jättimuna

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Viirupöö

Re: jättimuna

Viesti Kirjoittaja Viirupöö »

Jos kahden keltuaisen munaa hautoo, tuleeko sieltä kaksi tipua? ;)
flai

Viesti Kirjoittaja flai »

Tää nyt ei kyllä ole jättimuna mitä meillä yksi kana tekee, mutta... Yksi nuorikko munii aina kahden keltuaisen munan?? Muna on aavistuksen muita isompi, mutta ei mikään jätti. Haittaakohan se kanaa jotenkin? Mistähän voisi johtua? Kana on muninut n. 3 viikkoa, ja yhtään yhden keltuaisen munaa siltä ei ole tullut! Munii nyt melkeinpä joka päivä. Voiko kyseessä olla IB:n aiheuttama muutos? (Kun kerran Siimiksellä se on niin oletan että on meilläkin.)

Viirupöö, yleensä kahden keltuaisen munassa ei mahdu kuitenkaan kaksi poikasta kehittymään loppuun asti, mutta on sekin mahdollista. Luonnollisesti eivät taida pystyä kuoriutumaan, täytyy olla todella taitava ihminen kuorimassa. Itse en haluaisi edes yrittää.
Karhurouva

Viesti Kirjoittaja Karhurouva »

Voikohan se kuitenkaan olla tilanpuutteesta kiinni? Olen joskus hautonut ihan aloittelevien minimunia, ja pienin kuoriutunut tipu painoi 12 grammaa. Ei todellakaan ollut suurensuuri. Toki voi olla, että kaksosten kehittyminen munassa on muuten vaikeaa, miten lie siellä menee sikiökalvot ja napanuorat jne. Itse lykkäsin pari päivää sitten koneeseen juurikin sellaisen tuplakorkean munan, jossa oletan olevan kaksi keltuaista. Tosin epäilen, että tulee suurin mätämuna, mitä meillä koskaan on nähty. :smt003
Viirupöö

Viesti Kirjoittaja Viirupöö »

Sanot sitten, miten käy! :)
fasunen

Viesti Kirjoittaja fasunen »

Meillä on tullut kaksoset jotka kuoriutuivat kanan alla ihan itse! :shock: :smt006 Kumma näin jälkikäteen kuulla että se on mahdotonta. :smt005 Oli ne sitten vähän pienempiä kuin muut mutta ihan virkeitä tipuja. :smt003
Korpela

Viesti Kirjoittaja Korpela »

Kaverin kanalta tuli ihan järettömän kokoinen muna, punnittiin se pienellä digitaalisella keittiovaa'alla ja paino oli 123g.
Se oli sellanen pitkulainen, mut varmaan oli tuska sellasta työntää. Onneks ei oo tullu uusia.
Sit seuraavana päivänä tuli minimuna mikä painoi 18g. Ne oli hyvän näköiset vierekkäin. Harmi ettei oo kuvia.
Siitä isosta munasta paljastui alta toinen muna kuorineen.
fasunen

Viesti Kirjoittaja fasunen »

Oho! :shock: Kaiken laisia häiriöitä sitä voi muninnassa sattuakkin.
Korpela

Viesti Kirjoittaja Korpela »

Jep,
Mietin että voisko olla että siirto häkistä "vapauteen" olis aiheuttanut paniikin ja muna on jäänyt paikalleen ja kehittynyt tavallaan uudestaan?
Onneks se oli tosiaan pitkulainen ja saman paksuinen kuin munat yleensä.
Pikkukana

Viesti Kirjoittaja Pikkukana »

Aloittelija kysyy, että minkä kokoisia minkäkin rodun munat yleensä ovat? Itselläni on Horniolaisia, ja pitääkö esim. olla huolissaan kanoista jos munien koko kasvaa liian suureksi?
suikku

Viesti Kirjoittaja suikku »

Mun Horniolaiset munivat n. 50 gramman munia. Pikkuisen voi olla päälle tai alle. Tuohon huolissaan - kysymykseen en osaa vastata.
Pikkukana

Viesti Kirjoittaja Pikkukana »

Meidän Horniolaiset tekevät myös pääsääntöisesti n. 50 gramman munia. Vaihtelua on tosin 40-60g. Suurin on tainnut olla 62g! Vaakamme tosin on sellainen heilurivaaka, joten gramman heittoja voi olla. Tuo 62 gramman muna oli kyllä ihan huomattavan suuri. Veikkaisin sen olevan isoimmalta kanalta. Ehkä ei tarvitse huolestua niin kauan kuin kanat munivat (munintakaudella) ja voivat hyvin.
Nina

Viesti Kirjoittaja Nina »

Meillä jättikoch pakersi kunnon munan, harmi ettei ole vaakaa.

Kuva
hemuli

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Minulla oli muutama vuosi sitten kana, joka muni säännöllisesti valtavia munia. Sitten kana kuoli. Kun noihin aikoihin kuoli muutama muukin kana, toimitin tämän kanan ruumiinavaukseen tuolloiselle pieneläinklinikalle, ihan vaan saadakseni tietää, ettei mikään epidemia vaivaa kanasia. Kanan kuolinsyy oli kuitenkin vatsakalvontulehdus. Obduktion tehnyt eläinlääkäri kertoi, että sellainen on vaarana kanoille, jotka tekevät suuria munia, sillä kun kanaparka ponnistaa munaa ulos, saattaa yhteissuoli ponnistuksen seurauksena tulla ulos ja saada pöpöjä. Ei tää varmaa kovin yleistä ole enkä halua pelotella mitenkään, mutta tälleenkin voi käydä :smt087
Ninasusanna

Viesti Kirjoittaja Ninasusanna »

Aamulla löytyi jättikochin pesästä tällainen

Kuva

Vierellä normi 60g muna ja tämä 108g :shock:
Mimi30

Viesti Kirjoittaja Mimi30 »

hillitön muna!
Meillä kans nää "rescue"hybridit tekee niin isoja ruskeita munia ettei perus munakennot mene kiinni..
Vastaa Viestiin