Mitä tänään kuuluu?
Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko
Re: Mitä tänään kuuluu?
Mä olen tänään tehnyt uuden ulkoluukun kanalaan, vetänyt eristeet ulkoluukun kohdalle ja sit molemmat ovet kiinni. Ts ulkoilut päätty tähän. Samalla siirsin tiput sisältä kanalaan. Aloin tekemään viirunuorisolle kasvatushäkkiä, mut jäi kesken. Toivottavasti valmistuu huomenna, koska mä haluun noi viirutiputkin pois mun keittiöstä 

Mie joudun luopumaan Taika hanhesta
Tää on ihan hirveetä, kun se on mun vauva... Siinä se vika piileekin, Taika on hulluna minuun eikä hanhiin, mulle tekee kosioliikkeitä mutta tytöistä ei tajua... Myöskin on alkanut puolustamaan minuu. taika on kulkenut erillään parvesta jonkin aikaa ja ollut haluton menemään sisälle ja tänään Taikan isä Taavi hyökkäs ihan hulluna sen kimppuun
Taika piti erottaa muista olin itse kylässä ja kun tulin kotiin ukko sanoi että Taika vaan makaa nurkassa, eikä vouse edes morjestamaan, no mie menin katsomaan niin poika nousi heti, kiljui innosta ja koukisteli kaulaa ja tuli viereen silitettäväksi... Itkuhan tässä tulee, en haudo enää yksittäisiä hanhia, kun ne leimautuu noin. Otettiin nyt toinen nuori uros Taikalle kaveriksi jottei ihan yksin joudu olemaan, enkä oikein uskaltan jättää Gunnaria Taavin seuraan kun se jo polkeekin tyttöjä. Jos Taavi vaikka hermostuu sille 

Meillä vihdoin saatiin ylimääräiset kukot pois.Poika ja vävy laittoivat ne
Kylläpä kanalassa rauhallista ja hiljaista :smt001Rokkikukon lihapaino oli 1.5kg ikä oli 7kk maatiaisissa ei kyllä oo juuri mitään syötävää,harmiksi niitä vain syntyy meillä enempi ku kanatipuja.

Meidän pikkuinen millekana lopetti kesällä joskus heinäkuussa muninnan, luultavasti kun tuli uusia kanoja taloon ja otti nokkiinsa...
Mutta tänään se sitten pyöräytti pienen täydellisen munan! Että voi olla pienestä onnellinen, mutta nyt tietää että kanakin on kunnossa kun muninta luonnistuu
Ensi viikolla taitaa lähteä hautomakonekin ensimmäistä kertaa käyntiin...
Mutta tänään se sitten pyöräytti pienen täydellisen munan! Että voi olla pienestä onnellinen, mutta nyt tietää että kanakin on kunnossa kun muninta luonnistuu

Ensi viikolla taitaa lähteä hautomakonekin ensimmäistä kertaa käyntiin...

Meillä kuoriutuu riiviäisiä
Ja sit sain tänään kahdelta muulta säilyttäjältä tyrniksen munia, joten hautomakoneeseen menee huomenna muutama muna.

Ja sit sain tänään kahdelta muulta säilyttäjältä tyrniksen munia, joten hautomakoneeseen menee huomenna muutama muna.

Meille oli tupsahtanut ensimmäinen aylesburyn ankan muna
Ja Taikakin saa pitää paikkansa meillä, mie pakkonaitan sen Hilman kanssa ja Gunnar on pakastimessa 

Rauha maassa turnipsi kukko lähtee huomenna fysioterapeutille syötäväksi tuolla jääkaapissa oottelee aamua .ja 2 kukkopoikaa käytiin hakemassa jollekin pihakukoksi joten on enää silkit tietämättömiä ja yhden pikkukukon laitoin isojen joukkoon
Jessss! Vihdoinkin! Pitkän etsimisen jälkeen meille on nyt varattuna siniviiruja
Kaikki meni niin että ensin oli tarkotus käydä vain LilZoossa ostamassa hiiriä kärmyille, mutta poikettiin suunnitelmasta. Mentiinkin Maikkulan Mustiin ja Mirriin, joka ei ollutkaan MM, vaan tilalle tullut UUSI eläintarvikekauppa. Muskettikoirassa käytiin sitten ja mamma ihan testaten kysyi että onko viiriäisiä. Kauppias kysyi että ei ole, mutta tukusta voi tilata!! Tästäkö innostuttiin ja se kyseli ruottinkielistä nimee ja minä viirutietopesusienenä tietysti muistin että dvärgvaktel se on. Sitten se ihana kassaneiti katseli sieltä ja sanoi että löytyi jokin blå dvärgvaktel. Mie kysyin että onko siinä latinankielistä nimee ja sitten se lateli Excalfactoria Chinensis, minä totesin että napakymppi. Sitten varattiin kana ja kukko
Toivottavasti tulee jännän värisiä...
Mie sitten aattelin että kun ne tulee Ruotsista, niin varmaan arvostavat suomalaiset harrastajat ja kasvattajat jos me levitellään munia ympäriinsä (korjatkaa jos olen väärässä
) Pitäis olla haettavissa 13 joulukuuta.

Kaikki meni niin että ensin oli tarkotus käydä vain LilZoossa ostamassa hiiriä kärmyille, mutta poikettiin suunnitelmasta. Mentiinkin Maikkulan Mustiin ja Mirriin, joka ei ollutkaan MM, vaan tilalle tullut UUSI eläintarvikekauppa. Muskettikoirassa käytiin sitten ja mamma ihan testaten kysyi että onko viiriäisiä. Kauppias kysyi että ei ole, mutta tukusta voi tilata!! Tästäkö innostuttiin ja se kyseli ruottinkielistä nimee ja minä viirutietopesusienenä tietysti muistin että dvärgvaktel se on. Sitten se ihana kassaneiti katseli sieltä ja sanoi että löytyi jokin blå dvärgvaktel. Mie kysyin että onko siinä latinankielistä nimee ja sitten se lateli Excalfactoria Chinensis, minä totesin että napakymppi. Sitten varattiin kana ja kukko

Mie sitten aattelin että kun ne tulee Ruotsista, niin varmaan arvostavat suomalaiset harrastajat ja kasvattajat jos me levitellään munia ympäriinsä (korjatkaa jos olen väärässä

Tänään on pikkukanalan puolella tehty selkeyttä johtajakukon paikasta ... verissäpäin mutta näytti että tilanne oli jo hallinnassa kun tulin paikalle töiden jälkeen. Illalla ainakin olivat jo kaikki orsilla ihan sovussa. Nyt en vaan päässyt selville oliko se yltäpäältä veressä oleva se uusi pomo vaiko se toinen ...
Ainakin se turpiinsa ottanut meni ja polki kanan kuin malliksi sen toisen edessä lällätellen 

Tilasin just sata kiloa kauraa. Se tuntuu ihan hurjalta määrältä, mutta kyllähän nuo ihan älyttömästi syö. Varsinkin kun on nuorukaisia kasvamassa talven yli... Ensin tilasin 60 kiloa, sitten juttelin Maatikon kanssa ja korotin sataan
. Kaupan päälle tulee kakkaa, kotiinkuljetuksena. Pian alkaa pehku käydä ja kanat popsii kauraa minkä kerkiävät!

Ai jaa
Mä tilasin eilen 100 kg ohraa ja 200 kg kauraa. Enempää en viiti kerralla kuljettaa. 3-4 tollasta satsia menee vuodessa

Mä tilasin eilen 100 kg ohraa ja 200 kg kauraa. Enempää en viiti kerralla kuljettaa. 3-4 tollasta satsia menee vuodessa

Meillä on rehua ja kotiruokaa lisänä. Eka talvi kunnon kanalauman kanssa, viime talvena oli vain kaksi kanaa ja kukko, joten vähän vaikea arvioida että paljonko sitä evästä oikein pitää varata. Mutta on kyllä ihanaa, että saa ihan naapurista luomukauraa kotiinkuljetuksella! Sata kiloa tuntuu niin mittavalta määrältä kun kanala on kuitenkin pieni harrastekanala.
Nyt se tuli! Eka muna
! Muutenkin hyvät fiilikset kun kanalassa on kaikki hyvin. Hyvänä kakkosena ilo siitä että oma duuni säilyi vaikka oli isot yt:t. Ei enää sureta kuin kavereitten puolesta 

Onnea ekasta munasta
Meillä on sulkasato. Saatiin siis vasta viime sunnuntaina kanat tuttavalta, jollane olivat munineet koko kesän ja sitten aloittaneet syksyn tultua ekan sulkasatonsa. Olivat tutulla isommassa, mutta viileämäässä ja vähempivaloisessa kanalassa kuin mitä meillä nyt. Tässä sitten ootellaan että koskahan tuo sulkasato loppuu. Toivon tietty että pian. Unohdin nimittäin kysyä että miten kauan tätä munapaussia on kestänyt.

Meillä on sulkasato. Saatiin siis vasta viime sunnuntaina kanat tuttavalta, jollane olivat munineet koko kesän ja sitten aloittaneet syksyn tultua ekan sulkasatonsa. Olivat tutulla isommassa, mutta viileämäässä ja vähempivaloisessa kanalassa kuin mitä meillä nyt. Tässä sitten ootellaan että koskahan tuo sulkasato loppuu. Toivon tietty että pian. Unohdin nimittäin kysyä että miten kauan tätä munapaussia on kestänyt.
Sain vihdoin itselleni kuvan tuohon profiiliin ja kuvassa on kochin tipu ja samalla huomasin että mun titteli on kochin
sattuipa sopivasti