Kuinka moni aikoo erota säilytysohjelmasta?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Lukittu
Ilona

Re: Kuinka moni aikoo erota säilytysohjelmasta?

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Suvianne, meidän alhojen omistajien on helppo vastustaa hautomakoneita. :smt003
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

:smt005 Tuo on kyllä totta. Oikeestaan pitäs olla vaan hiljaa. Ihan sama kuin mulle tulis laiha sanomaan, että hui ku oon lihava (siis itsestään) :smt005 Mua vois ottaa pannuun
Maattari
lindell

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Mutta ONHAN se emo ykkösvaihtoehto, sehän on se luontainen tapa lisääntyä. Munkin helppo sanoa kun on iittejä :smt005. Emo on aina konetta parempi vaihtoehto, vaikka emo olisi mitä rotua. Silti se kone on kuitenkin joskus hyvä apuri ja sen käyttö on hyvinkin perusteltua.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minä olen miettinyt tätä myyntikiintiöhommaa ja kokoajan olen enemmän ja enemmän sitä mieltä', että se on hyvä juttu.
Jopa Alhoissa on nykyään jokaisella muutaman aktiivisen kasvattajan kanat siellä suvussa. Hyvä tai huono, mutta on se kiintiö ihan ok juttu!!
annemari

Viesti Kirjoittaja annemari »

Heps, Maattari !!!

Nyt perustele minulle tyhmälle,

-miten munan kehitykselle on parempaa olla emon alla kuin koneessa??
-Miten se vaikuttaa tipuun, jos sen kuitenki välittömästä kuoriutuessaan siirtää emon alle?
-Onko sinulla ihan tutkimustietoa tästä??
Maattari
lindell

Annemari
Kyllä sille munalle on ihan sama haudotaanko se koneessa vai kanan alla. Mä muotoilin huonosti koska tarkoitin että tipulle se emo on aina se ykkösvaihtoehto. Et siis ole tyhmä :smt005

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
annemari

Viesti Kirjoittaja annemari »

* Tykkään * :smt005
kananen

Viesti Kirjoittaja kananen »

Muusa kirjoitti:maatiaiskana on jalostumaton eläin jolla tärkeimmät ominaisuudet ovat olleet terveys ja kestävyys, koirarodut harraste-eläiminä ovat enimmäkseen enempi tai vähempi sairaaksi jalostettuja.
Jäin miettimään tätä lausetta että jos sinäkin olet kasvattanut tyrniksiä vuodesta 2007 Ja uudistanut kukkokantaa koko tämän ajan niin ettei kukot olisi lähisukulaisia, sulkajalkaisia jne jne niin eikö tämä nimen omaan ole jalostamista eikä luonnon valintaa joka on sitten se jalostuksen vaihto ehto?
Muusa kirjoitti:Esimerkiksi tehotuotantoon jalostettuja, kotitarvetuotantoon huonommin sopivia hybridejä.
Miten tämä käytännössä oikein näkyy? Itselläni on tällä hetkellä puhtaita tyrniksiä ja kuhan vaan kukko + kanoja ja olin kyllä suuresti yllättynyt kuinka ihana luonteinen kukko voi olla ja kuinka tasaista on muna tuotanto noilla kunhan kanoilla verrattuna heikosti ja epäsäännöllisesti muniviin tyrniksiin.

Tämän kokemuksen perusteella meille ei enää tyrnis kukkoja tule koska niistä ei hyvä luonteista löydy.
Ilona

Minusta on aika yksioikoista puhua kotitarvetuotantoon huonosti sopivista hybrideistä. Kotitarvetuottajat eivät ole mikään yhtenäinen ryhmä, joka haluaisi kanoistaan samoja juttuja. Eivätkä hybridit ole samanlaisia, eri jalosteissa on valtavia eroja. Esim. Hy Line White on todella arka, Hy Line Brown päinvastoin äärimmäisen kesy. Hybridit sopivat mainiosti esim. sille, joka arvostaa halpaa hintaa, erinomaista munintaa ja hautomahalun puuttumista. Eivät ne ole mitenkään lähtökohtaisesti "pilalle jalostettuja", vaan hyvissä tuotanto-oloissa ja oikealla ruokinnalla terveitä ja tuottavia kanoja. Tuotantorasitussairaudet johtuvat enemmänkin häkkituotannon olosuhteista. Maatiaiskanakin saattaisi sairastua kannibalismiin tai osteoporoosiin häkissä. Terveys ja kestävyys on myös hybridien aika keskeisiä jalostettavia ominaisuuksia, tosin kestävyyden jalostaminen keskittyy niillä kestävyyteen suurtuotanto-olojen stressitekijöitä vastaan, kun maatiaisen kestävyys on enemmänkin sopeutuvuutta esim. kylmiin oloihin. Joka tapauksessa maatiaista ei pitäisi kenellekään markkinoida ylettömällä kestävyydellä. Jos ihminen haluaa eläimen, joka kestää pakkasta, siivottomuutta ja huonoa ravintoa, niin hankkikoon posliinikoiran. Maatiainen tarvitsee ihan yhtä hyvän ilmanlaadun kuin hybridi, hyvää ravintoa tuottaakseen ja pysyäkseen terveenä, eikä se jatkuvaa pakkasessa oloa kestä, vaikka hangella pistäytyisikin eikä 20 astetta kaipaakaan. Mä en myisi poikasia ihmiselle, joka haluaa eläimiltään ennen kaikkea sitkeyttä ja pärjäämistä missä hyvänsä oloissa.

Hy Line brownin huono puoli on minusta aggressiivisuus, Hy Line Whiten arkuus. Lohmann White on varsin hyvä kotitarvekana, jos ei kaipaa sylissä rapsuteltavia kanoja. Maattareissakin on erilaisia ominaisuuksia, jotka jollekin voivat olla plussaa, toiselle miinusta: toinen haluaa hautovia kanoja, toinen ei, toinen haluaa hyvää tuotantoa, toiselle riittää vähempi. Joku haluaa kanojen viihtyvän talvella viileässä kanalassa, toisella on valmiudet pitää kanala 20-asteisena. Joku haluaa tosi pitkäikäisiä kanoja, toinen on valmis teurastamaan parven ja hankkimaan uudet hyvin munivat parin vuoden välein. Itse olen erittäin tyytyväinen alhoihin, enkä niitä ikinä vaihtaisia hybrideihin, koska tykkään hautovista, useita muniontakausia kohtuullisesti tuottavista ja luonteeltaan sopuisista kanoista ja keskenään toimeentulevista kukoista.

Vastustuskyvystä: vastustuskyky on osittain perinnöllinen ominaisuus, osittain hyvien tuotanto-olojen seurausta. Kana on vastustuskykyisimmillään, kun se on stressitön, kanala on lämmin ja puhdas, ilma hyvälaatuista, ravitsemus on kohdillaan. Kaikki tuotanto-olojen heikennykset ja tartunnat heikentävät vastaista vastustuskykyä. Vastustuskyky ei synny virustartunnoista. Tartunnoista, joista elimistö on selvinnyt, syntyy vain vasta-aineita. Jokainen tartunta on kuitenkin stressi elimistölle ja heikentää vastustuskykyä seuraavia, muita tartuntoja vastaan. Tässä mielessä on ihan päätöntä vähätellä virustautien haitallisuutta tai pitää niitä muka jonain vastustuskykyä jalostavana tekijänä. Minä en ainakaan halua ensimmäistäkään IB- tai ILT-virusta kanalaani ja teen parhaani, ettei niitä sinne myöskään tule. Oikeastaan kokkidioosi on ainoa sairaus, jonka vastustuskyky syntyy kokkidien jatkuvasta, sopiva-asteisesta läsnäolosta ympäristössä. Sopivaa kokkidien määrää pehkussa käytetään nykyään "rokotteena" myös ammattituotannossa munivilla kanoilla ja broileriemoilla. Kotitarvetuotannossa kokkideja on ympäristössä aina.
Maattari
lindell

Kyllä se vastustuskyky paranee sillä että elimistö ei ole liian puhtaassa ympäristössä vaan altistuu eri mikrobeille. Marek on toinen virus joka on käytännössä kaikissa kotikanaloissa. Itse pidän sen olemassaoloa hyvänä, se karsii heikot pois ennen kuin ne tulevat lisääntymisikäisiksi. Mulle on tullut kanoja IB + paikoista. Täällä en ole huomannut mitään tautiin viittaavaa, ehkä olin jo itse IB+ alun alkaen tai sitten en, mutta mitään oireita en ole huomannut, en pidä sitäkään mitenkään pahana uhkana. Itse en varmaankaan uskaltaisi ottaa kanoja IB- paikasta, pelkäisin että sairastuvat. En myöskään ole sitä mieltä että kaikkia tauteja pitää testata. Muutenkaan en ymmärrä hysteeristä tautipelkoa, meille saa kanalaan tulla katsomaan sekä kanalliset että ei kanalliset ihmiset. Luotan siihen että kun olosuhteet ovat ok, kanoilla on väljät oltavat ja ruokinta ok niin ne selviävät kyllä mahdollisista taudeista jos ne ovat tullakseen. Tuotantokanaloissa asia on ihan toinen kun kanat ovat ahtaissa oloissa ja huippuunsa viritettyjä niin ne sairastuvatkin herkemmin, kotikanalassa näin harvoin on. Jos jollain jyllää tauti kanalassa oletan että hän kertoo sen eikä tule mun kanalaani silloin kun tauti jyllää.
Kanarotuja on moneksi ja kaikille kanoista haaveileville löytyy varmaan se/ ne omat rodut joilla on juuri ne ominaisuudet joita pitää tärkeinä. Jos mun olisi pakko valita vain yksi rotu se ei olisi maatiainen vaan orppi. Onneksi ei ole pakko valita koska pidän maatiaisten säilyttämistä tärkeänä mutt rotuna orpin ominaisuudet sopivat mun tarpeisiin paremmin vaikka nekin hautovat liikaa :smt003

Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

kananen kirjoitti:Vastustuskyky ei synny virustartunnoista. Tartunnoista, joista elimistö on selvinnyt, syntyy vain vasta-aineita. Jokainen tartunta on kuitenkin stressi elimistölle ja heikentää vastustuskykyä seuraavia, muita tartuntoja vastaan. Tässä mielessä on ihan päätöntä vähätellä virustautien haitallisuutta tai pitää niitä muka jonain vastustuskykyä jalostavana tekijänä.
Olen ilmeisen typerä koska en tajunnut mitä ajat takaa. :smt017
Vastustuskyky nimenomaan syntyy virustartunnoista, bakteereista jne. Mietitäänpä lapsia, he sairastavat lastentautinsa yleensä siinä vaiheessa kun siirtyvät kotihoidosta päiväkotiin ja kouluun. Flunssat, vesirokot ym. tarttuvat lapsiin koska heillä ei ole vielä vastustuskykyä näille sairauksille. Vasta-aineet nimenomaan liittyvät vastustuskykyyn, elimistön kykyyn muistaa taudinaiheuttajat joita se on kohdannut aiemmin.

Tosiasia on että maatiaisten kestävyys perustuu nimenomaan siihen että niiden elinolot vuosisatojen aikana eivät ole olleet optimaaliset. Ravinto on ollut niukkaa ja olosuhteet lämmön ym. suhteen vaihtuvat. Näin heikoin eläinaines on karsiutunut, se ei ole yksinkertaisesti selvinnyt. Niin pahalta kuin se kukkahattu-eläinystävistä tuntuukin, niin se on fakta. Tokihan me mieluummin ajattelisimme että maatiaiset ovat vahvoja, elinvoimaisia, hedelmällisiä ja terveitä vain siksi että niitä on aina pidetty kuin kukkaa kämmenellä, ruokittu hienoilla rehuilla ja kasvatettu siisteissä ja lämpimissä sisätiloissa rakkaudella. Taudit on tutkittu verikokein ja on lääkitty ja paijailtu sairaat taas terveiksi.
No niin, fantasiat sikseen. Maatiaisen kestävyys on "jalostunut" hienoisella kaltoinkohtelulla. On aika todennäköistä että tulevaisuuden maatiaiskana ja muutkaan maatiaiseläimet eivät enää ole niin kestäviä ja terveitä kuin edeltäjänsä. Ylihoitamalla, karsimalla säilytysohjelmasta esim. IB-positiivisia parvia, yleensäkin ylisuojelemalla me tulemme tuhoamaan maatiaisen parhaat puolet.

Tehokanat on jalostettu munimaan, niiden terveyteen ja kestävyyteen ei ole mitään syytä ollut satsata, koska ne laitetaan hengiltä kuitenkin heti kun paras munintaikä on ohitettu. Ne eivät varmasti ole yhtä terveitä ja vastustuskykyisiä kuin maatiaiset. En silti sano etteikö ne voisi olla ihan hyviä kanoja monellekin.
Olen samaa mieltä Muusan kanssa siitä että maatiaiskana on loistava kotitarvekana kelle tahansa, siihenhän se on vuosisatojen aikana "jalostunut". Huvittavaa jos me maatiaiskanoja pitävät alamme nostaa maatiaiset jotenkin kohtuuttoman "pyhiksi" ja erikoisiksi kanoiksi, liian hyviksi ja hankalahoitoisiksi tavallisille ihmisille.
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Ja Maattarilta taas asiaa, olen samaa mieltä noista testauksista ja tautikammosta.
Maattari
lindell

Ushvan kanssa samaa mieltä :smt001
Maatiaisen hyvä puoli on juuri tuo että se on helppo ja kestävä, todella hyvä kana aloittelijalle juuri tuon vaatimattomuutensa takia. Munii hyvin vähemmällä ja "huonommalla" ruoalla ja se on hyvä ja säilytettävä ominaisuus jota ei tulisi pilata. Monet muut rodut vaativat tarkempaa ruokintaa jos haluaa hyvää munintaa ja hyviä poikasia.

Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

kananen ikävää että sulla on ollut niin huono tuuri että olet saanut vaan kiukkuisia tyrniskukkoja! Kilttejä herrasmieskukkoja on tyrniksissä toki paljonkin, ja valtaosa onkin luonteeltaan moitteettomia. Harmi kyllä noita kiukkupäitäkin esiintyy, sitä ei kai kukaan kiellä. Vaikka huonoluonteinen kukko paranee kerrasta kirvesterapialla ja kilttejä on enemmän kuin voi pitoon jättää niin jokainen kiukkukukko on minusta silti ongelma, niihinkin kun kiintyy ja uuden kukon hankkimisessa on kuitenkin aina vähän vaivaa.
Ymmärrät varmasti kuitenkin karsimisen ja jalostamisen eron. Karsiminen on juuri sitä että poistetaan kannasta ne luonteeltaan kelvottomat, ja muutenkin epätyypillisiä piirteitä omaavat kuten sulkajalat. Jalostamisen tuloksena taas voidaan esimerkiksi ihailla erilaisia poikkeavan näköisiä kanarotuja. Säilyttämisessä pyritään mm. geneettisen monimuotoisuuden säilymiseen ja silloin sukulinjojen tarkkailukin on tärkeää.

Kotitarvekanaloita on jokaisella erilaisensa. Tiedän minäkin kotitarvekanalan jossa on lämpöä varmaan parikymmentä astetta, eläintiheys karkeasti arvioituna kymmenen kanaa neliöllä ja kanat vaihdetaan vuoden-parin välein. Hybridi on siinä kanalassa varmasti ihan osuva valinta. Mutta noin yleisesti ottaen kun ajattelee että munantuotantohybridi on jalostettu tuottamaan mahdollisimman hyvällä hyötysuhteella munia lämpimässä tiivistunnelmaisessa kanalassa puolentoista vuoden ikään, niin voisi yleistää että useimmissa harrastekanaloissa kanojen tärkeimpien ominaisuuksien painotus voi olla vähän toisentyyppinen.
Ilona

Ushva kirjoitti: Olen ilmeisen typerä koska en tajunnut mitä ajat takaa. :smt017
Vastustuskyky nimenomaan syntyy virustartunnoista, bakteereista jne. Mietitäänpä lapsia, he sairastavat lastentautinsa yleensä siinä vaiheessa kun siirtyvät kotihoidosta päiväkotiin ja kouluun. Flunssat, vesirokot ym. tarttuvat lapsiin koska heillä ei ole vielä vastustuskykyä näille sairauksille. Vasta-aineet nimenomaan liittyvät vastustuskykyyn, elimistön kykyyn muistaa taudinaiheuttajat joita se on kohdannut aiemmin.
Vesirokon sairastaminen ei anna vasta-aineita tuhkarokolle (toinen virustauti) eikä tietenkään millekään bakteeritartunnalle. Bakteeriperäiset flunssat eivät ole lastentauteja, eikä niille synny vastustuskykyä, ne iskevät helpoiten silloin, kun elimistö on stressaantunut ja vastustuskyky alhainen. Kanalla sama juttu. Marektartunta ei anna minkäänlaista vastustuskykyä vaikkapa IB:a vastaan eikä toisin päin. Päinvastoin, jos elimistön immuunipuolustus on joutunut tekemään töitä yhden tartunnan kanssa ja sen jälkeen iskee heti toinen, on puolustus "alhaalla" ja se toinen tauti iskee helpommin. Vastustuskyky on ominaisuus, joka vaihtelee perintötekijöiden ja yleisten olosuhteiden mukaan, vasta-aineet eivät varsinaisesti liity siihen. Vasta-aineet kertovat vain, että kana on saanut tietyn virustartunnan ja selvinnyt siitä hengissä. Siinä mielessä vastustuskykyä on tietysti ollut, että on selvinnyt, mutta samalla vastustuskyky on tilapäisesti alentunut tartunnan elimistölle aiheuttaman rasituksen takia.
Tosiasia on että maatiaisten kestävyys perustuu nimenomaan siihen että niiden elinolot vuosisatojen aikana eivät ole olleet optimaaliset. Ravinto on ollut niukkaa ja olosuhteet lämmön ym. suhteen vaihtuvat. Näin heikoin eläinaines on karsiutunut, se ei ole yksinkertaisesti selvinnyt. Niin pahalta kuin se kukkahattu-eläinystävistä tuntuukin, niin se on fakta. Tokihan me mieluummin ajattelisimme että maatiaiset ovat vahvoja, elinvoimaisia, hedelmällisiä ja terveitä vain siksi että niitä on aina pidetty kuin kukkaa kämmenellä, ruokittu hienoilla rehuilla ja kasvatettu siisteissä ja lämpimissä sisätiloissa rakkaudella.
Kanaa ei ole Suomessa pidetty kotieläimenä kovinkaan kauan, rahvaan keskuudessa oikeastaan vasta 1800-luvulta. Kana on ollut aikaisemmin arvokas kotieläin, eikä sitä ole mitenkään tietoisesti hoidettu huonosti. Päinvastoin, kun lukee noin sadan vuoden takaisia hoito-oppaita, hoito on ollut hyvinkin pilkuntarkkaa. Esim. poikasten vesi- ja ruoka-astioita kehotetaan desinfioimaan yhtenään, mitä tuskin kukaan kanaharrastaja nykyään viitsii tehdä. En minä ainakaan.

Toinen juttu on sitten, että ovatko maatiaiset todella vahvoja, elinvoimaisia, hedelmällisiä ja terveitä muihin rotuihin tai hybrideihin verrattuna? Onko tätä asiaa tutkittu ja jos on, niin millaisin tuloksin? Onko kyse tutkitusta tiedosta vai mielikuvista? Mä olen tosi tyytyväinen alhojeni terveyteen, eipä siinä mitään, mutta olen kuullut myös ihmisistä, joilla on kokemuksia sairauksista ja sukusiitosvioista maatiaisparvissaan. Minusta maatiaisen kestävyyttä toisinaan ylimainostetaan. Ei mikään kana voi hyvin (saati millään tavalla jalostu!) esim. pakkasen puolelle menevässä kanalassa, pelkällä kauralla ruokittaessa tai jos ilmanlaatu alittaa eläinsuojelulain raja-arvot. Tämä on laji-, ei rotukysymys. Tosi on, että maattarit ulkoilevat mieluusti pikkupakkasilla eivätkä tarvitse mitään 20-asteista kanalaa, mutta jos jotain kanarotua markkinoidaan tyyliin "selviää ja kestää mitä vain", niin aika metsässä ollaan tai ainakin markkinoinnin kohderyhmä on väärä eläintenpitoa ajatellen.
On aika todennäköistä että tulevaisuuden maatiaiskana ja muutkaan maatiaiseläimet eivät enää ole niin kestäviä ja terveitä kuin edeltäjänsä. Ylihoitamalla, karsimalla säilytysohjelmasta esim. IB-positiivisia parvia, yleensäkin ylisuojelemalla me tulemme tuhoamaan maatiaisen parhaat puolet.
Mä en näe tällaiselle skenaariolle mitään perustetta. Jo nyt kanojen hoito on monella harrastajalla paljon huolettomampaa kuin vaikkapa mummoni kotitilalla 30-luvulla (eikä silti välttämättä huonoa). MTT:n ihmisten mukaan säilyttäjistä pääosa pitää kanoja ohjeiden mukaisesti luonnonmukaisissa olosuhteissa. Vain parilta säilyttäjältä puuttui ohjeiden mukainen ulkoilumahdollisuus (tähän tulisi todellakin puuttua) ja mitään ylilämpimiä kanaloita tuskin on kellään. IB-parvien karsimista ei tietääkseni ole suunniteltu, pääasia on, ettei tautia levitetä taudittomiin kanaloihin. Tämä kai on jokaiselle itsestään selvää.
Tehokanat on jalostettu munimaan, niiden terveyteen ja kestävyyteen ei ole mitään syytä ollut satsata, koska ne laitetaan hengiltä kuitenkin heti kun paras munintaikä on ohitettu.
Hybridien elävyyteen (=kestävyys) panostetaan jalostuksessa todella paljon, koska kuolleisuus aiheuttaa tuotantotappioita. Suurtuotannon olosuhteet ovat monella tapaa haastavat, mutta eri tavoin kuin harrastekanalassa. Kanan pitää kestää terveenä ja hengissä stressiä, jota joko häkissä tai tuhansien laumassa oleminen väistämättä jonkin verran aiheuttaa. Mulla on pitkä kokemus hybrideistä kesäkanoina. Päällepäin hyvinkin huonokuntoisen näköisten, häkissä munitettujen kanojen kuolleisuus oli yllättävän alhainen, vaikka ne tuotiin aivan erilaisiin mikrobiologisiin oloihin ja selvästi aikaisempaan kylmempään ja ruokinta muuttui kertaheitolla. Ei minusta osoita lainkaan huonoa vastustuskykyä!
Huvittavaa jos me maatiaiskanoja pitävät alamme nostaa maatiaiset jotenkin kohtuuttoman "pyhiksi" ja erikoisiksi kanoiksi, liian hyviksi ja hankalahoitoisiksi tavallisille ihmisille.
No hankalahoitoinen maatiaiskana ei takuulla ole. Kuten ei varmasti mikään muukaan kana. Mutta turha sitä on ylivertaisen kestäväksikään kehua. Sopii hyvin tavalliselle ihmiselle. Semmoiselle, jonka mielestä eläimen hoitoon ei koskaan saa mennä penniäkään ylimääräistä rahaa eikä siitä saa olla mitään ylimääräistä vaivaa, minä edelleen suosittelen posliinikoiraa. :smt001

yleensäkin ylisuojelemalla me tulemme tuhoamaan maatiaisen parhaat puolet.
Varmasti meistä melkein kaikki hoitavat kanojaan hyvin. Mutta sitten on se pieni vähemmistö, joka ei hoida. Niskakarvat nousee ainakin minulla pysyyn, kun kuulee legendoja poikasia myyntiin tuottavista kasvattajista, joilla poikaskuolleisuus on 30, 50 tai 80 %, eikä elettäkään tehdä syyn selvittämiseksi, myynti senkun jatkuu. Jos joku tuhoaa maatiaisen (tai minkä tahansa rodun) parhaat puolet, niin tällainen tautien kylväjä ja sairaiden poikasten myyjä.
Lukittu