Kestopehku...

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Hellan lettas

Re: Kestopehku...

Viesti Kirjoittaja Hellan lettas »

luulis sen pehkun käynnistyvän vaikka koska,jos ei jäätymään pääse? vai?
kruttu

Viesti Kirjoittaja kruttu »

Kaippa sinne kannattaa viedä vähän suuremmissa erissä huoneenlämpöstä tavaraa sisältä ja samalla vaikka kuumaa vettä vähän...

Mä täällä jännitän. Kanalassa lämmöt tippuu pikku hiljaa, nyt ollut vähän päälle kuutta astetta yöllä. Pakkasta ulkona silleen reilusti, että kai toi pehku jotakin lämmittää, mutta ei ny kokonaan sammus... Tarvii tänään viedä kompostiämpäri ja tyhjentää tipuhäkistä kakkakerros sinne sekaan, josko se siitä lämpenis. En ole kovin ahkeraan nyt käännellyt ja sekoitellut, aina vain osan kerrallaan, pari kertaa viikossa. Yks purupaali on varalla talvea varten, mutta tuntuis että tarttis jo nyt alkaa sitä käyttämään kun en viiti lumisia lehtiä kanalaan viedä. Uskaltaisko jäistä puutarhakamaa laittaa pehkun päälle vai oisko se jo liian iso riski että koko homma sammuu? Hirveetä vauhtia tuntuu tavara katoavan, kun jossain vaiheessa sinne meni pari kottikärryllistä lehtiä päivässä eikä kasa nouse yhtään :D.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Kyllä se syttyy kunhan pysyy plussan puolella. Pitää vaan olla oikea kosteus ja polttoainetta. Ei muutaku lapset ja isäntä pehkuun pissalle ;)

Minä hain kuusen ja laitoin sen ämpäriin olkien ja kiven kanssa ja upotin pehkuun. Nyt kanalassa on lumimasennus ohi ja kaikki tutkii kuusta :smt005
Hellan lettas

Suvianne! nyt sen vasta sanoit! ensiviikolla varmaan menee plussalle ja lumi taas sulaa! on muute meitinki kanalas pian pikkujoulukuusi :smt016 :smt016 :smt016 :smt016 veditkö sen puun juurineen? :smt001
Suvianne

:smt005 En ihan hakkasin poikki vaan. Mutta hyvin näyttää päsrjäävän vesisaavissa. Täytin saavin oljilla ja kivillä, ettei iukaan huku ja vielä nippusiteellä kattoon kiinni :smt003
Se oikeesti kiinnostaa niin paljon, että yhä nokkivat oksia
Kiyry87

Viesti Kirjoittaja Kiyry87 »

Millä ihmeellä se pehkun saa porisemaan:
Lehtiä on, olen silpunnut kuivaa heinää fiskarssit kuumana, koko pakillinen 2-3 kg biolanin kompostiherätettä on ja nyt sekoitin 10 litraa sekoitusta
jossa on kahvinpuruja, keitettyä makaronia, vanhaksi menneet herneet keitettynä, raatettua perunaa(olivat huonoja) ja pari huonoa porkkanaa.
Laitoin sekoituksen orren alle pehkuun koska siellä on paksuiten ja kanan kakkaakin eniten. Seassa myös omenan jämiä, huonoja tomaatteja ja pian myös banaanin kuoria.
Aloitus pohjana on ollut kuivike turve ja sahanpurua pinnasssa valottamaan siivouksien jälkeen.
Ja ei lämpöä, MISSÄÄN :smt013 :smt012 :smt010
Suvianne

Onko se takuulla kostea?

Minä olen nyt sillain tehny, että laskiämpätin pohjalla on aina vähän vettä ja se siinä pöyällä lämpiää ja sinne sitten ruuan jämät heitellään. Ja sen piilotan joka toinen kerta pehkuun sisälle. Talikolla vaan nostan hatun ylös ja laskit sinne ja hattu kiinni. Nyt on pöyhynny kokoajan.

Alunperin kasasin isomman keon ja piilotin kaikkee tollasta ja kastelin lämpimällä vedellä ja sitten kuivaa kuiviketta vaan kerros päälle.
Mitä paksumpi kerros sen helpommin syttyy. Kunnon keko vaan sinne :)
Kiyry87

Kosteutta on. Alussa turvetta kostutin lämpöisellä vedellä.
Kun olen sitä kuivaa heinää silputtuna lisänny pintaan olen sellaisella sumutin kannulla kevyesti kostuttanut ettei pölise ainakaan
ja lisäksi päivittäin likaantuneet juoma vedet sinne kippaan kuivimpiin kohtiin tai mitkä siltä näyttää. Tuntuu käteen sellaiselta kaupan mullan kosteudelta.
Mun sekoitus meni sinne suoraan kattilasta ja kahvin purut on märkiä kun ne on käytettyjä. Makaroonit oli kans veteläksi keitettyjä ja sangon sisätö oli iloisesti yli kädenlämpöistä.
Orren alla on 35-40 cm tavaraa :smt017 Mä luulin että kompostiheräte lisätty muuten pari viikkoa takaperin saisi sen hereille mutta ei :smt009
Kohta käsken ukon sinne kuselle :smt044
Iloisten Munatalo

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Kyllä se siitä lähtee...
Suvianne

Laita sinne vielä kakat orsien alta niin saa polttoainetta
Kiyry87

Tuota mulla ei ole kakkalautaa orren alla vaan sekoittelen reilusti sen pehkuun?
Ja sinne orren alle sekoitin sen mäskin minkä tein.
pirtti

Viesti Kirjoittaja pirtti »

En tiedä, palaako meilläkään - en ole kokeillut. Vesi ei kuitenkaan ole jäässä eikä uusi pakkasvahti ole ollut vielä kertaakaan päällä (ainakaan niin, että näkisimme) eli aika huoleton olo. Nyt on taas niin lämmintäkin, että voi avata luukun ja päästää typyt ulkoilemaan. Heitän tytöille kolme kertaa päivässä herkkuja (salaattia, omenankuoria, pastan ja puuron jämiä jne.) lattialle pöyhittäväksi. Ei meilläkään ole mitään kakkalautaa vaan sekoittelemme aina välillä kikkareet kevyesti turpeen sekaan. Etukäteen pelättyjä hajuhaittojakaan ei ole :). Jos on pienikin hajun aavistus, niin heitämme hitusen lisää turvetta kanojen kaavittavaksi. Ehkä se pehku siis käy , ehkä ei - pitäisikö sitä tutkia kumihanska kädessä vai tunteeko sen lämmön muutenkin...?
Hellan lettas

Mulla pehkussa on sellasia samanlaisia minimillimaalisia pikku pikku lahottajia,niinku kuivahiiva muruja ,jotka häärää siellä,samoin kuten kompostissa? JA kans pidän lämpösenä sitä pitkulaista kohtaa orren alla,,ja turve taitaa olla se avain sana.Sitä välillä vauvanpunkallinen sinne orren alle,eikä kauheeta sekottelua,,vaikka 3 viikon väleinki vaan talikolla reikiä ,ei kovaa kääntelyä. Likasia vesiä nakkaan nurkkaan joulukuuselle,joka nurkassa törröttää suoraan marassä pehkussa,eikä oo naulasia vielä pudotellu ja kauan on siinä seissyt. Niin ja lämpömittari oli aamulla +16,nyt on ovet ulos auki että tuulettuu kunnolla ja kanat pihalla.
rilla

Viesti Kirjoittaja rilla »

Olen huomannu pehkun palamisesta tai pikemmin ei palamisesta sen, et jos pehku on esim betonilattialla ja tosi paljon kuiviketurvetta heti sen päällä, niin turve yksinään on tosi kylmää, jos on märkää.
Eli kannattaa sekottaa jotain sen turpeen kanssa. Ja jos pohja ei läpäise kosteutta, niin kannattaa olla maltillinen varsinaisessa kostuttamisessa.

Toi haju tulle just siinä, kun pehku alkaa "herätä eloon". Turve on hyvää just sitten, kun pehku jo toimii. Eli sen hajun poistoon, kun ripottelee aina kerroksen päälle.
Kannattaa kokeilla kaikkea, et saa pehkun toimimaan. Se on kyllä tosi hyvä ja mukava kanojen kaivellakin.

Olen ajatellu joskus, et mitenkäs urea toimis? Jos sitä sekoittais? Sehän on periaattees typpeä, jota palaminen tarvitsee. Onko kukaan kokeillu? :smt006
Hecu

Viesti Kirjoittaja Hecu »

Onko kukaan kokeillut De Lavalin Dry Maxxia kanalaan/ ankkalaan? Annostus on tosi pieni 100g/m2. 1 krt/vko. Ostin säkin mutta mietin josko nuo saavat syötyä sitä jotenkin....vaikka onhan se ihan hienoa tavaraa että tuskin sitä nokittua saa. :smt017
Kellään kokemuksia??
Vastaa Viestiin