Mikä rotu sopisi???

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

tervaatio

Mikä rotu sopisi???

Viesti Kirjoittaja tervaatio »

Meillä on vanhahko leikkimökki vailla käyttöä ja samalla viiriäiset ovat etsiskelleet uutta asunto... Mökki on sisältä noin 150cm leveä, noin 150cm-200cm korkea(harjakatto) ja noin 200cm pitkä. Peräpäähän tulisi kaksikerroksinen viirula, joka lähtee noin 60cm lattiasta, eli sen alle jää kanoille vaikka kylpy paikka. Mökissä on kaksi ikkunaa, joten luonnovaloakin sinne pääsee hyvin. Mökki eristetään ja talveksi sinne laitetaan pari lämpölamppua kestopehkun lisäksi lämmittämään. Mökistä tulee olemaan pääsy n. 10m2 kokoiseen ulko tarhaan( harjakatto mallilla rakennetaan, reunoilta 2m korkea, joten keskeltä vielä vähän korkeampi. Ulkotarha siis katetaan ainakin puoliksi pellillä ja loput sitten verkolla. Koko tarha laitettais tällä: http://www.kolumbus.fi/rautarantala/muovitetut.html ( sieltä VOLIPLAST 16x16mm 0,9x1,2mm 1000mm)
ja ala reuna vielä vahvistettais vahvemmalla verkolla. Tonne pääsisi kanojen lisäksi kesäisin siis myös viiriäiset pörräämään.
Tähän hässäkkään jos olisi joku sopiva kanarotu, ei koon puolesta mitenkään jättimäinen sais olla, elikkä joku kääpiö... Mikä ois kiltti, koristeellinen ja EI SILKKI! Niistä en tykkää... :smt005
Olisin kiitollinen asiallisista vastauksista..... Nii, ja tottakai neuvoista. :smt006
Nuki

Re: Mikä rotu sopisi???

Viesti Kirjoittaja Nuki »

Kuulostaa kivalta mökiltä :smt045
Roduista voin suositella tietty vain näitä joista itsellä on kokemusta, muut sitten suosittelevat lisää :smt001
Käppänät eli kääpiökotsit on mun makuun aivan hellyttävän näköisiä palleroisine olemuksineen ja höyhenpöksyineen. Mun käppänät ei tunnu olevan niin kylmänarkoja kuin toiset kääpiöt, tämä kaksikko ulkoilee kylmemmilläkin säillä. Kovia hautomaan, todella kovia!
Mille fleur on kaunis kuin koru. Millet on myös tosi kesyjä ja seurallisia, mutta niin kai kaikki kääpiöt? Ainakin mulla tuntuvat olevan. Millet on myös hautojia.
Antwerpen on tosi pieni, edellisiä selvästi pienempi. Mun Dafi on kooltaan jotain rastaan ja naakan väliltä. En muuten ole partanaamojen iso fani, mutta antwerpen näyttää tosi hauskalta poskipartoineen, sillä on niin olemattoman pieni harjakin ettei se oikeastaan näytä edes kanalta. Puluksi sitä joku joskus sanoikin :smt003 Dafi on myös niin kesy että lentää itse olkapäälle ja muutenkin tunkee aina seuraan. Todella toivon, että tää ei olis hautomahullu, kevät sitten näyttää... Munatkin on liikuttavan pieniä, vain noin puolitoista kertaa viirunmunan kokoisia.
Mulla on sitten vaan aika suppea kokemus kyseisistä roduista kun en kasvata kumpaakaan ja kanojakin mulla on ollut vasta reilun vuoden. Ja muutenkin mulla on tää "kerää kaikki kivat" -meininki, eli rotujen edustajia on aina vaan muutama nokka.
Nuki

Tässä vielä kuvia rotujeni edustajista.

Atwerpenit on tässä vielä nuoria, nykyään muhkumpi höyhenpeite.
Kuva

Käppänä
Kuva
Kuva

Mille
Kuva
tervaatio

Aivan mahtavia veijareita! :smt041
Noita millejä olen katellu ja niiden useasti mainittu kesy luonne on pelkkää plussaa! Äiti nauro vaan niide jalkatupasuille: "Voisko nuo saksia irti?"
:smt005
No eihän äiti sitä oikeasti tarkottanu, mutta sen mielestä ne on vaan aika huvittavia... Nuo millet ovat ihan parhaan näkösiä.. :smt003
Harmittaa vaan niiden munien tuotto, ku ymmärsin, että se meinaa olla aika niukkaa.
Onkos noita Atwerpeneja eri värisiä, noiden mustien lisäks?
Kääpiökotsit, ainakin joittenkin lähteiden mukaan saattaa olla hieman agressiivisia??? Nimittäin ei olis mukavaa tommosessa pikkumökissä minkään kokoisen linnun kanssa tappelu. :smt002

Mahtuiskohan tohon mökkiin jokin keskikokoinen rotu?.. Jokin maatiainen? Vai ovatko kaikki käppänät sitten niitä kilteimpiä?
Hirveästi kysymyksiä, mutta koittakaa kestää.
Kiitos muuten vastauksesta ja nuista kätevistä kuvista! :smt006
rilla

Viesti Kirjoittaja rilla »

Minun mielestä ainakaan ei kääpiökotsi ole agressiivinen. Sitä vastoin mun millekukko kyllä on. Lienee kuitenkin ihan yksilökohtaista tuo agressiivisuus enemmän.

Arvelis, et sinne jotain keskikokoistakin rotua muutama sopis. Mut en nyt osaa ehdottaa. Ehkä joku maatiaiskanta. Ne munii suht hyvin ja on kestäviä. Mut jos havittelee oikein kovaa munintaa,niin rokit mulla ainaki munii hyvin ja näköjään noi maranssitkin,ainakin näin alkuvaiheessa.

Kumpikin rotu kyllä suht kookkaita. :smt023
tervaatio

Yksilöllistähän agressiivisuus on, mutta joillakin roduilla vain vähän yleisempaa? Kuulemma...
Rodun koko ei välttämättä ole se main thing, koska en tonne aikonutkaan mitään 1000 yksilön porukkaa laittaa, vaan 1kukko+2/3kanaa.
Ulkonäöltään mielellään ei niin kääpiömäinen, elikkä kunnon pyrstösulat plussaa, eikä mieluiten koko musta lintu... (Tullee vaan varikset mieleen)
Itsekkin aattelin jotain maatiaista kylmän kestävyyden ja suhteelisen hyvän munivuuden takia, mutta ne ei kuulemma ole niistä kaikista mitenkään ystävällisiä?
Chabo on yks jota olen millen lisäks kahtonu, mutta noista chaboistakaan en oikein tiedä mitään... Munivatko hyvin? Suht. kilttejä?
Taas kasa kysymyksiä, mutta kait täältä niitä vastauksia voikin onkia... :smt003
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

Mulla on maatiaisia, tyrnäväläistä kantaa. Munivat hyvin, joillain yksilöillä munintaprosentti jopa yli 90. Nyt talvella mulla on viiriäisnuorison kasvatushäkki kanalassa ja muutaman kerran joku viiru on pyrähtänyt häkistä siivotessa kanalaan. Saa olla ihan rauhassa, kanat eivät välitä yhtään. Muutenkaan ei ole mitään ongelmaa luonteissa, mulla kasvaa pikkutiput siellä isojen joukossa. Et en kyllä allekirjoita mitään luonneongelmaa maatiaisissa, en ainakaan omissani. Kukot ovat kohteliaita kanoille ja parhaat kukot ruokkivat nuorikkokukotkin. Kanaemot hautovat kanalassa ja hoitavat tipunsa siellä muiden joukossa. Konehaudotut tiputkin saavat olla rauhassa. Eikä tilaakaan ole paljoa, 9 m² pinta-alalla kaksi kukkoa, 11 kanaa ja 15 tipua tällä hetkellä.
iracarita

Viesti Kirjoittaja iracarita »

Maatiaisista pienikokoisimpia ainakin oman kokemukseni mukaan ovat alhot :smt001

Millet ovat tosiaan aika kitsaita munijoita, eikä ainakaan minun kohdalle ole sattunut mitään superhautojiakaan. Yleensä maatiaisilla tuo haudontavietti on aika hyvä, jos tipuja haluaa itse kasvattaa.
Iloisten Munatalo

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Kuka väittää ettei maatiaiset ole ystävällisiä? :shock: Iittiläiset on ainakin :smt048
rilla

Viesti Kirjoittaja rilla »

Tyrnäläiset tosiaan munii hyvin,hautovat jonkunverran ja ovat ihan kilttejä toisillle kanoille.
Mullakin niitä on.

Ja oikein kunnon sekarotuiset on aivan mukavia. Jos on jotai tehotyttöseoksia, niin munivat yleensä ihan hyvin. Jotkut hautoo jne.

Chapo ei ole kummonenkaan munija. Enempi koristelintu. Mulla muutama kääpiökotsi muniikin tosi hyvin. Jos aina muistaa munat heti kerätä pois.
Hautomainto niillä on melkoinen.

Noi paduaanit on hupaisia hömelöitä. Muninnasta mulla ei ole vielä kokemusta, mut ymmärtäisin,ettei kovin runsaasti muni.Mut kilttejä ovat. :smt006
tervaatio

Ohohoh.... Pikkuhiljaa taidan kääntyä koristeellisista roduista maatiaisiin.... :smt003 Ei kun kahtomaan kuvia niistä.. Mielummin joku värikäs rotu. Tykkäävätkö maatiaiset ulkoilla keskitalvellakin tarhassaan leutoina päivinä???

Kyllä se varmaankin on toi alho johon päädyn, kätevä aapis-kukko väritys ja kaikki. Kestää kylmää ja näitäkin tuon yhen lähteen mukkaan mahtuis mulle 4-5=1kukko ja 3-4 kanaa.
Aivan mahtavaa!!! :smt040
pipsukka

Viesti Kirjoittaja pipsukka »

Mulla on alhoja 6kanaa ja kukko. Ihania ovat. Ja munia on tullut 30-35kpl/ viikko. 4 niistä rupesi kesällä hautomaan, ja tiput hoitivat hyvin. Nyt on tiput isoja ja vieroitettu ja sulkasato pidetty. Ja muninta alkanut. Päädyin itse maatiaisiin, koska ovat yleensä terveitä, hyvin munivia, hyviä hautojia ja kylmän kestäviä.Meillä olleet sisätiloissa vasta viikon. Nytkin haluaisivat ulos, mutten ole laskenut. Ja syövät melkein mitä vaan, ruuantähteitä ei tarvitse enää laittaa biojätteeseen. Ja mun mielestä myös kauniita ja viisaita.
tervaatio

Oho.. Luulin, että haluaisivat olla lämpösessä sisällä, mutta ei... No onhan se tietenkin ukavaa olla isommassa tilassa ja raittiissa ilmassa. :smt003 Kädet hikkoilee jo, ku en voi tota mökkiä alakaa remppaamaan... Kevättä odotellessa. :smt040

Minä EN tosiaankaan ole TALAVI-IHMINEN!!! Tulis jo lämpöset kelit... :smt013
Kiyry87

Viesti Kirjoittaja Kiyry87 »

Mulla oli aloitus kanalassani Ilmajokinen kukko ja neljä kanaa eli 1 jätti-kochi, 3 sekoituskanaa joissa oli mm. maatiaisia, tehotyttöäkin, silkkiä ja jotain muuta :-"
Sekoitukset oli vahvasti maattarin näköisiä mutta selkeästi pienempiä ja reippaita munijoita ja hyvin tulivat toimeen kun porukkaan toin lisää kanasia.
Eli miksipä ei jonkinlaiset sekoitukset olisi myös hyvä vaihto-ehto? :smt045

Nyttemmin olen hiljokseen muuttanut porukkaa jätti-kochi ja ilmajokiseksi pelkästään koska ilmikset ovat uteliaita, touhukkaita ja ystävällisiä vieraille kanoille ja kivoja munijoita
samoin mun kochin ollut hyvä munija (5-6 munaa viikossa). Jätti-kochi on vähän ärtsympi kuin ilmikset mutta ei mikään riidan haastaja. Haluaa vaan olla akkojen ykkönen :smt044 Molemmat kohtuullisia hautojia eivät ole olleet yli-innokkaita. Se on kuitenkin yksilökohtaista tuo hautoma innokkuun. Meillä ilmikset ja kochi tykkäsi olla pitkään lämmittämättömässä kopissa ja tarhassa. Reippaita ja kestäviä molemmat rodut tuntuvat olevan sekä innokkaita laiduntajia :smt023
Ensi kesänä meinaan hommata kesäksi kochin kukon kocheja hoivaamaan ja ilmikset siirrän aloitus kanalaani takaisin kukkonsa kanssa. Haaveissa pitää molempien poikaset puhtaina vaikka nyt kanalassa hipsiikin yksi kochin kana joka on maatiaisen värinen... :smt007 Toivon tytöstä äiteensä veroista munijaa nimittäin.
Noi on muuten noi millet ihan ÄLYTTÖMÄN kauniita :smt007
Nuki

Jos munia haikailet, niin sitten ehdottomasti maatiainen! Mä vaan tyrkytin noita kääpiöitä kun se jotenkin pomppas silmään sun ekasta viestistä. Mikään noista ei oo kovin kummoinen munija, ovat mulla ihan vaan koristeina ja lemmikkeinä. Ja maatiaiset on kauniita! Niissä on vaikka minkä värisiä. Mulla on tämmöinen iittiläinen kaunotar:
Kuva

Aamu munii ok ja on luonteeltaan rauhallinen, silti korkeella nokkimisjärjestyksessä.
Vastaa Viestiin