"munankierto"
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
-
Sally12
"munankierto"
Mitenkä monta päivää vie "munankierto"
vai mikä lienekkään oikea sana asialle.Eli kun kukko lasketaan laumaan ja jos oletetaan sen olevan toimelias ,milloinka siitosmuna tupsahtaa ulos?
-
Kiyry87
Re: "munankierto"
Todistetusti viisi viikkoa. Joku munanettiläisistä oli testannut. Sen vuoksi jos esim. väärä kukko pääsee huseeraamaan kana laumaan
kannattaa pitää ainakin tuo viisi viikkoa karanteenia ennen siitosmunien keruuta. Jos laumassa taas ei ole ollut kukkoa niin luultavasti viikossa alkaa tapahtumaan
suosittelen kuitenkin seuraamaan että näet että se astuu kanoja
kannattaa pitää ainakin tuo viisi viikkoa karanteenia ennen siitosmunien keruuta. Jos laumassa taas ei ole ollut kukkoa niin luultavasti viikossa alkaa tapahtumaan
suosittelen kuitenkin seuraamaan että näet että se astuu kanoja
-
HeiniS
Muistelempa jostain saaneeni sellaisen tiedon, että muutaman päivän säilyy kanassa siemenet, eli kukon tarvisi polkea vain kahdesti viikossa saadakseen jälkeläisiä. Että jos siihen perustaisi ajatuksen, niin hedelmöittyneitä munia tulisi neljän päivän kuluttua. Mutta luonto on ihmeellinen, että ei ainakaan kukon vaihdon jäljiltä kannata ihan hetkeen ottaa siitosmunia. Ja minä en ole sitten koskaan hautonut tai muutenkaan käytännön kautta tähän asiaan perehtynyt, että sillä varmuudella haastelen 
-
Kiyry87
Siis nyt on pakko tarkentaa eli joku oli kokeillut ja saanut itäviä munia viiden viikon ajan. VOIKO joku kauemmin Muniksessa muistella KUKA se oli?
Jos kukkoa ei ole niin viikon oltuaan laumassa pitäisi siis alkaa itää munien.
Jos kukkoa ei ole niin viikon oltuaan laumassa pitäisi siis alkaa itää munien.
-
mik
Mä ainakin haudoin kaks vuotta sitten kalkkunan munia yli kuukausi kukon kuoleman jälkeen ja jokaikinen oli hedelmöittynyt.
-
Tuulia
Mulla oli silkkikanat ilman kukkoseuraa, ja tipuja munista tuli hiukan alle 4 viikkoa.
Pitäisin 5 viikkoa ns. varoaikaa, jos rakentaisin siitosparven.
Pitäisin 5 viikkoa ns. varoaikaa, jos rakentaisin siitosparven.