Mutta kysymyksiä muljahtelee vielä minunkin mieleeni jatkuvasti, olenhan harrastanut sekalaista siipikarjaa vasta oikeastaan tämän yhden kesän ajan. (kanoista toki aiempaa kokemusta)
No meillä on tilaa ja minulla aikaa, ja koska rakastan kaikkia "maatilan eläimiä", niin olen niitä nyt itsellenikin haalinut ympäri suomea. Ja täytyy heti kertoa, että osaan eläimistä olen ollut hyvin tyytyväinen, mutta muutama laji on myös osoittautunut sellaiseksi, jonka hankintaa olen ehkä jopa hivenen katunut näin jälkikäteen, ja nyt mietin löytyykö ongelmiin ratkaisua vai löytyykö nämä kyseiset lintuset sittenkin joulupöydästä..
Alkuun oli ongelmia Helmikanojenkin kanssa, toki hoitoon ja ruokintaan olin etukäteen hankkinut tietoa, mutta yllärinä tuli kuinka "äkäisiä" helmerit olivat muille linnuille! Ukkohelmeri jopa tappoi yhden kanantipun!!!
Kesän mittaan tämä ongelma kuitenkin otti ja katosi; päästin linnut aitauksistaan vapaaksi pihapiiriin ja niinpä kanoilla oli riittämiin tilaa väistellä helmereitä, ja lopulta kanat ja helmerit tulivatkin hienosti toimeen, vaikka ruokakipolta helmeriukko vielä saattaakin kanoille toisinaan lähdöt antaa
Ankkoihin ja sorsiin olen erityisen kiintynyt, ne ovat maailman suloisimpia ja hauskimpia otuksia!
meillä ankat ja sorsat kulkevat vapaina ja porskuttavat lammessa. Sisätiloihin muuton kanssa on kuitenkin hieman pohdintaa, ainakin meillä nämä kvaakut ovat ERITTÄIN sotkuista väkeä! juomavesi löträtään heti ympäri karsinaa, ja uloste on myös vetelää ja sotkee aluset äkkiä.
Näinpä päästään ensimmäiseen kysymykseen:
1. miten teillä on ankat majoitettu talveksi ja miten huolehditte riittävästä puhtaudesta?
en tykkää yhtään että lattia lilluu märkänä, aluset ovat liisteriä ja ruokakipot ällöttäviä..
mikä olisi sopiva kuivike ankoille?
2. ulkoileeko ankkanne lainkaan talvisin?
3. entäs kesäaitaus, miten siivoatte löysät ulosteet pois? vaihdatteko aitaukseen pohjahiekkaa, kalkitsetteko..?
miten pysyy hajut ja sotkut pois kesäaitauksesta?
Toinen "ongelma lintuni" on nuo hanhet.. Eli niihin myös olen aivan lumoutunut, niitä en pataan laittaisi myöskään ikipäivänä! Niiden kanssa siis sama puhtausongelma kuin ankoillakin, jätöstä tulee aika paljon..
Kaikista suurin ropleema onkin sitten kalkkunoitten kanssa. Niiden pitoa olen nyt miettinyt, että onko tässä mitään järkeä..
Ne paskovat aivan hillittömästi!!!!!!!
Nekin ovat nyt asustaneet vapaana pihamaalla, mutta se kertakaikkiaan ei toimi.
Nyt on etupihakin linnunlörtsyissä, ja nämä törkimykset tuppaavat kuistillekkin kakkimaan!!!
Ukkokalkkuna on pronssi, joten ketteryyttä löytyy lennellä mihin tahansa.. kaikki piha aidat on paskottu, koira tarhan kaiteet on paskottu, pihat, traktorit KAIKKI! ja hyi olkoon tuota niitten yöpymispaikkaa, siivoan siellä 2 kertaa päivässä, mutta paikkaa ei kertakaikkiaan saa pysymään puhtaana, vaikka kulkisi jatkuvasti kalkkunoitten perässä siivoamassa..
Niinpä kalkkunoitten vapaus on ainakin nyt "menneen kesän heiniä".
Mutta jos rakennamme niille tarhan, onko sitä täysi mahdottomuus pitää puhtaana?
1. mitä materiaalia kalkkunatarhan pohja voisi olla jotta se olisi siivottavissa?
2. entäpä sisätilat kalkkunoille, miten pidätte puhtaana?
Tähän erityisesti minun on ratkaisu löydettävä. harkitsen vakavasti myös näitten joulupöytään laittamista, en kestä katsoa jos elukat ovat paskoissaan, haluan tuoksuvaa puhdasta kutteria ja siistin ja puhtaan ympäristön linnuilleni.
Toki ymmärrän etteivät linnut ole muumeja, ja niiden on siis tosiaankin kakittava. mutta en vaan ymmärrä, mistä sitä noilla kalkkunoilla riittääkään!!!