valon säätö kanalassa

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

suikku

Re: kanalan valaistuksesta

Viesti Kirjoittaja suikku »

Kirjoiteltiin niistä ledeistä jo joskus jotain. Liitän sen tähän:

Kaikenlaista on kanalaan tehty kesän aikana mm. ulkovuorauslaudat alaosaan ja maalattu ne keltamullalla, uusi porras, sisäledit ja tänään asennettiin ulkovalot. Ledit nekin. Sisävaloissa on auringonnoususimulaatio, eli valot kirkastuvat vähitellen puolentunnin aikana ja illalla himmenevät samoin. Ledivalojen ei nyt sitten pitäisi vilkkua kanojen silmään, kun se toimii tasasähköllä, eli taajuus on 0 Hz:ä.Valot rakennettiin itse kiinnittämällä ledit valkoiseksi maalattuun alumiinilevyyn ja silikonoimalla sen päälle suojaksi euron lasikuppi. Alumiini ostettiin romikselta. Alle Harri laittoi vähän faktaa jos jotakuta kiinnostaa tutkia tarkemmin.

Itse LED on ostettu täältä:

http://www.digikey.fi/product-search/en ... 76-1015-nd

Tarkempaa dataa LEDesitä löytyy täältä:

http://www.bridgelux.com/assets/files/D ... 040411.pdf

LEDit vaativat ns. liitäntälaitteen, jolla ne kytketään verkkosähköön. Sisätilan valot ovat säädettävät (tällä hetkellä auringon nousu- ja laskusimulaatio) ja niissä on käytetty seuraavaa liitäntälaitetta:

http://www.tme.eu/fi/details/eln-60-48d ... mean-well/#

Ulkovaloissa valaistusvoimakkuus on kiinteä ja niissä on vastaavasti käytetty seuraavaa laitetta:

http://www.tme.eu/fi/details/pln-60-48/ ... mean-well/#

Sisällä on kaksi ledivalaisinta. Aluksi näytti kirkkaalta mutta äkkiä siihen ihmisen silmä tottui. Kanat eivät ole olleet millänsäkkään missään vaiheessa.
Viimeksi muokannut suikku, 25 Marras 2012, 16:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
@nsku

Viesti Kirjoittaja @nsku »

kiitos paljon! no nyt on lisätietoa :)
suikku

Viesti Kirjoittaja suikku »

Nyt linkitkin toimii.
@nsku

Re: valon säätö kanalassa

Viesti Kirjoittaja @nsku »

no nyt on ledit katossa! hyvältä näytti. kukkokin tais tykätä, kieku ainakin ihan mahdottomasti, en oo kuullu sen kiekuvan aikoihin.
ja ajastimella toimivat, tarkoitus laittaa valaistusajaksi klo 6-20.
en heti viittinyt laittaa noin pitkäksi, laitoin klo 10-20, lisään aikaa pikkuhiljaa. olisko pitäny vähentää toisesta päästäkin? klo 10-18 aluksi vois olla parempi?
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minulla valot on mun kanojen oman rytmin mukaan eli 04-19 muuten sammus jo 18 mutta nuoret tykkää touhuta kun mammat menee orrelle tossa 17-18
Meillä herätään joka kesä aamusta aikasin, niin siksi on valokin aikasin päällä
Laara

Viesti Kirjoittaja Laara »

Meillä on hehkulamppu ajastimella 05-19. :smt001 Meillä nuoriso on kans ihan vauhissaan siihen asti. :smt001
pirtti

Viesti Kirjoittaja pirtti »

Meillä valaistus on säädetty 8-18. Illalla menevät nyt jo ennen tuota orrelle, vaikka kesäiltoina kanaset "kukkuivat" iltamyöhään.
Mar-jatta

Viesti Kirjoittaja Mar-jatta »

Meilläkin heräävät aikasin. Valot räpsähtää päälle siinä puoli neljän jälkeen aamulla, ja sammuu 12h päästä (tämä siis normisti, nyt niille menee valot päälle jo puoli kolmen aikoihin, kun yritän herätellä rouvia munimaan). Minusta on mukava, että ulkoa tulee edes pieni pilkahdus hämärää valoa kun sisävalot on sammuneet. Tuntuis hullulta, että valot vaan yhtäkkiä sammuu ja tulee pilkkopimeää. Kanat ei ihan selvästi ole omimmillaan pimeässä. Vaikka toisaalta, kai nekin rytminsä oppii? Aikoinaan mulla sammui kans valot iltamyöhään, ja kyllä kanaset oli pääsääntöisesti orsilla jo hyvissä ajoin.
Kalle
bankiva

Viesti Kirjoittaja Kalle »

Meillä nyt ei ihmeempää valonsäätöä ole. Heti viiden jälkeen, samalla kun haen lehden postilaatikosta, vien kanojen aamuappeen, sytytän valot. Iltapäivällä tähän aikaan vuodesta siinä klo 14 aikaan annan iltajyvät ja sammutan valot. Yläkerran himmennin hoitaa sitten lopun ja sitten huomenna sama uudestaan.
Elsa-Maija

Viesti Kirjoittaja Elsa-Maija »

Mä seurailin meille juuri muuttaneiden kanojen rytmiä ekan viikon aika tarkkaan ja tuntui kukko kiekasevan ekan kerran vähän aamuseitsemän jälkeen. Se sopi mulle oikein hyvin ja sytyttelen valot puoli kahdeksan aikaan viimeistään. Tarkoitus olisi laittaa valo vielä ajastimelle, mutta en ole ehtinyt hankkimaan hyvää ajastinta. Illalla seurailtiin nukkumaanmenoa ja vielä yhdeksän aikaan nuo keikkuivat hereillä. Kukko yleensä alkoi kiekumaan myös niihin aikoihin joten päätin että heti kun alkavat mennä orrelle niin valot sammuu. Olen ne nyt sammuttanut 21-22 välillä, vähän sen mukaan miten nuo ovat orrelle hypänneet. Meillä sammuu katuvalo tuosta klo 22 joten sen jälkeen on aika pimeää. Luonnonvaloa pääsee kyllä ikkunasta mutta tälleen talvella se toimii ilmeisesti vaan kuutamolla. Muuten on tosi pimeetä. Pihassa palaa kyllä "jouluvaloja" joista ehkä irtoaa jonkinlaista hämyä.
Lähinnä mietin itse että mikä valomäärä olisi sopiva kanan terveyden kannalta, ettei sitä valoa tule liikaa. Jostakin ( muistaakseni eviran sivuilta) luin että valoa pitäisi olla 14 tuntia ja muualta taas että pimeetä se 8 tuntia vähintään. Mutta mikä mahtaa olla se paras valon määrä, lähinnä ettei kana stressaannu liikavalosta. :smt017 Mä haluisin että mun kanat pysyy oikein kauniina ja terveinä ja hyväkuntoisina.
vitokka

Viesti Kirjoittaja vitokka »

Mulla on leikkimökistä talviasuttavaksi väkerretty 8 siivekkään kanala. ulko-ovi falskaa vielä sen verran, että nyt valaistus/lämmitys systeemi on niin, että 50 ja 75 wattiset infrapunalamput on 24/7 päällä ja aamulla puurot viedessäni 7-8 aikaan laitan arcadian lintulampun päälle. töiden jälkeen kun meen laittaa tyypit nukkumaan ja keräämään 7-8 munaa, sammutan lintulampun n. klo 19. jahka keli vähän lauhtuu, on tarkoitus eristää kattoa ja ovea lisää ja miettiä lämmpäri/valaistuspuoli uusiksi... Kellään ideoita? tila on 2m x 2m ja korkeus onnettomat 165cm.
Kalle
bankiva

Viesti Kirjoittaja Kalle »

Kun kerran kanalaasi tulee sähköt; mielestäni järkevin ja taloudellisin ratkaisu on öljytäytteinen, vähintään IP40, suojattu n 800W, termostaattiohjattu lämmitin. Riittää tuohon tilaan kun minulla riittää puolet isompaankin. On paloturvallinen ja ei ole kovin suuri pintalämpö. Patterin säätöjä kannattaa seurailla päivittäin, miten usein on kytkeytynyt. Valaisutkseen tavallinen es lamppu n 24W.
Elsa-Maija

Viesti Kirjoittaja Elsa-Maija »

Meillä on yölämmmityksenä koirankoppilämmitin , tosin kanala on aika pieni. Sen lämmittimen tehot ei ihan riittäneet näille -20 pakkasille joten ennenkuin saatiin tarpeeksi lunta lisäeristeeksi, tempasin toisen automme sisätilanlämppärin yöksi hurisemaan kanoille lämmintä ilmaa. Suuntasin puhalluksen niin ettei sojota suoraan orrellepäin, mutta ei myöskään suoraan sieltä poispäin. Eivät tunnu häiriintyvän tuosta hurinasta. Tosin lämppäri on aika pienitehoinen ja myös hiljainen. Ja aina kun sammutan lampun, laitan tuon hurisijan päälle. Ei siis puhalla koko päivää.
nyt kun lunta tuli lisää, keräsin siitä kunnon eristekerrokset kanalan ympärille. Johan alkoi lämmötkin pysyä. Ja oven eteen vetäsin vielä ulkopuolelle untuvapeiton, ettei tuule mihinkään rakoon. Lisäksi kyhäsin pienen verkkohäkin tavallaan "eteiseksi ja suojasin sen vanhoilla matoilla...lähinnä ettei tuuli puhalla sitten sisälle kun mennään ovesta. Oonkoha mä vähän liian tarkka ton lämmön kanssa. :smt042
Sähköä varmaan menee tohon sisätilalämpäärin puhaltamiseen joten se vaihdetaan kunhan keksitään parempi vaihtoehto. Joku öljypatteri varmaan ois tosiaan hyvä.
Vastaa Viestiin