Melko tuoreen lintuharrastajan kysymyksiä

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

paprikanpoikanen

Melko tuoreen lintuharrastajan kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja paprikanpoikanen »

Noniin, eli minähän olen tuonut itseäni tutuksi täälläkin jo kuvagallerian ja monien muiden turinoiden ja tiedustelujen merkeissä,kerkiävää sorttia kun olen :D
Mutta kysymyksiä muljahtelee vielä minunkin mieleeni jatkuvasti, olenhan harrastanut sekalaista siipikarjaa vasta oikeastaan tämän yhden kesän ajan. (kanoista toki aiempaa kokemusta)
No meillä on tilaa ja minulla aikaa, ja koska rakastan kaikkia "maatilan eläimiä", niin olen niitä nyt itsellenikin haalinut ympäri suomea. Ja täytyy heti kertoa, että osaan eläimistä olen ollut hyvin tyytyväinen, mutta muutama laji on myös osoittautunut sellaiseksi, jonka hankintaa olen ehkä jopa hivenen katunut näin jälkikäteen, ja nyt mietin löytyykö ongelmiin ratkaisua vai löytyykö nämä kyseiset lintuset sittenkin joulupöydästä..

Alkuun oli ongelmia Helmikanojenkin kanssa, toki hoitoon ja ruokintaan olin etukäteen hankkinut tietoa, mutta yllärinä tuli kuinka "äkäisiä" helmerit olivat muille linnuille! Ukkohelmeri jopa tappoi yhden kanantipun!!!
Kesän mittaan tämä ongelma kuitenkin otti ja katosi; päästin linnut aitauksistaan vapaaksi pihapiiriin ja niinpä kanoilla oli riittämiin tilaa väistellä helmereitä, ja lopulta kanat ja helmerit tulivatkin hienosti toimeen, vaikka ruokakipolta helmeriukko vielä saattaakin kanoille toisinaan lähdöt antaa :smt018

Ankkoihin ja sorsiin olen erityisen kiintynyt, ne ovat maailman suloisimpia ja hauskimpia otuksia!
meillä ankat ja sorsat kulkevat vapaina ja porskuttavat lammessa. Sisätiloihin muuton kanssa on kuitenkin hieman pohdintaa, ainakin meillä nämä kvaakut ovat ERITTÄIN sotkuista väkeä! juomavesi löträtään heti ympäri karsinaa, ja uloste on myös vetelää ja sotkee aluset äkkiä.
Näinpä päästään ensimmäiseen kysymykseen:

1. miten teillä on ankat majoitettu talveksi ja miten huolehditte riittävästä puhtaudesta?
en tykkää yhtään että lattia lilluu märkänä, aluset ovat liisteriä ja ruokakipot ällöttäviä..
mikä olisi sopiva kuivike ankoille?

2. ulkoileeko ankkanne lainkaan talvisin?

3. entäs kesäaitaus, miten siivoatte löysät ulosteet pois? vaihdatteko aitaukseen pohjahiekkaa, kalkitsetteko..?
miten pysyy hajut ja sotkut pois kesäaitauksesta?

Toinen "ongelma lintuni" on nuo hanhet.. Eli niihin myös olen aivan lumoutunut, niitä en pataan laittaisi myöskään ikipäivänä! Niiden kanssa siis sama puhtausongelma kuin ankoillakin, jätöstä tulee aika paljon..

Kaikista suurin ropleema onkin sitten kalkkunoitten kanssa. Niiden pitoa olen nyt miettinyt, että onko tässä mitään järkeä..
Ne paskovat aivan hillittömästi!!!!!!! :smt010
Nekin ovat nyt asustaneet vapaana pihamaalla, mutta se kertakaikkiaan ei toimi.
Nyt on etupihakin linnunlörtsyissä, ja nämä törkimykset tuppaavat kuistillekkin kakkimaan!!!
Ukkokalkkuna on pronssi, joten ketteryyttä löytyy lennellä mihin tahansa.. kaikki piha aidat on paskottu, koira tarhan kaiteet on paskottu, pihat, traktorit KAIKKI! ja hyi olkoon tuota niitten yöpymispaikkaa, siivoan siellä 2 kertaa päivässä, mutta paikkaa ei kertakaikkiaan saa pysymään puhtaana, vaikka kulkisi jatkuvasti kalkkunoitten perässä siivoamassa..

Niinpä kalkkunoitten vapaus on ainakin nyt "menneen kesän heiniä".
Mutta jos rakennamme niille tarhan, onko sitä täysi mahdottomuus pitää puhtaana?

1. mitä materiaalia kalkkunatarhan pohja voisi olla jotta se olisi siivottavissa?
2. entäpä sisätilat kalkkunoille, miten pidätte puhtaana?

Tähän erityisesti minun on ratkaisu löydettävä. harkitsen vakavasti myös näitten joulupöytään laittamista, en kestä katsoa jos elukat ovat paskoissaan, haluan tuoksuvaa puhdasta kutteria ja siistin ja puhtaan ympäristön linnuilleni.
Toki ymmärrän etteivät linnut ole muumeja, ja niiden on siis tosiaankin kakittava. mutta en vaan ymmärrä, mistä sitä noilla kalkkunoilla riittääkään!!! :smt040
Pirjo

Re: Melko tuoreen lintuharrastajan kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Pirjo »

Hei Paprikanpoikanen :smt006
täällä yksi ´entinen` ankkailija ja neuvoni perustuvat ainoastaan omaan kokemukseen -eivät ole välttämättä maailman totuuksia.
-tosi asia on että ankat lotraavat ja kakkaavat, siitä ei päästä mihinkään! talvikarsinan puhtauden huolehdin niin että haravoin vähintään kaksi kertaa päivässä isommat pois ja kerran viikossa lisäsin/vaihdoin alusia. alusina käytin sahanpurua, joka imee hyvin kosteutta.
-juomakippona oli iso mehutonka, jonka olin veistellyt auki niin etteivät mahtuneet sinne uimaan mutta saivat hyvin päänsä kasteltua.
-meillä ankat ulkoilivat päivittäin jopa pakkasilla, kun syksystä asti tottuivat viileään: ei niitä saanut sisällä pysymään :smt003

-kesäaitauksessa olisi hyvä jos sinulla olisi ´vaihtoaitauksia` tai voisit jakaa aitauksen useampaan osaan, koska jo viikossa ankat sotkevat aitauksensa niin että se on iljettävän`näköinen. Ääritapauksissa roudasin kottikärryillä aitaukseenkin aina välillä puhdasta sahanpurua...

pitkää pinnaa sinulle vaakkujen kanssa :smt023
Lyydia

Viesti Kirjoittaja Lyydia »

:smt043 Kylläpä itsekseni naureskelin kun luin tuota juttua. Läträähän ne ankat minusta hanhet vähän siivompia.Meillä ulkoilevat talvellakin sään salliessa.Kalkkunat ,ne on kyllä aika raivostuttavia välillä. Tulevat tosiaankin portaille ja varmasti sisällekin jos vaan päästäis ja järkyttävän iso kakkakin niillä on.
Mutta ankoista ja hanhista en minäkään kyllä luopuis.
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

Kalkkunan paska on ikuista ja ehtymätön luonnonvara. Ts. mä taidan laittaa mun alkkunat pois, olen niin yyber-kyllästynyt niitten paskomiseen. :smt011
Pirjo

Viesti Kirjoittaja Pirjo »

Mä laitoin meijän kaikki ankan kakat keväällä pensaiden ja marjapuskien juurelle ja sato oli ihan huikee :smt041
kandee ajatella elämää vähän siltäkin kantilta! ei tartte biolania kaupasta säkissä kantaa!
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Hauskaa luettavaa, kun minua ei kalkkunoiden kakkamäärät häiritse yhtään...suunnilleen saman määrän tuottavat peräpäästä kuin jättikokoiset kanat ja olomuotokaan ei ole erilainen. Meillä kyllä on aidattu eläin- ja ihmispihat erilleen ja kalkkunoilla on orren alla kakkalauta (n. 60 senttiä leveä taso)...ehkä < näistä on jollekin kalkunkakkaan kyllästyneelle jotain vinkkiä :smt016

Muoks. Ulkotarhassa meillä on multapinta, jonka saa haravoitua. Välillä kyllä kerään kakat lastalla rikkalapioonkin. Sisällä kalkkunoilla on ns. kestopehku, jonka vaihdan kerran tai kahdesti vuodessa.
Siis samat systeemit kuin kanoilla...kanalintuhan se kalkkunakin on. Vesilintuja meille ei tule lotraamisen takia :smt005
tipsi
riikinkukko

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Mä haravoin ankkatarhan ja niiden kopin päivittäin, ja kopissa myös lapioin vähintään pari kertaa viikossa juomakipon ympärystä kompostiin. Kuivikkeena mulla on ollut lähinnä turve & olki, turvetta on nyt sellainen 10 cm. Ulkotarhassa on vain olkea makuupaikalla, hiekkaa lisäilen vähäisissä määrin aina kun sitä on saatavilla. Meidän tarhan kulutusta vähentää se, että ankat ovat kesän mökillä.

Mäkin levittelin ankankakkakompostin keväällä pihalle ja kasvimaalle. Ei tartte enää ostaa kesälannoitetta! Eli tavallaan ankat tuovat säästöä muussa asiassa, vaikka niiden ylläpitoon meneekin rahaa.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
paprikanpoikanen

kiitos kaikille vastanneille! En toki minäkään kuvitellut että kalkkunoilla olisi tulppa takalistossa, mutta se kakan määrä tässä minut yllätti! herttinen kun kaksi kalkkunaa kuskasin muutaman sata metriä autossa iiiisossa koirahäkissä, niin ainakin 20 paskat oli jo ehditty murjasta ja niistä sitten kävellä ja varpaissaan sotkea aivan koko häkki!

Itse olen aina tykännyt että linnut ovat koko maatilan pihapiirissä vapaana, kuopsuttelevat kukkapenkissä ja pitävät rikkaruohot kurissa :smt003
lannoitus hoituu siinä samalla, mutta kalkkunoiden lannoitus oli jo minunkin pihalleni liikaa!!!!
jopa ankoilta ja sorsilta tulee, miten sen nyt sanoisi, "inhimillisemmät" jätökset, ne saa aika hyvin pois kerättyä, mutta nuo kalkkunan lörtsyt tahraavat kyllä kaikki talikot ja lastat ja leviävät kuin kermavaahto joka paikkaan.. :smt019

Sitä minä juuri täällä pähkäilinkin, että jos hehtaarin kokoinen piha on parissa viikossa paskottu täyteen, niin miltä mahtaa näyttää kalkkunoille tehty aitaus, jos sellaiseen olisi päädytty... siinä kuitenkin on oltava verkko kattokin joten ihan valtavan kokoista tuskin tulisi nikkaroitua ja tällöin siivoomassa saisi varmaan olla ihan kokoajan!
tuo multa ja sen "haraus" kuulostaa kyllä hyvältä ajatukselta.. ja silloinhan se vasta olisikin hyvää lannoitetta!
purun sekaista tavaraa kun ei viitsi kukkapenkkeihin työntää.. ainakaan ennenkuin on tosi kauan maatunut.

kyllä minä nyt vaan siihen päädyin, että mun kalkkunanpito on menneen kesän heiniä!
Ankoista ja hanhista en kirveelläkään luovu, vaan poimin teidän vinkeistä niille toimivan ratkaisun, kiitos kaikille! :smt001

Kanan kakkamäärä on minusta ollut yllättävän pientä, ja ne tekevät kiinteitä pökäleitä jotka turvepohjassa kuivuvat ihan popcorneiksi ja ovat äärimmäisen helppoja siivota! MEILLÄ SIIS PIENIKOKOISIA MAATIAISKANOJA.
helmikanat ovat myös kokemusteni mukaan helppoja siisteyden suhteen,
mutta yllättävää kyllä viiriäisistä tulee paljon tavaraa kokoonsa nähden! :smt037

Kaikki muut lintuset kuitenkin mielestäni ovat helppoja tai helpohkoja, mutta kalkkunat oli kyllä mulle likaa! :smt003
ja ottakaa huomioon, että mulla on myös lehmiä ja sikoja, ja silti kalkkuna oli meidän suurin kakan tuottaja! :smt040
tanja

Viesti Kirjoittaja tanja »

Meillä ankat on pihalla paksussa fudiskenttä aitauksessa yöt ja päivät isommassa aitauksessa, jossa ei ole yhtä hyvä suoja kattopuolella. Tänään kattelin meidän pegingejä, näytti että jalkoja paleli. Toivottavasti ne ei ole kauheen herkkiä kylmälle, mulla ei niistä ole talvikokemusta vielä. Yritin houkutella ankkaporukkaa kanalan lämpöihin ja kävi ne kurkkaamassa ovella, mutta kääkättivät vaan mulle ja lähtivät ulos takaisin. Mä olen koittanut talvea vasten syöttää niitä enemmän, ettei tulis niin kylmä rasvakerroksen avulla. Sisälle kun joutuvat, niin vesikippo ainoastaan päänmentävä aukko, niin eivät läträä, laitan pihalle sitten ämpärin missä saa molskia. Meillä meni noi tavis ankat vielä reippaassa -20 asteessa ulkoilemaan ja pegingeistä ei tosiaan ole vielä kokemusta. Tänään oli eka kunnon pakkaspäivä ja ei noi edes lähteneet katsomaan lammelle, että löytyykö sulaa. Eilen vielä molskivat siellä monta tuntia, vaikka mulla meinas varpaat jäätyä niitä huudellessa. Mä kantelen pihalle pari kertaa päivässä lämmintä vettä, että saavat läträtä oikeen olantakaa sillon, mutta sisällä vesi sitten ei. -15 yö oli meillä se milloin otettiin tavisankat sisään, mutta saattaa olla ettei noi pegingit ole yhtä kestäviä ja otetaan tänä talvena aikaisemmin ne kanalaan. Niillä on siellä pöydän alla omat tilat, mutta ainakin viime talvena koikkelehtivat pitkin joka paikassa. Lasten amme silloin tällöin pihalle on varmaan pakko raahata niiden iloksi.
Muoks. ruokin suurimmaksi osaksi ulkona tuore ruuat, mutta kanojen ja ankkojen seosta on muuten talvella koko ajan saatavilla. Meillä se seos on kauraa, hernettä, vehnää, ohraa ja rypsiä. Meidän ankat rakastaa salaatteja ja pegingit banaania
Paltsi

Viesti Kirjoittaja Paltsi »

Teollisessa mittakaavassa paskovien tarhan pohjat on parhaimmillaan hiekalla. Hiekalta voi haravoida kiinteämmät jätökset ja kun se on riittävän likaista otetaan siitä parin sentin kerros pois ja tarvittaessa ajetaan uutta hiekkaa tilalle. Näin siis periaatteessa.

Meillä paskovat minkä ehtivät tarhaan ja sitten jossain vaiheessa luovutetaan ja päästetään ne pihalle ja lopulta koko tontti on paskan alla. Sitten tulee talvi. On koitettu joskus myös laittaa kalkkunatarhan pohjalle haketta, hetken toimii. Ongelmana on tarhojen koko, ovat liian pieniä traktroille ja liian isoja käsin lapioida. Hmm. Oikeuttaisikohan tämä ongelma mönkijän ostoon...
Viktoria

Viesti Kirjoittaja Viktoria »

Ehdottomasti! :smt003 :smt038
paprikanpoikanen

Ai miten ihanaa että täällä tosiaan on muitakin jotka ymmärtävät tän paskajutun.. :smt005
juuri noin se meilläkin meni, ensin koitettiin tarhaa, sitten luovutettiin ja päästettiin vapaaksi, sitten oli koko tontti paskassa ja nyt tuli talvi! :smt003
mutta ikänä en unohda sitä päivää, kun olin monta tuntia pois kotoa, ja takaisin tullessani löysin kalkkunat talomme kuistilta, pronssi istui kaiteella, ja butti käppäili lattialla. kuistin kaide, talon seinä, kuistin matto, rappuset.... kaikki niin täynnä paskaa, ettei siitä voinut kävellä astumatta lörtsyyn!!! :smt013

Ankathan on tosi helppoja, pistin noin 20cm korkean aidan (kai se oli jotain kukkapenkin reuna aitaa) pätkän tien yli silleen, että pääsivät metsään, kanalan ympäristöön, lammelle, parkkipaikalle, sikalan pihoille jne, mutta eivät talon pihaan. Ne kun eivät tosiaan kummoista estettä tarvitse. ihmettelen suuresti kuinka tuo jättimäinen buttikin ponkaisi ketterästi metrisen aidan yli, ja pronssi puolestaan lepäili välillä 2 metriä korkean kanitarhan päällä! :smt017

no, se kalkkunoista. juuri söimme tunti sitten toista niistä, olipa muutes hyvää savustettuna :)
toinen puolestaan joutui hirvikoiran suihin muutama päivä sitten ja jouduttiin lopettamaan. siitä syystä juuri joutui sitten tämä toinenkin pataan, en tosiaan halunnut enää alkaa uutta akkaa etsiä tilalle, oikeastaan tämä vaan teki päätöksestäni helpomman.
Mutta nyt on sitten kaikki muutkin linnut jo telkien takana, on tämä syksy ihan per*****ä kun noita metsästyskoiria tuppaa ihmisten pihoille! Inhottavaa, kun koko kesän saa linnut turvallisin mielin olla pihalla, niin sitten kun alkaa metsästyskausi, niin pitää olla kanitarhaa myöten sähköpaimen kiertämässä aitauksen ulkopuolella, ja karkottamassa täten verkon läpi yrittäviä hurttia, ARGH! :smt013
pitää varmaan oikeesti harkita jotain jättimäistä, häijyä laumanvartiaa itsellekkin, pistää sitten pihoihin tuppaavat metsästyskoirat ruotuun heti kättelyssä. En minä todellakaan mikään koiravihaaja ole, itselläkin on 5 koiraa, mutta se raivostuttaa kun noita hirvikoiria tosiaan tupsahtelee toisten pihoille elukoita kiusaamaan ja tappamaan ja kun ei niitä edes ehdi saada kiinni että näkisi kenen rakki on kyseessä! eikä kukaan tietenkään koskaan tunnusta koiransa olleen vapaana.. huoh!

no, se siitä. meilläkin pakkanen ylsi toissayönä jo -9 asteeseen. Tavis ankoilla ja sorsilla oli jo lämpölamppu, samoin hanhilla. mulla ei ole mitään kokemusta millaisissa lämpötiloissa nämä alkaa palelemaan?
hanhet meillä vielä ulkoilee, kun ne pysyy kesäpossujen aitauksessa joka nyt siis jäi tyhjilleen. muut linnut eivät hirvikoirien takia enää pääse ulos muuta kuin hetkellisesti vahdittuina.

Kanalassa (siellä siis kanat, helmerit ja viiriäiset) on patteri, ja lämpötila tällähetkellä +17 astetta, onko liian lämmin?

hitto kun minä itse olen niin kesäihminen kun vaan voi, ja inhoan kylmyyttä, saatan siksi pitää lintujakin vahingossa vähän liian lämpimässä... toki eihän lattianrajassa niin lämmin ole kuin orrella, ja hanhet ja ankat taas pääsevät lämpölamppujen alta pois halutessaan...

Hei vielä tyhmä kysymys ankkojen ystäville! Kun joku tässä kertoi että kantaa lämmintä vettä lasten vannaan tai ämpäriin pihalle talvisin että ankat saa polskia... eikö niille uinnin jälkeen tule kylmä? pitäisikö ne uinnin jälkeen ohjailla lämpölamppujen alle kuivumaan? :smt017
tipsi
riikinkukko

Ankat sukii itsensä kuivaksi kylvyn jälkeen, ja jos höyhenpeite on hyvin rasvattu (eli vettä pitävä) niin talvikylvyt & ulkoilu yhdessä ongelma. Toki höyhenpeite kerryttää vähän jäätä. Kannattaa seurata, ettei vaikka jäädy kiinni johonkin juoma-astian reunaan, sillä joskus niin voi käydä. Lisäksi on hyvä jos jossain on oljitettu paikka (esim. lähellä allasta, missä ankat tykkäävät olla) jotta voivat lämmitellä räpylöitään.

Unohdin tuossa aiemmin sanoa, että mä kalkitsen ankkatarhan joka vuosi aina siinä vaiheessa kun ankat ovat lähteneet kesälomalle mökillemme.
paprikanpoikanen

Joo niin tuota kalkitsemista kerran mietinkin, koiratarhan nimittäin kalkitsen keväisin ja syksyisin. Eikös se tapa bakteerit aikas hyvin?
ja meillä on ankkojen mökissä runsas olkikuivitus ja lämpölamput, eli ilmeisesti pärjäävät vaikka kävisivät välillä paljussa pulahtamassa..
:smt001
tipsi
riikinkukko

Ääh.. mulla oli tippunut "ei ole" ed. viestistä pois! :smt013 Eli ei ole ongelma jos höyhenpeite on hyvässä kunnossa niin nuo talvikylvyt.
Vastaa Viestiin