hanhen/ankan pesät

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
höpöhöpö

hanhen/ankan pesät

Viesti Kirjoittaja höpöhöpö »

:smt006 Eli,oletteko tehneet jostakin jonkun moisen pesäkopan hanhille tai ankoille? Vai rakentavatko itse mieleisensä,hautomista ajatellen..
Meidän ankka rouvat kaivautuu pahnoihin munimaan ja peittävät munat sinne,sen kummempaa pesää niillä ei ole mut eipä vielä ihan hautomisaikakaan ole,hanhi rouva pyöräyttää munan millon minnekki,sen kummemmin valikoimatta.. :smt048
Mutta kevättä ajatellen tuli mieleen että pitäiskö niillä olla jonkin moinen "koppi" jonne saavat mennä rauhassa munimaan ja hautomaan vai rakentavatko yleensä aina itse mieleisensä?
Ulla

Re: hanhen/ankan pesät

Viesti Kirjoittaja Ulla »

Mulla ankat ja hanhet tekevät aina pesän ihan isoon olkikasaan, jonka olen tuonut haluamaani kuivaan nurkkaan. Eivät tarvitse erikseen koppaa tai koppia. Yleensä laitan havuja olkipesän eteen, että pääsevät munimaan vähän piiloon, josta kyllä kovasti tykkäävät. Ankat ja hanhet, normaalisti hautomista ajatellen peittävät aina munat pesään. Jos eivät peitä, niin eivät ole vielä `sukukypsiä`eli vielä valmiita hautomispuuhiin.
Viktoria

Viesti Kirjoittaja Viktoria »

Täällä juttua ainakin hanhen pesästä:
http://www.munanetti.net/viewtopic.php? ... A4#p128512
Räpylä

Viesti Kirjoittaja Räpylä »

Mites juoksuankat, tekevätkö nekin pesän? Olen antanut itseni ymmärtää, että puljauttelevat muniaan vähän sinne sun tänne :smt003 Meillä tavalliset ankat tekee pesän, mutteivät tajua hautoa :smt021
Räpylä

Viesti Kirjoittaja Räpylä »

"These ducks do not fly and only rarely form nests and incubate their own eggs. They run or walk, often dropping their eggs wherever they happen to be. Duck-breeders need to house their birds overnight or be vigilant in picking up the eggs to prevent them from being taken by other animals." (lähde http://en.wikipedia.org/wiki/Indian_Runner_Duck)
Vastaa Viestiin