Vinkkejä lintujen lääkintäkäsittelyyn kaivataan!

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Pippis

Vinkkejä lintujen lääkintäkäsittelyyn kaivataan!

Viesti Kirjoittaja Pippis »

Alkaa pian edessä olla aika, jolloin laittaisin valelunesteet (Stronghold) kanojen ja kukon niskaan. Onko teillä mitään käteviä vinkkejä hoitotoimenpiteiden varalle? Mulla ei mitään erityisen kesyjä kanat ole, ei siis yksikään ole sylikana, mutta lähelle päästävät esim. ruokintatilanteissa ja osa syö kädestä.

Jos iltahämärässä menee, kun kaikki ovat rauhallisia ja nukkumassa, koko homma päätyy kuitenkin kauheaan kaaokseen viimeistään toisen kanan kohdalla :smt003 :smt044 Alkaa se hirvittävä jahtaaminen, että saisi kaikki elikot käsiteltyä. Siinä menee sitten tovi ennen kuin lauma rauhoittuu. Näin siis ainakin aiempina kertoina on käynyt :smt030 Kalahaavi osoittautui käteväksi, kun ulkoa piti saada kiinni yksi talvella karkuun päässyt kana.
iracarita

Re: Vinkkejä lintujen lääkintäkäsittelyyn kaivataan!

Viesti Kirjoittaja iracarita »

Minulla on sellaista undulaattien ym. häkkilintujen kalkkijalkaan tarkoitettua nestettä, jota sivellään jalkoihin. Se oli näppärä laittaa, kun kanat olivat yöpuulla. Samanlailla se Strongholdkin imeytyisi jaloista kuin niskasta, mutta onko se sitten liian paha myrkky, jos kanat nokkivat sitä jaloistaan...? :smt012
brahma

Viesti Kirjoittaja brahma »

Jotenkin epäilen että mahtaako se stronghold imeytyä kalkkijalkavaisen kana jaloista? Empä usko...Nehän on paksun kyönän peitossa ja idea noissa valeluluoksissa on saada se suoraan niskan iholle että se imeytyy sieltä paljaalta terveeltä iholta elimistöön ja tehoaa sitä kautta. (Ja se onneton yksi tippa mikä tuubista irtoaa menee kyllä hukkaan jos sitä ei saa suoraan iholle)
Itse pistin kyseiset liuokset tänä aamuna kanoille, meillä se meni tosi helposti, ukko otti kanan syliin ja minä tipautin liuoksen niskan iholle, tosin sulat oli suht tiiviit ja ihon pintaa sai hetken hakea. En tajunnut ekaks että se tuubin korkki pitää eka painaa ihan kiinni ja sit vasta vetää korkki pois, no olis se niissä ohjeissa lukenu :-"
Jemuli

Viesti Kirjoittaja Jemuli »

Mä olen hoitanut lääkintähommat illalla kanojen mentyä nukkumaan. Mahdollisimman pimeä kanala ja sitten vain kana kerrallaa orrelta pihalle hoidettavaksi ja sitten takaisin orrelle ja taas seuraava käsittelyyn. Meillä kun on monta samannäköistä kanaa, niin olen noissa hämärähommissa käyttänyt puolukkahilloa kanojen merkitsemiseen, niin ei sitten kukaan saa tupla-annosta :smt040.
Pippis

Viesti Kirjoittaja Pippis »

^ No niin, siinä oli järkipuhetta. Mä olen nimittäin aina ottanut yhden orrelta ja hoitanut sen siinä ja sitten seuraava ja sitten... se kaaos :smt044 Eli jos vain vaivihkaa vie pois, hmmm... tuota täytyy ehdottomasti kokeilla. Kiitos :smt048
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Jemuli kirjoitti: Meillä kun on monta samannäköistä kanaa, niin olen noissa hämärähommissa käyttänyt puolukkahilloa kanojen merkitsemiseen, niin ei sitten kukaan saa tupla-annosta :smt040.
Ihana vinkki samannäköisten kanojen omistajille :smt007
Jenska

Kanojen madotus?

Viesti Kirjoittaja Jenska »

Pitääkö kanoja madottaa? Ja jos niin kuinka usein?
vilhelmiina

Re: Kanojen madotus?

Viesti Kirjoittaja vilhelmiina »

kirjotas tuonne haku - kenttään madotus, niin pääset vanhoihin ketjuihin aiheesta
Vastaa Viestiin