Miksi kanat ei muni ?!

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

anki06

Miksi kanat ei muni ?!

Viesti Kirjoittaja anki06 »

Minulla on 4 tyrnistä 1.6 syntyneitä eikä vieläkään ole yhtään munaa tullut. mistä johtuu?
Lisäksi ostin 2 orpingtonia, vuoden ikäisiä jotka kuulemma munivat mutta ainuttakaan munaa ei ole näkynyt. Ovat olleet luonani nyt 2 kk.

Valoa on 13 tuntia, munitusrehu ja ruuantähteitä, tuoretta ruohoa ja omenoita, pesiä on 4 hämärällä seinällä,
Eli eikö kaikki olisi niinkuin ok ? :smt017

Mutta missä munat ? :smt011
Peltomäki

Re: Miksi kanat ei muni ?!

Viesti Kirjoittaja Peltomäki »

Moikka!
Miltäs noiden nuorikkojen harjat ja heltat näyttää? Mulla ei kyllä vielä kaikki toukokuisetkaan tyrnikset muni. Aloittelemassa ovat kuitenkin näillä hetkillä. Minusta tuntuu, että keväällä muninnan aloittavat alkavat munimaan nuorempina kuin nämä syksyllä aloittelevat. Joka tapauksessa mun tyrnikset ei paljoa puolta vuotta nuorempina olekaan aloittaneet munintaansa.
Ja sit nuo yli vuotiaat kanat mulla on kyllä nyt tauolla. Voisko orppareiden kohdalla olla siitä kuitenkin kyse?
Ja tuota valoisan ajan pituutta olen itse pitänyt vähintään 14 tunnin mittaisena.
Oisko näistä mitään apua pohdintoihin?
sannikki

Viesti Kirjoittaja sannikki »

Meilläkin on muninta hieman hiipunut, valoa on ja kaikki muutenkin ok, sama oli viime syksynä, vaikka valoa oli niin elivät luonnonvalon mukaan, peitettiin siis ikkuna kokonaan, niin sitten alkoivat elää velon mukaan ja muninta parani. myös valon määrää jouduttiin lisäämään, liian hämärässä eivät munineet. Ja todella pienessä kanalassa paistoi kaksi kahden putken loistevaloa, sitten riitti valon määrä. Nyt annan taukoilla ihan rauhassa koska kanalassa tulee olemaan viileämpää kuin vuosi sitten (+18) nyt pidetään sen verran plussalla ettei vedet jäädy. Lämpötila vaikuttaa myös varmasti!
Viivi81

Viesti Kirjoittaja Viivi81 »

Meillä alkavat sulkasadosta toipuvat kanat munimaan nyt uudestaan, vaikka elävät käytännössä luonnonvalon mukaan. Yövalo toki on, mutta sen valossa vain nukutaan. Aiemmin munia tuli 10:ltä kanalta 3, nyt jo kuusi- seitsemän päivässä. Odottelen myös kesäkuun alussa kuoriutuneen kanan aloittelevan munintaa, antaa sentään jo kukon polkea mutta tulosta ei ole vielä tullut.
HeiniS

Viesti Kirjoittaja HeiniS »

Voiko olla mahdollista, että joku kanoista on munasyöppö tai kanalassasi käy munavaras? Kosteita pesiä, kuorenpalasia jne? Viekö rotta munat kokonaisina jälkiä jättämättä? :smt017 joku viisaampi kertokoot.
Johku

Viesti Kirjoittaja Johku »

Kuulostaa siltä, että joku syö munat jos on kuorenpaloja ja kosteita pesiä. Kannattaa kokeilla vaikka sinapilla täytettyä munaa maistiaiseksi :smt002
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

Mun mielestä kuulostaa siltä, et ne ei vaan muni. ts maatiaiset aloittavat muninnan siinä 5 kk tienoilla ja syksy saattaa viivästyttää sitä muninnan aloitusta. ts. ihan normaalia, että nuorikot eivät vielä muni, aloittanevat kohta.

Orpingtonit ovat tulleet sinulle vasta 2 kk sitten ja joskus kanat pitävät munintalakon, kun vaihtavat paikkaa. Ja kuukausi sitten löysit orpeistasi ulkoloisia (jos nyt luin aiemmat viestisi oikein), ne varmasti rasittavat kanojen elimistöä myös niin, että eivät muni. Hoida kunnon loishäätö kaikille kanoille ja odottele.

Onko munintarehu täysrehua vai tiivistettä vai mitä? Jos tiivistettä, niin kanat tarvitsevat lisäksi viljaa.
KanatON

Viesti Kirjoittaja KanatON »

Meillä maaliskuussa syntyneet Tyrnikset aloittelivat muninnan 6 kk iässä. Sitten niitä alkoikin tulla tosi kivasti. Tyrniksillä muninta alkaa käsitykseni mukaan myöhemmin kuin monella muulla rodulla, mutta palkitsevat odotuksen kyllä.

Itse ajattelin antaa parveni aloitella hiljalleen luontaisen sulkasatonsa ja levon. Aamulla ja illalla lisävaloa jokunen hetki. Joku viisas kertoi, että mitä aikaisemmin sulkasatonsa syksyllä pitävät...sen lyhyempi:)
Iloisten Munatalo

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Meidän alkukesäiset ovat nyt alkaneet munimaan, samoin osa sulkiaan vaihtaneista alottelee jälleen, tänään tuli 11 munaa :smt038 Isäntäkin sanoi että no nytkö se lopulta alkaa :smt005
Mar-jatta

Viesti Kirjoittaja Mar-jatta »

Meillä on munintataukoa kestänyt luvattoman kauan jo. 17 munivaikäistä ja 1-2 munaa päivässä. Sulkasadolla ovat/ovat olleet, ja tuossa alkusyksystä muninta vähän vilkastuikin jo, mutta lopahti sitten. Aika sietämätöntä, kaupasta joutuu kantamaan munia.
Viktoria

Viesti Kirjoittaja Viktoria »

Mulla on yksi kana, joka on syntynyt 29.5. eikä se vielä muni.
Aikuiset kanat ovat olleet munapaussilla yli 2 kk. Aluksi sulkasadosta johtuen, mutta lopulta vaihdoin rehusäkin. Kanoilla on ollut kirkuvan punaiset heltat ja silmänympärykset, mutta munia ei ole tullut kuin pari hassua. Nyt ovat syöneet uutta rehua ja munia tulee 2 päivässä. Heltatkin vähän haalentuneet.
anki06

Loiset tuli häädettyä eikä uusia ole näkynyt (koputan puuta) :smt002

Naamat ja heltat oli hirmu punaiset joku aika sitten ja luulinkin että niillä on joku tauti tai jotain,
onneksi naapuri kertoi että se kuuluu asiaan että tulevat sukukypsiksi :smt005

Ei märkiä pesiä eikä kuorenpaloja ole näkynyt.

Täysrehua syötin ennen mutta vaihdoi tiivisteeseen viikko sitten, saavat kaikenlaista lisäksi.
anki06

Jee!! Pienen pieniä munia ilmaantunut !! :smt054
KanatON

Viesti Kirjoittaja KanatON »

Onnea! Ne pienet munat on niiiiin söpöjä. Siitä ne sitten hiljalleen kasvavat :smt043
Hemuli86

Viesti Kirjoittaja Hemuli86 »

Miun kanat lakkasi munimasta! Neljästä kanasta yksi ontuva otettiin pois, ja kaksi kukkoa piipahti meillä kunnes nekin otettiin pois. Nyt on kolme, ja viikkoon eivät oo munineet yhtään munaa. Yks kana on käynyt jo sulkasadolle, muut ei miun mielestä vielä. Ne ei tähän mennessä oo syöny muniakaan yhtään, toki jos kukot on opettanu niille niin sit ne saattaa kadota. Päivittäin näkyy joku kyllä pesässä munimassa mutta ei siellä koskaan mitään ole. Ruokintakaan ei oo muuttunu, ne saa täysrehua, kauraa ja ohraa, plus kotitalousjätteitä, pihalla saavat syödä mitä löytävät (pääasiassa ruohoa), ja silloin tällöin tuon kärpäsen toukkia.

Mitähän vois tehdä, vai joko tää syksy on menetetty? Talveksi ne pääsee lämpimään pataan.. :smt002
Vastaa Viestiin