Muniiko muitten kanat talvella?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

paprikanpoikanen

Muniiko muitten kanat talvella?

Viesti Kirjoittaja paprikanpoikanen »

Heipä vaan taas!
minua on alkanut nyt ihmetyttää, että mikäs on kun meitin 10 kana rouvaa lakkasivat vallan tyystin munimasta, ja samaan pihtailuun ryhtyivät niin viiriäiset kuin helmikanatkin! :smt022
Kanoistani 6 kpl on iältään vajaa 2 vuotiaita ja loput vuoden, helmerit ovat vuoden ja viirutkin kohta vuoden..
Viime talvena kanaset ja samoin viiriäiset munivat ahkerasti läpi vuoden, myös talvella.
Kesällä munista ei meillä päästy nauttimaan, koska jokaiseen kanaan iski vallan hirveä hautomakuume ja ne hautoivat kaikki munat poikasiksi.. :smt003
joten nyt talvella olisi kiva saada vaikka sillointällöin jokunen munakas väännettyä, vaan eipä putkahda munan munaa!

Kanat ovat terveitä ja saavat ihan samaa ruokaa kuin tähänkin asti, eli ohraa,kauraa, munintarehua (agrimarketista jotain punaheltan munintarehua, en nyt tarkasti muista nimeä..) kalkkia ja satunnaisia herkkuja kuten salaattia,makaroonia,riisiä..
Kanalamme on täysin lämpöeristetty ja siellä on noin +15 astetta lattianrajassa, ja koska patteri on alhaalla ja lämpö nousee ylös, niin orrella on varmasti vielä lämpimämpi, jonka lisäksi nurkassa on vielä lämpölamppu jonka alle pääsee lämmittelemään oikein tosi kunnolla tarvittaessa. sitten nämä jaloittelevat ulkona halutessaan.
Valoa kanalassa on yöllä lämpölampun tuoman valon verran, päivällä on oikein hyvä valaistus kun on ikkunat ja loisteputki katossa.
Vaan munia ei näy.
missähän on vika? muniiko teidän kananne talvisin?
ja mitä voisin tehdä saadakseni edes muutaman munasen herkuteltavaksi sillointällöin? :smt001
harrastaja

Re: Muniiko muitten kanat talvella?

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

Mun kanat aloittelevat munintaa ovat joitakn eli 11 kanaa lukuunottamatta tänvuotisia ja hyvin ovat alkaneet munimaan. :smt019
kotkotko

Viesti Kirjoittaja kotkotko »

Meillä ainakin on suurimmalla osalla sulkasato, vain yksi elokuussa munintansa aloittanut nuorikko munii.
Kanat ovat minulla ensimmäistä talvea, joten en osaa sanoa aikovatko aloittaa munintansa taas sulkasadon jälkeen vai vasta keväällä.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Kyllä ne munii, mutta syksyllä on tauko.

Laita kanoille 8-9 tunnin pimeä kausi ja lisää vähän proteiinia ruokaan, elleivät jo syö munitusta.

Minullakin ovat kesän hautoilleet ja sitten sulkineet ja sitten vaan hoitaneet poikasiaan yli-isoiksi...

Minun kanaset saa vielä kulkea vapaana, joten elävät vissiin luonnonvalon mukaan.
Nyt olen viikon ajan pitänyt niitä aamuun asti lukkojen takana ja nostellu iltaisin kanalaan piemän tultua. Siellä saavat sitten valohoitoa :)

Nopeasti vaikutti että 2 munan sijaan sain jo yks päivä viis. Eli nyt vois sanoa, että munia tulee 3-5 ku ennen 1-2.

Tavoite olis saaha joskus 15 munaa päivässä. Sillä määrällä saatas just ja just katettua perheen tarpeet.
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

Olivatko kanat samanlaisissa olosuhteissa viime talven? Minkä rotuisista kanoista kyse? Onko kanalassa ihan tavallinen loisteputki? Yleensä kanoilla ei saisi olla loisteputkivaloa, koska se stressaa kanoja. Yön tulisi olla suht pimeä, onhan lämpölamppu keraaminen tai vähintäänkin punainen? Muutoin kaikki kuulostaa olevan kunnossa, paitsi tuo valo. Omillani ei tod ole noin lämmintä, mutta tuskin lämpö vaikuttaa munintaan. Omani hiihtelevät siinä +10 asteessa, mitään lisälämmitystä ei ole.
Kiyry87

Viesti Kirjoittaja Kiyry87 »

Monesti vasta syksyllä munintansa aloittavat nuorikot munivat koko talven ja pitävät tauon vasta seuraavana syksynä/talvena.
Vanhemmat kanat pitävät ja niiden kuuluukin pitää syksyllä tai talvella muninta tauko ja sulkasato. Näin kanat saavat uudet hienot höyhenpuvut vanhojen ja jo kuluneiden
tilalle ja ansaitun tauon pitkän muninta kauden jälkeen. Kyse on erään laisesta palautumisesta.

Jos et halua niiden pitävän muninta tauko valaistusta pitäisi olla yleisen ohjeen mukaan 10-13 tuntia. Valaistus on ratkaiseva asia muninnan kannalta ei lämpö sillä kana munii kesäkaudella eli pitkän valoisan aikana.

Loisteputki tosiaan ei ole kanoille sopiva koska kanan näkökyky on erinlainen kuin ihmisen ja se näkee kun loisteputki vilkkuu. Ihmis silmällä sitä ei näe ja se stressaa. Ei tarvi olla psykiatri sanoakseen että jos silmissä välkkyy koko ajan niin alkaahan se :smt013

Meillä on orrella vain 11-12 astetta lämmintä ja lattia tasolla noin 5 astetta ja munia pukkaa jokaiselta jolla on tarpeeksi ikää.
Rotuina maatiaisia, silkkejä, plymouth rock ja jätti-kochin. Ja valoa vielä 12 tuntia mutta lyhennän koko ajan jotta jäisivät vanhemmat tauolle.
Minkä rotuisia kanoja sulla on? Sulla on hurjan lämmintä kanalassa.
pikkupi
kääpiö-kochin

Viesti Kirjoittaja pikkupi »

Kyllä ne alkaa muniin. Muta jos ne kesän hautoi ja poikaset oli hoidettavana ja ovat ehkä vieläkin kimpussaan niin kyllä siitä emot väsyy. Ja pitävät taukoa. Mutta alkavat taas kahta kovemalla vimmalla, odota rauhassa. :smt001
kairankorva

Viesti Kirjoittaja kairankorva »

Meillä sulkasadotettiin jo, kanat pitivät 4 viikon tauon ja sulat pölisivät. Nyt tuli eilen 2 munaa ja tänään 1 muna. Tuntui kovin orvolta kun ei ollut vähään aikaan munia. Mutta jospas sitä taas uudella innolla. Kanoja on vain 3 ja niistä 2 araucanaa, jotka eivät kaiketi kovin ahkeria olekaan.
Aleksandra
nandu

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Mielestäni kanat ansaitsevat munintataukonsa. Se on ihan normaalia kananelämää. Jotkut pitävät lyhyemmän tauon, toiset pitemmän. Palautuvat ja lepäävät, ja useimmille tulee sulkasato. Meillä on kaikki paitsi yksi nyt munintatauolla. Tämä yksi tekee viisi munaa viikossa :smt023 . Sekin varmaan pian aloittaa tauon. En viitsi tähän aikaan vuodesta venyttää päivää kovin paljon sähkövalolla (hehkulamput tietysti :smt045 , ei loisteputkia!) jotta kanat oikeasti saavat levätä. Paljon ravitsevaa ja vitamiinipitoista ruokaa, ehkä vitamiinilisää myös, jotta uudet sulat saavat kasvuvoimaa. Kun vuosi vaihtuu niin sitten alan pidentää päivää valaistuksella.
Suvianne

Meillä kanat on hautonut koko kesän ja hoitanut poikasia reilusti yli kuus viikkosiksi ja sitten vielä sulkineet. Siinä on ihan tarpeeksi taukoa.
Minä pidän kanoja munien tähden ja aion venyttää sähkövalolla tytöt munimaan.
meillä on 9tunnin yö kanoilla ja se saa riittää.

Ottaa jo pattiin ostella munia kun osteltu koko kesä. Ens kesänä ei ole poikasten tarve joten yritän vähän hillitä kuumeilua keräämällä munia pois. Nyt sai kaikki hautoa, niin paljo ku jaksaa. Piti saada kanala täyteen alhoja :)

Mutta tänään taas 4 munaa... jospa se siitä..
Suvianne

Ainiin tuli mieleen, että isän lapsuudessakin kanoilla oli sähkövalo tai mikä lie valo oli. Isän tehtävä oli käydä sammuttaa illalla valot. Ja isäkin on jo 75v joten kyllä nuo maatiaisetkin on ihan munintakanoja
Iloisten Munatalo

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Meillä munitaan täydellä teholla, 19 munaa eilen esim :smt041 Tänään 10 :smt047 Taitaa meidän kaikki kanarouvat munia lopultakin :)
pipsukka

Viesti Kirjoittaja pipsukka »

Vaikka minulla on kanat vasta ekaa syksyä, niin ajattelen maalais järjellä asiat. Ensin hautoivat ja sit tuli tiput...ne kasvatetaan suht isoiksi ja sit perään sulkasato. Mulla ainakin menny näin. Mulla alkoi yksi kana munimaan, kun tiput olivat vajaa 7 viikkoisia. Hylkäsi tiput, tällä ei ollut sulka satoa. Muut ovat uudessa höyhen peitteessä ja tänään tuli pitkästä aikaa 3 munaa. Nuorimmat tiput nyt 9viikkoisia. Mulla ovat luonnon valolla ja ilman mitään lämmitystä. kanalassa lämpö pyörii n.10asteessa plussalla. Ja joka aamu avaan ovessa olevan luukun, että pääsevät ulkotarhaan. Ja vaikka oli jo lunta ja pakkastakin ovat ulkoilleet päivittäin. Menevät kyllä sisälle lämmittelemään välillä. Ja ennen pimeää menevät itse yöpuule kanalaan ja sit laitamme luukun yöksi kiinni, että on lämpimämpi nukkua. Syövät kauraa, munitusrehua, kalkkia, poikasilla omat poikas rehut, lisänä ruuan tähteet, ja joka päivä jotain vihreää. Vaaleaa leipää annan välillä, raejuusto on herkkua ja kermaviili. Tykkäävät myös jauhelihasta, makaroonista, keitetyistä perunan kuorista, kaurahiutaleista, vähän olen antanut kalaa jne. Kanalassa on myös tuhka-hiekka laatikko ja kananmunan kuoret rikottuina ovat myös menneet. Kesällä kastemadot olivat suurta herkkua. Lasken viikonloppuisin kanat vapaaksi pihalle ja saavat silloin tonkia lehtikompostit ja pensaiden juuret. Tosi hyvin ovat munineet. 6 kanaa, kesällä tuli yli 30 munaa joka viikko. Nyt on kaksi kanaa vain muninut ,( paitsi tänään kolmas aloitti.) 10-12 munaa tullut viikottain.
Kyllä ne sinunkin kanat alkaa munimaan, kunhan pitävät sulkasadon.Miten aiot lämmitystä lisätä, kun tulee 30 asteen pakkaset?
Mä aion laittaa lämpölampun ekaksi, mutta vasta sitten, kun vesi alkaa jäätymään. Kaikki eläimethän kasvattaa talvikarvan, ja uskon tämän myös kanoihin.
Pikkuhiljaa ilma viilenee ja keväällä sitten taas lämpenee. :smt045
Kiyry87

Viesti Kirjoittaja Kiyry87 »

Kannattaa joo pitää nyt syksystä se kanala viileämpänä. Pipsukka on siinä ihan oikeassa.
Tottuvat kanasesi viileään niin eivät ole talvella hätää kärsimässä kun kovat pakkaset tulee etkä ehkä pystykkään pitämään lämpöjä yli kymmenessä.
Karaistuvat ja kasvattavat vähän rasvakerrosta josta on iloa kun ne pakkaset koittaa ennen talvea kun ovat viileämmässä ihan reilusti nyt syksystä.
paprikanpoikanen

Viesti Kirjoittaja paprikanpoikanen »

niin siis meillä on iittiläisiä maatiaisia rouvat rodultaan!
tottakai siis saavat lepotaukoa pitää, mutta sitä minä vaan pohdin että alkaako muninta koko talvena uudestaan, se olisi ehkä ollut jo minunkin kananpidolleni liikaa jos kesällä omivat kaikki munansa niin ettei lähelle ole asiaa ja talvella eivät muni laisinkaan.. :smt003
nyt on loisteputki vaihdettu "normi valoon", saa nähdä auttaako.. lämpölamppu on kirkas, mutta kupu himmentää sen kyllä niin ettei mielestäni se ole häiritsevä valonlähde yöksikään.
ikkunoita meillä kanalassa on, niin lattia tasossa kuin ylempänäkin, en sitten tiedä pitäisikö niitäkin alkaa peitellä..
nyt ovat siis munimatta munan munaa olleet jo yli kuukauden, samoin viiriäiset.
mistä sen sulkasadon sitten näkee, eikö niitten kuuluisi näyttää jotenkin "leikkuu puimuriin jääneiltä"?
meillähän kanoilla on kokoajan ollut tiivis, upea höyhenpeite, eikä tippuneita sulkiakaan ole missään.. :smt017
Vastaa Viestiin