Ankanomistajat, jotka asuvat veden äärellä...
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
Ankanomistajat, jotka asuvat veden äärellä...
Tälläinen tuli mieleen, että pääsevätkö ankat vapaasti uiskentelemaan järveen/lampeen/jokeen, vai saako niitä yleensäkään päästää niihin lutraamaan?.Voisin kuvitella, että naapureilla olisi sanottavaa, kun ankat paskoo ja rehevöittää lähirannat....
Re: Ankanomistajat, jotka asuvat veden äärellä...
Muakin kiinnostaa tietää pidättekö niitä järvessä vapaana vai onko järveen aidattu oma kohta ankoille
Pian nimittäin mäkin saan ankkoja ja kun asutaan tässä järven rannalla. Naapureita ei oikestaan oo, peltoja toisella puolella ja toisella mettää

Poikaset pysyvät jokus liiankin kotirannassa, mutta rohkeus kasvaa iän myötä. Mulla ollut avoimen veden ääressä ja hyvin on mennyt. Oikein ruohikkoisella järvellä voi olla haastavampaa. Syyskuulla kyllä reissut rupesivat venymään.... Valkoiset linnut joukossa helpotti löytämistä, mutta kerran laulujoutsen hakkasi yhden patakuntoon. Luuli kilpailijaksi.
Pienen lauman voi minusta pitää vapaana päivisin. Olen ruokkinut häkkiin voimakkaammin illaksi, niin ravinteetkin jäävät kuivalle maalle. Pysyvät kesympinäkin.
Pienen lauman voi minusta pitää vapaana päivisin. Olen ruokkinut häkkiin voimakkaammin illaksi, niin ravinteetkin jäävät kuivalle maalle. Pysyvät kesympinäkin.
Viime kesänä minulla oli vielä ankkoja ja kuskasin niitä keväällä navetalta mönkijän peräkärryssä rannalle uimaan (asutaan meren äärellä). Ankat oppivatkin että haen ne rannasta aina tiettyyn kellonaikaan takaisin navetalle syömään... yhtenä päivänä myöhästyin ´aikataulusta` hieman ja olivat ilmeisesti pelästyneet rannassa jotain (ehkä minkki tai ms.) ja lähtivät itse taapertamaan kovaa vauhtia navetalle -matkaa n. 500 metriä jossa kova ylämäki). Naaraat pääsivät perille navetalle mutta sille tielle Kalle ankkamme hävisi.
Eniten ehkä pelkäisin ankkojen joutumista petojen kynsiin kuin niiden pois lähtemistä kotirannasta. Tuntuu että ankka on ´paikkariippuvainen`
-vähän niinkuin kissakin...
Eniten ehkä pelkäisin ankkojen joutumista petojen kynsiin kuin niiden pois lähtemistä kotirannasta. Tuntuu että ankka on ´paikkariippuvainen`

Meidän ankat ovat kesäisin kesäkuun alusta elokuun loppuun mökillämme, joka on pienellä (omalla) saarella. Ankat pysyttelevät suht. lähellä, vaikka saattavat käydä uiskentelemassa kilometrinkin päässä. Niille on opetettu kutsuvihellys, ja tottelevat sitä kaukaakin jos vain kuulevat sen. Saattavat pikkuhiljaa laajentaa aluettaan jossa liikkuvat, vaikka meidän nykyisillä ankoilla asia onkin melkein päinvastoin. Pelkäävät nimittäin kuikkia, joita pyörii saaremme läheisyydessä usein (kuikat ovat joskus aggressiivisia muita vesilintuja kohtaan). Meidän ankat ovat yöt petoturvallisessa tarhassa. Minkit ja kanahaukat taitavat olla suurin riski vapaanapidossa vesistön ääressä. Lisäksi pitää muistaa vesilintujen metsästysaika, eli jos ankkojen vapaanapitoalue kuuluu metsästysalueeseen niin olisi ehkä syytä pitää ankat tarhassa.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Tiedän että ankkoja pidetään tuolla tavoin vapaana. Eräällä tilalla ne vain lasketaan aamulla irti, ja ne kävelevät rantaan uimaan ja illalla takaisin. Matkaa on muutama sata metriä. Kerran mökkinaapurin mäyräkoira puri yhtä.
Meillä pihan läpi kulkee puro ja pieni lampi jossa viimekesän saivat uida ihan rauhassa, mutta syksyllä minkki tappoi 3 ankkaa 4 joten itse vähän olen arastellut antaa kulkea vapaasti. Auttaisikohan jos hankkisi pari hanhea ankkojen seuraan säikyttämään petosia?