät ensimmäiset ruskeat munansa. Vielä kun ens kesäksi saisin jostain hommattua valkoisia tehotyttöjä... Sitten löytyisi munien koko värikirjo. 

No, meillä eilen -30; kanalassa vain tuo 800W öljypatteri, lämpö oli aamusella +5astetta, "ruokapöydällä" lämpölevyn päällä vesiautomaatti, sulana tietenkin. Kanat reippaita ja pirteitä, joku oli jo munuksenkin tehnyt aamusella.
Meillä on normaalit kuivikkeet, silputtua Rutirexiä ja kutterinpurua ja olkisilppua, siisti kuiva lattia.
"Ruokapöytä on 80cm korkealla lattiasta ja siellä pöperötkin pysyvät sulina, alimmat orret samalla tasolla. Orsien alla kakkalaudat.
Minulla sentään ei ollut noinkaan viihtyisää kun piti tuonne järvelle verkkoja katsomaan änkeytyä ja kaikkihan tietävät miten huono lämmityslaite mönkijän ohjaamossa on. Vaan kuitenkin kaikitenkin, pärjäiltiin, kalaakin tuli. Vähän se tuo ikä alkaa tuolla verkkoavannoilla painaa; ei enää koeta verkkoja paljain käsin, niinkuin nuorempana, rukkaset pitää olla, PU-sellaiset vuorilla.
Meillä on normaalit kuivikkeet, silputtua Rutirexiä ja kutterinpurua ja olkisilppua, siisti kuiva lattia.
"Ruokapöytä on 80cm korkealla lattiasta ja siellä pöperötkin pysyvät sulina, alimmat orret samalla tasolla. Orsien alla kakkalaudat.
Minulla sentään ei ollut noinkaan viihtyisää kun piti tuonne järvelle verkkoja katsomaan änkeytyä ja kaikkihan tietävät miten huono lämmityslaite mönkijän ohjaamossa on. Vaan kuitenkin kaikitenkin, pärjäiltiin, kalaakin tuli. Vähän se tuo ikä alkaa tuolla verkkoavannoilla painaa; ei enää koeta verkkoja paljain käsin, niinkuin nuorempana, rukkaset pitää olla, PU-sellaiset vuorilla.
Meillä oli painunut miinuksella kanala eilen kun pakkasta oli -27. Kanalassa on tipuilla kaksi lämpölamppua ja 450watin öljypatteri. Yllättävän hyvin tuo lämmitys on kanala +5 asteessa pitänyt pakkasillakin, mut nyt meni liian kylmäksi.
Laitettiin toinen 450w patteri lisäksi, ja päästiin plussan puolelle jo muutamalla asteella
Orpington kana vaan hautoo ja onhan siellä alla oikein kehittyneitäkin munia 
Tiput kasvaa ihan hurjaa vauhtia ja yksi kukoista on muuttunut vallan jännän väriseksi, täytyykin kuvailla sitä jossain välissä
Laitettiin toinen 450w patteri lisäksi, ja päästiin plussan puolelle jo muutamalla asteella

Tiput kasvaa ihan hurjaa vauhtia ja yksi kukoista on muuttunut vallan jännän väriseksi, täytyykin kuvailla sitä jossain välissä

Sillä puolella, missä on merkintä II, pitäis olla napukka alhaalla. Keskellä on pois päältä, I-puolella pienemmällä teholla. Muistaakseni meillä on toi sama kakkoslamppuna ja näin mä olen sitä käyttänyt. Harmi kun toi mun on vaan 175W täysillä, sais olla 250.ropponen kirjoitti: Kuka muuten tietää kummassa asennossa lämpölampun http://www.systemlahti.fi/tuote/l%C3%A4 ... kin/22281/ kytkin on täysillä?!?
Meiän kanala on aivan liian suuri pidettäväks lämpimänä näillä pakkasilla... Yleislämpö menee miinukselle väkisin kun on yli -25 astetta. Onneksi lamppujen alla on lämmittelypaikat, ja vedet pysyy sulina sauvalämmittimillä joiden läheisyydessä myös on sitte lämpimämpää. Mut että oishan sitä hieman helpompi kun ois se yleislämpö plussalla, nyt joutuu ravaamaan tuolla koko ajan. Pehkuun vien hevosenlantaa jonka sulatan kiehuvan kuumalla vedellä, jotta se ei kokonaan sammuisi. Huh. No nyt oli jo -12, näillä asteilla on yleensä riittänyt vaan toinen lämpölamppu.
kruttu kirjoitti:Sillä puolella, missä on merkintä II, pitäis olla napukka alhaalla. Keskellä on pois päältä, I-puolella pienemmällä teholla. Muistaakseni meillä on toi sama kakkoslamppuna ja näin mä olen sitä käyttänyt. Harmi kun toi mun on vaan 175W täysillä, sais olla 250.
Kiitti vastauksesta, Mutta... itse nappulassa tai sen vieressäkään ei ole mitään merkintää. Nappulan voi joko painaa vasemmalle tai oikealle pohjaan. Ei muita vaihtoehtoja, ei keskikohtaa. Lamppu on aina päällä kun on seinässä mutta joko vasemmalle tai oikealle painettuna on puoliteholla eli halbe Leistung. Mutta kumpaan suuntaan?

-
- siebenbürger
Eiks ton kuvan perusteella ole oikealle täys teho ja vasemmalle puoliteho - siis näin mä noi merkinnät ymmärrän.
Sama mulla on kanalan valon kanssa, ajastin on niin pölyltä suojassa että mun tarttee ottaa koko höskä irti
töpselistä ja tsekata siitä onko kellon kohdalla vai lipsahtanut toiselle puolelle.
Sama mulla on kanalan valon kanssa, ajastin on niin pölyltä suojassa että mun tarttee ottaa koko höskä irti
töpselistä ja tsekata siitä onko kellon kohdalla vai lipsahtanut toiselle puolelle.
Thanks kaisumaria, noin minäkin sen luulin ymmärtäneeni, mutta tuntui vain niin viileeltä, et ajattelin josko ymmärsin väärin.
Mutta nyt kun ilmakin lämpeni niin taas lämmittää pehkut ja tuo lamppukin... vähästä se on kiinni!

Mutta nyt kun ilmakin lämpeni niin taas lämmittää pehkut ja tuo lamppukin... vähästä se on kiinni!
Jotenki oli vähän hupsu olo tänään kun laitoin huimat 3 pikkutyttöäni pyykkikoriin ja kuskasin ne pihalle. Lämpötila oli plussan puolella ni aattelin että aika heidänki päästä haukkaamaan raitista ilmaa. Jos alkaa tulla nuin lauhaa useammin ni vois käyttää enemmänki ulkona. Onneksi mein piha on suojassa, koska olis voinu ohikulkijat vähän ihmetellä ku meikä vahtaa äijän haavi kädessä pyykkikorissa nököttäviö kanoja(korin pehmikepurut oli paljon jännempiä kuin suuri ja pelottava ulkomaailma). Mutta kyllä ne vielä innostuu
Tuntuu kyllä itestäki tuo touhu vähän oudolta, mutta inhottaa ajatus että toiset joutuu koko talven olemaan sisällä. 

Tänään kuuluu oikein hyvää.Kevään ensimmäinen hanhenmuna löytyi tallista
Ovat kyllä taukoilleetkin monta kuukautta.Yksi päivä näin kun ukko yritti polkea toista akkaa kun olivat ulkoilemassa.No eihän siitä oikein mitään tullut kuivalla maalla ja emäntä vielä kahto 

-
- siebenbürger
Marek-pirulainen vei taas yhden kanan.
Kaikki kuolleet ovat olleet muualta ostettujen kanojen munimia ja hautomia. Voiko olla että koko tauti on tullut noista ostetuista kanoista? "Omat" kanat on jo vanhoja mummoja eikä niiden tipuissa ole koskaan ollut vikaa. Nyt aionkin ostaa siitosmunia koneeseen haudotettavaksi. Tosin koneeseen mahtuu vaan 7 munaa eli kanalauman kasvattaminen vie aikaa. Kun tein rekisteröinti-ilmoituksen, kanoja oli vielä toistakymmentä, nyt on jäljellä viisi. Ottaa päähän 

Torstaiaamun lumimyräkän jäljiltä ollaan hengissä vaikk keli oli kauhee ja juhlat juhlittu sekä työsopimus päätty tältä erää et huonenna ois jo sopimuspäivä ainoastaan huomenelle saa nähdä saanko tuon vaivasen verolapun jo alkuviikolla valmiiksi kun pitäs vielä käydä asioillakin JA lauantaina eestakasin Tallinanreisulle