Hanhia??

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Räpylä

Hanhia??

Viesti Kirjoittaja Räpylä »

Meillä on ankkoja ja ne ovat ihanan leppoisia, kaniita, helppoja ja kaikin puolin kivoja, mitä nyt mädännyttävät navetan lutrauksellaan mutta noin muuten. Joskus mieleen tulee ajatus että josko ottaisi hanhia, ovathan nekin hienoja vesilintuja. Komeita eläimiä. Paljon on silti varoiteltu hanhien vihaisuudesta ja vihaisista karjaeläimistä minulla on ihan tarpeeksi ikuisia jälkiä kehossani. Josta syystä tällä mäellä vihaiset tai muuten päällekäyvät likvidoidaan sen enempää kyselemätä.... Miten te hanhelliset tulette toimeen hanhienne kanssa? Ovatko ne vapaana pihalla? Luotatteko, etteivät käy lasten/lemmikkien päälle?

Sitten yleistä: Mitä syötätte hanhille talvella, nehän tarvitsevat viherrehua. Kesällä niittorehu onnistuu mutta mites talvi? Syövätkö hanhet kuivaheinää tai muurahaishapolla (AIV) säilöttyä säilörehua? Entä laidunnus, lentävätkö naapuriin helposti, kaikenlaiset aidat taitavat olla turhia?
Lyydia

Re: Hanhia??

Viesti Kirjoittaja Lyydia »

Meillä ainakin ovat välillä vapaana pihalla,eivät ole pyrkineetkään kenenkään kimppuun käymään :smt001 Tykkäävät näin talvisinkin käydä ulkona. Ovat pieniruokaisia.Porkkanoita,jyviä ja punahelttaa annan.
Kesäksi olen tehnyt niille puutarha verkosta 80 cm korkeasta aitauksen ihan sen takia kun niillä on iso paska :smt003 ja ei ole kiva kun niitä paskoja on ympäri pihaa. Aitauksessa on myös allamuovista tehty uima-allas. Vettä saa altaaseen kyllä vaihtaa usein kun sotkeutuu niin äkkiä.Eivät ole lentäneet aitauksesta pois.
Tuntevat talonväen ja isolla äänellä ilmoittavat kun vieraita tulee :smt014 .Minusta eivät läträä ja sotke veden kanssa talvella niin paljon kun ankat.Nyt vain odotellaan että muninta alkaisi :smt045 Minä ainakin tykkään ovat upeita lintuja!
sannikki

Viesti Kirjoittaja sannikki »

Meilläkin hanhet antavat kaikkien olla rauhassa, paitsi konehaudottu Taika joka ei kyllä ymmärrä olevansa lintu alkuunkaan... Kosii minua ja puolustaa, ja nyt jouduin pyöräyttämään kun uhosi likalle, josta kiitoksena tökkäsi minua nokalla reiteen :smt012 Muuten meidän hanhet kyllä väistää ihmisiä kohteliaasti vaikka tulevatkin uusia ihmisiä uteliaana tervehtimään. Vapaana kulkevat ja juu meillä myös ongelmana että koko piha on pa*kassa, ei kivaa tollasen taaperon kanssa, joten aitaa rakennetaan keväällä :smt048

Päivät ovat ulkona oikeestaan säällä kuin säällä (ihan hirmu pakkaset -20 ja alle ovat sisällä) juovat ja pesevät aamulla, laitan iltapäivällä sulan veden ja yöksi en ollenkaan vettä... Ankat taas plutraa sisällä ja paljon :smt011 ...
Räpylä

Viesti Kirjoittaja Räpylä »

Kiitos vastauksista, ehkä sitä voisi kokeilla hanhia sitten, pääseehän niistä eroon jos tulee ylipääsemättömiä ongelmia. Tietääkö kukaan tuosta korsirehuasiasta enempiä?
Unja-O

Viesti Kirjoittaja Unja-O »

Meillä ovat vapaana aina ulkoillessaan. Kutsusta tulevat luokse ja istuvat myös mun sylissä ja nypertävät kengännauhoja ja housunpuntteja. ;)

Ruuaksi punahelttaa, kauraa, vihanneksia ja kuivaa heinää. Kesällä melko vähän annan ruokaa, kun laiduntavat niin tehokkaasti. :)
Vastaa Viestiin